به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس هنوز خسارتی به مزارع استان فارس وارد نشده اما اگر وضعیت به همین صورت پیش برود، احتمال خسارت به باغات و مزارع و گسترش آفت در کل استان وجود دارد.
کد خبر: ۸۲۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 03 March 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: ملخ‌های صحرایی مهمانان ناخوانده‌ای هستند که از سال گذشته در ایران حضور پررنگ‌تری داشتند، این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به سمت ایران حرکت کردند و چندین استان را در فصل زمستان درگیر کردند.

امسال نیز این ملخ‌ها دوباره از اواخر آذرماه وارد ایران شدند و استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و اکنون نیز هرمزگان، بوشهر و استان فارس را درگیر خود کرده‌اند.

پیش‌بینی مبارزه با ملخ‌ها در یک میلیون هکتار

براساس اعلام رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سال گذشته 750 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سم‌پاشی شده که امسال با توجه به هجوم ملخ‌ها پیش‌بینی می‌شود به بیش از یک میلیون هکتار برسد.

به گفته محمدرضا درگاهی استان‌های جنوبی هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی شده‌اند که در مرحله نخست مبارزه تا دهم اسفندماه بیش از 9 هزار هکتار از اراضی سمپاشی شده که بیشتر آن‌ها در استان هرمزگان بوده است.

استان فارس نیز از استان‌هایی است که درگیری زیادی با ملخ‌های صحرایی دارد و به گفته حمیدرضا دبیری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس نزدیک به هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان سم‌پاشی شده که در شهرستان‌های لامرد و مهر بوده است.

مبارزه در استان فارس از مرز هزار هکتار گذشت

دبیری  اعلام کرد که روز گذشته یک دسته بزرگ ملخ به شهرستان لامرد هجوم آورده که توسط تیم‌های جهاد کشاورزی ردیابی شده و از نخستین ساعات بامداد تا شب سم‌پاشی انجام شده است.

 

به گفته وی با این میزان سم‌پاشی، مبارزه با ملخ در استان فارس از مرز هزار هکتار عبور کرده و همچنان هم ادامه دارد. دبیری معتقد است که بدون کمک کشاورزان مبارزه با ملخ‌ها میسر نیست و کشاورزان نیز باید خود وارد میدان شوند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس از در اختیار قرار دادن سم رایگان به کشاورزان خبر می‌دهد و می‌گوید: کشاورزان باید با استفاده از سم‌پاش‌های خود و پایش روزانه مزارع و باغات سرمایه خود را از هجوم ملخ حفظ کنند.

احتمال گسترش آفت ملخ در استان فارس

وی درباره درگیری دیگر شهرستان‌ها می‌گوید: در حال حاضر تنها لامرد و مهر درگیر هستند هر چند روز گذشته دسته کوچکی در مرز لارستان و لامرد دیده شده اما هنوز این شهرستان آلوده نشده است.

به گفته دبیری شهرستان‌های همجوار لامرد و مهر نظیر قیروکارزین و خنج هم مرتب پایش می‌شود اما هنوز آلودگی در آنها دیده نشده اما با این تراکم جمعیت ملخ هیچ بعید نیست که تعداد شهرستان‌های درگیر افزایش یابد و حتی بیش از سال گذشته شود.

به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس هنوز خسارتی به مزارع استان فارس وارد نشده اما اگر وضعیت به همین صورت پیش برود، احتمال خسارت به باغات و مزارع و گسترش آفت در کل استان وجود دارد.

وی درباره دمای مناسب برای زندگی و تکثیر ملخ صحرایی می‌گوید: این آفت در دمای 25 تا 35 درجه بهترین وضعیت را دارد و تکثیر آن به سرعت اتفاق می‌افتد اما در دمای بالای 35 درجه شرایط متفاوت می‌شود و امکان زندگی برایشان کم می‌شود.

70 میلیارد ریال برای مبارزه با ملخ نیاز است

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز پیش‌بینی کرده که مبارزه با ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر100 هزار هکتار انجام شود که هزینه‌ای بیش از 70 میلیارد ریال را در بردارد.

به گفته وی ملخ صحرایی سال جاری با گستردگی بیشتر از سال گذشته به استان فارس و استان بوشهر هجوم آورده و با توجه به مرحله رشدی مزارع گندم، کلزا و شتوی‌جات این استان، امکان خسارت بسیار زیادی به مزارع وجود دارد.

براساس گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیش‌بینی می‌شود بالغ بر یک و نیم میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، زراعی و باغی استان فارس نیاز به پایش آفت مذکور داشته باشد.

قاسمی از مهیا شدن دو آمادگاه مبارزه با ملخ در لامرد و شیراز خبر داده و گفته است همه امکانات اعم از ماشین‌های شاسی‌دار، توربولاینرها در این مکان‌ها متمرکز شده است که به فراخور نیاز در اختیار شهرستان‌های مختلف قرار می‌گیرد.

 استان فارس در دوره گذشته از بهمن 97 تا تیرماه 98 درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بود و 14 شهرستان نیز به صورت جدی درگیر این آفت شده بودند. در این مدت زمانی مبارزه علیه این آفت در 44 هزار و 500 هکتار انجام و بالغ بر 31 تن سم برای مبارزه با این آفت مصرف شد.

از آنجا که بخش زیادی از ملخ‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شده بودند، خسارت به مزارع استان فارس از حمله ملخ‌ها ناچیز بود. براساس اعلام جهاد کشاورزی استان در سال گذشته در مجموع 6 هکتار از بخش کشاورزی آن هم بین 10 تا 20 درصد خسارت دید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار