حسینعلی امیری گفت: یکی از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و در دوره تدبیر و امید نیز همواره آقای روحانی آن را به عنوان یک سیاست راهبردی پیگیری کرده‌اند، استقلال اقتصادی و بحث عدم وابستگی به خارج است. معمولا کشورهایی که به دنبال استقلال سیاسی هستند، زمانی آسیب‌پذیری استقلال سیاسی‌شان کاهش پیدا می‌کند که از نظر اقتصادی نیز مستقل بشوند.
کد خبر: ۸۲۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۴ 07 February 2020

حسینعلی امیری در آیین افتتاح پالایشگاه پارس پترو که شامگاه ۱۶ بهمن در شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: کشور در سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه هیات حاکمه نابخرد و رئیس جمهور غیر قابل پیش‌بینی آمریکا به سر می‌برد.

به گزارش"تابناک" وی بیان کرد: در روزهای اولیه که حضرت امام (ره) انقلاب را رهبری می‌کرد و بعد از آن نیز مقام معظم رهبری، هدف‌گذاری‌هایی را برای اداره کشور در نظر داشتند و خوشبختانه استقلال سیاسی کشور خیلی زود با هزینه‌های بسیار سنگین و فداکاری‌های مردم عزیز و شریف و تقدیم هزاران شهید به وجود آمد و امروز نیز از جنبه اقتصادی و سیاسی کاملا مستقل هستیم و مثل دوره حکومت گذشته نیست که دیگران برای کشور تصمیم و رهبران ما بخواهند از دیگران اجازه بگیرند.

معاون پارلمانی رییس جمهور ادامه داد: خدا را شکر انقلاب اسلامی توانست معادلات منطقه را تغییر بدهد و اکنون نه‌ تنها دارای استقلال سیاسی، بلکه کشور تاثیرگذار در منطقه و دنیا هستیم؛ به لطف رهبری‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و همچنین عنایت خاصه خداوند متعال، استقلال سیاسی کشور کاملا حاصل است.

وی افزود: در حوزه‌های دیگر نیز کارهای قابل توجه و گام‌های بسیار بلندی برداشته شده است. یکی از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و در دوره تدبیر و امید نیز همواره آقای روحانی آن را به عنوان یک سیاست راهبردی پیگیری کرده‌اند، استقلال اقتصادی و بحث عدم وابستگی به خارج است. معمولا کشورهایی که به دنبال استقلال سیاسی هستند، زمانی آسیب‌پذیری استقلال سیاسی‌شان کاهش پیدا می‌کند که از نظر اقتصادی نیز مستقل بشوند.

امیری گفت: در همین شرایطی که سخت‌ترین تحریم‌ها به ما اعمال می‌شود، اگر وابستگی اقتصادی‌مان به خارج کاملا قطع می‌شد و اقتصاد مقاومتی به معنی که مدنظر مقام معظم رهبری است را برخوردار بودیم، هیچ اتفاق خاصی در کشور پیش نمی‌آمد.

وی بیان کرد: آسیب‌پذیری‌هایی که داریم برای این است که استقلال اقتصادی که مدنظر و شایسته مردم عزیز و شریف ما است، دارای فاصله است. امروز به درستی از بخش اقتصاد مقاومتی و توجه به توان داخلی بهره‌مند هستیم و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز قطعا استقلال اقتصادی را به وجود می‌آورد که ضامن استقلال سیاسی کشور نیز خواهد بود.

امیری افزود: بنابراین طرح‌هایی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر طراحی شده‌اند و به بهره‌برداری می‌رسند، گام‌های بسیار بزرگی هستند که استقلال اقتصادی را تضمین می‌کنند و استقلال سیاسی نیز است. ضمن اینکه مولد ثروت بوده و ایجاد اشتغال خواهد کرد. سطح درآمد خانوارها را هم بالا می‌برد و باید بدانیم امروز هر کسی به عنوان سرمایه‌گذار و کارآفرین در این عرصه‌ها حضور پیدا می‌کند باید نگاه‌مان به آن‌ همچون نگاه به مجاهدان عرصه‌های جهاد اقتصادی باشد.

وی گفت: این پروژه بزرگ و در نوع خود مهم در شهر دارالمؤمنین شوشتر ایجاد شد که باید از خانواده قلی‌زاده تشکر کرد زیرا از نظر صرفه‌جویی در مصرف ارز و همچنین ایجاد اشتغال تاثیرگذار است. ضمن اینکه این کار بسیار مهم است و باید به دست‌اندرکاران کار خداقوت گفت. اینکه برای تعداد ۱۳۰ نفر مستقیما شغل ایجاد شود، کار کمی نیست و قطعا تعدادی هم شغل غیرمستقیم ایجاد شده است و قطعا این موضوع در درگاه الهی ذخیره آخرت قرار می‌گیرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید را در طرحی که امروز افتتاح کردیم می‌بینیم.

برات قبادیان با بیان اینکه این طرح در شرایط تحریم ظالمانه به ثمر نشسته است، افزود: این فناوری‌ها شاید در شرایط عادی خیلی مهم نباشند اما در شرایط فعلی و بر مبنای اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران از نظر تربیت منابع انسانی فنی، مهندسی و علوم کاربردی رتبه دوم جهان را دارد که سرمایه بزرگی است که با این خودباوری و تکیه بر دانش بومی می‌توانیم در مدت کوتاهی به جایگاهی رفیع دست یابیم.

وی افزود: ظرفیت تولید این کارخانه پارس پترو  ۵۰۰ هزار تن انواع حلال، بنزین و گازوئیل است که برای راه اندازی این شرکت یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که ۵۰ میلیارد ریال آن از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

قبادیان گفت: این طرح به طور مستقیم برای ۱۳۰ نفر و غیرمستقیم برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

وی بازار هدف این شرکت را کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان کرد و افزود: این شرکت هم اکنون محصولات تولیدی را به کشور پاکستان پیش فروش کرده و ماهانه حدود ۱۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

در ادامه غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در طول ساخت این پروژه، همیشه همراه بوده‌ایم و پیش از این نیز در جریان ساخت پروژه، سه بار در محل حضور پیدا کرده بودم و جلساتی برای حل مشکلات موجود برگزار کردیم و خدا را شکر پروژه به نتیجه رسید.

وی بیان کرد: در خصوص حل مساله نقدینگی برای خرید نفت سنگین نیز مشکلی وجود ندارد و به رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت دستور دادم که کارهای مربوطه را سریع انجام دهد و مبلغ ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مسئولان مربوطه قرار خواهیم داد.

اخلاق محمدیان در این آیین اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که از طریق آن، به خوبی می‌توان عرصه را تبدیل به عرصه‌ای کرد که بتوانیم با استکبار جهانی و تحریم‌های آن‌ها مقابله کنیم، بحث تولید و حمایت از تولیدکنندگان است.

وی با بیان اینکه باید از تولید و تولیدکننده حمایت کرد، گفت: در حال حاضر کشور با تحریم‌های ظالمانه‌ای مواجه است و با توجه به این موضوع اعتقاد دارم که فقط با اتکا به خود می‌توانیم از این وضعیت عبور کنیم.

محمدیان ادامه داد: اگر باور داشته باشیم که صنایع کوچک، محور توسعه صنعتی هستند و این صنایع نیز باعث اشتغال، رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منطقه می‌شوند، پس باید آن‌ها مورد حمایت قرار بگیرند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در استان خوزستان در یک سال گذشته، تعداد کمی از واحدهای صنعتی که توانستند خودشان صادرات انجام دهند، ۳۰ میلیون دلار صادرات داشتند و این نشان می‌دهد اگر بخواهیم وضعیت صادرات را بهبود ببخشیم و به ارزآوری کشور کمک کنیم، با حمایت از واحدهای صنعتی می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر صنایع کوچک باور شوند و بر توانایی داخلی نیز تکیه کنیم، این صنایع باعث افزایش تولید ناخالص ملی می شوند و البته نقش حمایت از دیگر بخش‌ها مانند کشاورزی و صنعت نفت را هم می‌توانند بر عهده داشته باشند.

محمدیان عنوان کرد: وظیفه دولت ایجاد اشتغال است ولی اکنون که بخش خصوصی به حمایت از دولت آمده است و به بحث اشتغال کمک می‌کند، واحدهای صنعتی نیز باید حمایت شوند زیرا دچار مشکلاتی هستند. همین پالایشگاه پارس پترو شوشتر مشکلاتی دارد و از نظر نقدینگی با مشکل مواجه است که نیاز به حمایت دارد.

محمدیان بیان کرد: مشکلات متعددی بر سر راه یک تولیدکننده خصوصا در حوزه صنایع کوچک وجود دارد، در حالی که صنایع بزرگ به تنهایی می‌توانند مشکلات خود را برطرف کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در حال حاضر ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح استان خوزستان وجود دارد. در سال جاری برای صنعتگران بیش از ۱۳۹ پروژه عمرانی با مبلغ ۱۵۴ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی اجرا کردیم که بالغ بر ۷۵ پروژه آن به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: امسال توانستیم از واحدهایی که تلاش‌مان راه اندازی مجدد آن‌ها بود، ۳۳ واحد تولیدی را برگردانیم و اشتغال خوبی هم در این زمینه به وجود آوردیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان دارند، عدم ایفای تعهدات خود مقابل بانک‌ها است. بیش از ۴۵ طرح را شناسایی کردیم که با تلاش و پیگیری‌، طی یک سال گذشته توانستیم بیش از ۲۳ واحدی که در تملک بانک بود را پس بگیریم تا به متقاضیان جدید واگذار شود که بر اساس این مهم، توانستیم اشتغالزایی خوبی را ایجاد کنیم.

محمدیان خاطرنشان کرد: علاوه بر پالایشگاه پارس پترو، ۲۹ پروژه عمرانی به مبلغ ۴۷۷ میلیارد ریال در شهرک‌های صنعتی استان و ۲۲ طرح صنعتی با اشتغال ۳۷۸ نفر و مبلغ ۲ هزار و ۴۰۷  میلیارد ریال به افتتاح رسیدند. البته در مراحل مختلف، در طول سال طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی زیادی را افتتاح کردیم اما در شش ماه اخیر توانستیم این طرح‌ها را مجددا آماده کنیم.

محمدیان بیان کرد: پس از ۴۰ سال، بر عهد خود برای استقلال و سربلندی کشور هستیم و با حضور صنعتگران و تلاشگران عرصه تولید ‌ایستاده‌ایم تا اعلام کنیم که این صنعتگران هستند که چرخ تولید را در کشور و به ویژه حوزه صنعت می‌چرخانند و این‌ها هستند که اشتغال، رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور را ایجاد و تلاش می‌کنند که به این وضعیت کمک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار