مراسم رونمایی از دکل‌های حفاری خشکی ساخته‌شده توسط جهاد دانشگاهی مورد نیاز صنعت نفت با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران وزارت نفت و جهاد دانشگاهی برگزار شد.
کد خبر: ۸۲۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ 18 February 2020

صبح امروز سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه، مراسم رونمایی از دکل‌های حفاری خشکی ساخته‌شده توسط جهاد دانشگاهی مورد نیاز صنعت نفت با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران وزارت نفت و جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ در حال حاضر دانش فنی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری سنگین تا 3000 اسب بخار با جدیدترین طراحی سازه‌ی دکل حفاری که مطابق با استاندارد API است، توسط جهاددانشگاهی به داخل کشور منتقل و بومی‌سازی شده است؛ هم‌چنین زیرساخت لازم به‌منظور ساخت و بازسازی دکل‌های حفاری خشکی با ظرفیت ساخت دو دکل و بازسازی 2 دکل در سال در استان البرز فراهم شده که می‌تواند در خدمت صنعت حفاری کشور قرار بگیرد.

میزان اشتغال‌زایی این طرح برای 300 نفر به‌صورت مستقیم و 100 نفر غیرمستقیم برای ساخت هر دکل است و میزان صرفه‌جویی ارزی، 50‌ درصد قیمت خرید خارجی در زمان عقد قرارداد است.

برپایی اولین دکل حفاری در منطقه‌ عملیاتی اهواز (میدان منصوری) و انجام تست‌های عملیاتی به‌منظور آغاز عملیات حفاری در سال 1391 زیر نظر متخصصان یک شرکت خارجی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شد و دومین دکل حفاری در کریت‌کمپ اهواز، تست‌های لازم را انجام داده و تحویل شرکت ملی حفاری ایران شده است تا بعد از این مراسم، عملیات حفاری به‌صورت کامل از جمله طراحی، ساخت، مونتاژ و راه‌اندازی توسط جهادگران جهاددانشگاهی انجام شود.

مهندس بیژن زنگنه در این آیین افزود: انتظار می رود سازندگان داخلی از جمله جهاد دانشگاهی فرآیند بومی سازی دستگاه های حفاری را توسعه دهند.

وی افزود: یک دکل یک کارخانه سیار است که می‌توان آن را از جایی به جای دیگر انتقال داد. هزینه ساخت بسیاری از کارخانه‌ها کمتر از هزینه ساخت یک دکل است و ساخت یک دکل نفتی دارای اهمیت بسیاری است.

وی ادامه داد: با توجه به منابع نفت و گاز در کشور برای سال های طولانی به حفاری و خدمات و تجهیزات مرتبط با آن نیاز داریم.

زنگنه با تاکید بر عمق بخشیدن به ساخت داخل  اظهار کرد: تجهیزات حفاری ساخت داخل علاوه بر رفع نیاز های کشور می تواند زمینه صدور به کشورهای منطقه نیز داشته باشد.

زنگنه افزود: اهواز بعد از اصفهان و اراک از نظر تجهیزات صنعتی یکی از قطب‌های مهم کشور است و باید برای این کارخانه‌ها کار ایجاد و از آن‌ها حمایت کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه  حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها از برنامه های این وزارتخانه است، گفت: باید با حمایت از صنعتگران داخلی برای انها کار و فرصت  ایجاد شود.

وی در  این ارتباط به ظرفیت های کشور و از جمله استان خوزستان اشاره کرد و افزود: اهواز قطب صنعتی در بخش آهنگری و تا حدودی ماشین سازی است که بسیاری از آنها در حوزه صنعت نفت فعالیت می کنند.

زنگنه در پایان از تلاش های جهاد دانشگاهی که سرسختانه کار ساخت دکل را دنبال  کرد و همچنین شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی نفت ایران در ساخت این دکل قدردانی کرد.

در آیین رونمایی از دستگاه حفاری سنگین خشکی 72 فتح، استاندار خوزستان و مدیران ارشد صنعت نفت حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار