استاندار کرمانشاه برلزوم خارج کردن کتیبه باستانی "آنو بانی‌نی" از حصار کنونی و ایجاد شرایط بهتر برای بازدید از این اثر تاریخی تاکید کرد.
کد خبر: ۸۲۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ 16 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،هوشنگ بازوند در نشست شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که امروز(27 بهمن) برگزارشد، بااشاره به میزبانی کرمانشاه در برگزاری رویداد بین المللی گردشگری 2020، اظهار کرد: هرچند اوایل امسال میزبانی کرمانشاه برای این رویداد مهم قطعی شد، اما برخی از استان‌ها در ماه‌های اخیر بدنبال گرفتن این میزبانی از کرمانشاه بودند و به بهانه‌های مختلف زیرساخت‌های گردشگری استان را زیرسوال می‌بردند.

وی تصریح کرد: براین اساس، طی هفته گذشته دیداری با وزیر میراث فرهنگی داشتم و در این رابطه رایزنی‌هایی شد که در نهایت آقای مونسان به صراحت اعلام کرد، میزبانی این رویداد بزرگ برای کرمانشاه خواهد بود.

استاندار کرمانشاه با تاکید براینکه کرمانشاه 2020 اتفاقی بزرگ برای استان است، عنوان کرد: انتظار داریم تا زمان برگزاری این رویداد همه دستگاه‌های ذیربط، به میراث فرهنگی استان برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری و رفع برخی از مشکلاتی که داریم، کمک کنند.

وی یادآورشد: در زمان برگزاری این رویداد وزرا و سفیرانی از کشورهای مختلف به کرمانشاه خواهند آمد و به بازدید از آثار تاریخی مهم استان می‌پردازند، برای همین باید شرایط و زیرساخت‌های مناسبی را در بناهای تاریخی استان بوجود بیاوریم.

بازوند به شرایط نامناسب کتیبه باستانی آنوبانی‌نی و قرار گرفتن این اثر چهار هزار ساله در حصار یک مدرسه پرداخت و گفت: کتیبه باستانی آنوبانی‌نی از جمله آثار تاریخی استان است که اکنون زیرساخت مناسبی برای بازدید گردشگران ندارد، چرا که در داخل یک مدرسه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: از محل اعتبارات زلزله، به آموزش و پرورش استان زمین و پول می‌دهیم تا مدرسه‌ای دیگر احداث کند و بتوانیم آنوبانی‌نی را از حصار خارج کنیم.

در این نشست مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز بااشاره به تحصیل 182 دانش آموز در مدرسه‌ای که کتیبه آنو بانی‌نی در داخل حیاط آن قرار دارد(مدرسه 17 شهریور یا بنت الهدی سرپل‌ذهاب)، عنوان کرد: امکان انتقال این دانش آموزان به مدارس دیگر وجود ندارد، چراک ه فاصله نزدیک ترین مدرسه تا مدرسه 17 شهریور چندین کیلومتر است و والدین دانش آموزان هم قبول نمی‌کنند که فرزندانشان به جاهای دورتری انتقال پیدا کنند.

وی افزود: باتوجه به آسیب دیدگی که این مدرسه در زمان زلزله پیدا کرده، ما هم موافق احداث یک مدرسه دیگر در نزدیکی مدرسه فعلی هستیم.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز در تشریح وضعیت کنونی کتیبه باستانی آنو بانی‌نی گفت: علیرغم اهمیت باستانی کتیبه آنو بانی‌نی، در حال حاضر هیچ امکانات زیرساختی برای بازدید گردشگران از این کتیبه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در نزدیکی کتیبه نزدیک به 700 متر فضای سریداری و انبار مانندی وجود دارد که در زلزله تخریب شده که با اختصاص آن به میراث فرهنگی، فضای مناسبی را برای گردشگران بازدید کننده از این کتیبه باستانی فراهم می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآورشد: با تخلیه مدرسه هم آن را مقاوم سازی کرده و به یک موزه بزرگ در سرپلذهاب تبدیل خواهیم کرد.

کتیبه باستانی آنوبانی‌نی از قدیمی ترین سنگ‌نوشته‌های جهان و مربوط به حدود 4800 سال پیش است که در شهر سرپل ذهاب قرار دارد. این اثر باستانی هم اکنونی در مدرسه‌ای در این شهر محصور است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار