دو کلام حرف حساب!! 
با این تفاسیر ما در می‌یابیم که آشکار کردن فساد دولتمردان و خیانت و روابط پشت پرده وضع معیشتی، دستبرد به بیت المال و.. نه تنها گناه و حرام نیست بلکه به فرموده ی امام معصوم کشف فساد واجب است و مطلق.
کد خبر: ۸۲۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 10 February 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید حسین حسنی  کارشناس حقوقی و فعال اجتماعي ، طی یادداشتی وضعیت کنونی و تبلیغات انتخابات را تحلیل کرده است.
در این یادداشت آمده است : 
نون ۚ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ

کمتر از چند روز دیگر تبلیغات آغاز میشود، در این هنگامه ی پر از غوغا و الحق دشوار انتخاب برای انتخابات مجلس، لازم و بلکه‌ واجب است روشن گری
اما فلسفه ی، روشن گری چیست؟
دانشنامه استنفورد که یکی ازمنابع قابل اعتنا در زمینه توضیح و تشریح نظریه‌ها، روندها و مکاتب فکریست، نقطه آغازین عصر روشنگری و شفافیت را تا اوج آن، از حدود سال 1675 وکمال و پایانش را قرن هجدهم می‌داند، اما عدم تمایز میان افشاگری و شفافیت در ادبیات مبارزه با فساد، شروع زیان‌های بسیار است. چنانکه بخشی از این زیان در خلط مفهوم شفافیت با افشاگری کاملا عیان است، اینگونه که هر زمان صحبت از شفافیت و مبارزه با فساد میشود، افکار عمومی منتظر افشای موارد صریح از فساد مسوولان است.
 در ابتدا باید به دونکته اساسی توجه کرد، 
اول  هدف:
افشاگری در روشنگری معمولا با تخریب اعتماد عمومی و فرسایش اجتماعی همراه است؛ و اعتماد عمومی درجامعه کاهش می‌یابد. در حالی که تحقق شفافیت در روشنگری با دلایل و اسناد محکم‌، با افزایش اعتماد به نهادهای عمومی همراه است؛ چراکه به مردم این احساس را می‌دهد که همه‌چیز پیش چشم آنها شفاف است برای قدرت انتخاب. 
واما دوم تمایز:
 افشاگری و شفافیت در هدف‌گیری متمایز این دو است، چه بسا افشاگری معمولا در مورد غیرخودی‌ها یا به عبارتی، رقبای سیاسی فرد افشاگر را هدف می گیرد، به‌دلیل وجود همین تمایز است که بسیاری از افشاگری‌ها در میان دعواهای سیاسی کارکرد موثر خود را از دست می‌دهند در حالی‌‌که در مورد شفافیت، اولین و بیشترین هزینه نصیب خود نهاد شفافیت‌بخش می‌شود و به همین دلیل، برچسب سیاسی‌کاری در مورد شفافیت مصداق نمی‌یابد.
 پیامبر رحمت محمد مصطفی(ص) میفرماید:
*اَیُّها الناس! إنَّ دِماءَ كُم و اَعراضَكُم عَلَیكُم حرامٌ الی أَن تَلقَوا ربَّكُم.
ای مردم! ریختن خون یکدیگر و لطمه زدن به حیثیت دیگران، تا وقت مردن و لقای پروردگارتان بر شما حرام است* (تحف‌العقول، ص ٣١)
حدیث فوق، من باب وجوب حکم  موضوع و اعراض ظنی الصدور بطور  خاص هست! 
یعنی حفظ آبروی مومن و حرمت او از  واجبات غیر قابل عدول است، ولی آیا شامل زمام داران حکومت و تصمیم گیران کلان هم میشود؟ 
قطعا ثقل این احادیث راه را بر تفاسیر شخصي میبندد و چه بسا بهترین مفسر مولای متقیان امام علی (ع) است که پیامبر می‌فرماید: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بابها، 
من شهر علمم و علي باب آن شهر است. 
میگویند هنگامی که گزارش فساد و اختلاس 30 هزار درهمی منذر بن جارود عبدی یکی از کارگزاران حضرت علی  به ایشان رسید، او را عزل کرد، سی هزار درهم را پس گرفت و علنا به او نوشت «شایستگی این را نداری که در جمع آوری بیت المال به تو اعتماد شود»( نامه71) 
و یا آن بزرگوار در فرمانی به مالک اشتر می فرماید: «ثمّ تفقّد أعمالهم و.. با فرستادن مأموران مخفی مواظب کارگزاران خود باش، چنانچه یکی از آنان، دست به خیانتی زد، بدون تأخیر، خیانتکار را کیفر ده، آنگاه وی را در مقام خواری و مذلت بنشان و داغ خیانت بر پیشانی او بگذار و طوق رسوایی بر گردنش بیفکن!
*با این تفاسیر ما در می‌یابیم که آشکار کردن فساد دولتمردان و خیانت و روابط پشت پرده وضع معیشتی، دستبرد به بیت المال و.. نه تنها گناه و حرام نیست بلکه به فرموده ی امام معصوم کشف فساد واجب است و مطلق.. اما و اما بر مبنای برهان و سند و منبع موثق و اصول مبانی روشنگری و شفافیت، چرا که در زمان های حساس اولین چیزی که مورد هجمه قرار می‌گیرد آبرو و منزلت افراد است.
و این چنین موقعیت هایی ارزش این مبانی آشکار میگردد. 
چگونه؟ اینجاست که فرق انتخاب اصلح و بصیرت مطرح میگردد، ما باید بدانیم و بدانیم که میخواهیم که را انتخاب کنیم، انتخاب صحیح و آگاهی افزایی نه تنها ظلم و فساد و اشرافی گری و روابط فامیلی که مساله مبتلا به جامعه ماست را ریشه کن میکند، چه بسا با انتخاب مان قطعا مسئولیم در حق خودمان و آیندگان.
 ما باید وکلای مجلس را با قدرت و بصیرت انتخاب کنیم ،برای کشوری که بر مبانی جمهوریت و شایسته سالاری و حق طلبی و مطالبه گری مردمی در حرکت است، مردمی! آری مردمی صبور، مقاوم و بس نجیب که روی نجابت را سفید کرده اند بی انصافیست اگر از حنجره و ذهن آنان سخن نگوییم و چه بسا فریاد نزنیم. 
ما شرکت میکنیم و رای میدهیم، ولی با ضابطه و معیار های آگاهی، بصیرت و عدالت و حق بینی. پاینده باد ایران عزیزمان.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
hedye
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
سلام احسنت برشما دکتر تحلیلی جامع و کامل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار