مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از انتقال ۱۷ راس گوزن زرد ایرانی به پارک ملی دز خبر داد.
کد خبر: ۸۲۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ 08 February 2020

محمدجواد اشرفی اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت حیات وحش و ساماندهی سایت‌های تکثیر در اسارت و توجه ویژه به رهاسازی در طبیعت، مقرر شد تعدادی از گوزن‌های زرد مازاد در سایت تکثیر در استان ایلام به زیستگاه اصلی خود یعنی پارک ملی دز و کرخه منتقل شوند.

وی ادامه داد: با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر حیات وحش سازمان، جمعیت مازاد گوزن‌های زرد ایرانی از سایت تکثیر استان ایلام به زیستگاه اصلی خود در پارک ملی دز انتقال یافتند.

اشرفی افزود: تاکنون ۱۷ راس از این گوزن‌ها به پارک ملی دز که زیستگاه اصلی این گونه است، منتقل و در طبیعت رهاسازی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص ترکیب جنسیتی این گونه، گفت : از ۱۷ راس گوزن رهاسازی شده، ۱۲ راس نر و ۵ راس ماده هستند.

وی با اشاره به دلیل این عدم تناسب ترکیب جنسیتی، گفت: دلیل این عدم تناسب ترکیب جنسیتی نرزایی گونه‌های در اسارت در استان ایلام است. با توجه به گونه‌های رها سازی شده قبلی و موجود پارک ملی دز امیدواریم این تناسب جمعیت متعادل شود.

اشرفی تصریح کرد: با توجه به سابقه بیماری گوزن زرد در پارک ملی کرخه، کارشناسان در حال پایش منطقه هستند و اگر نتایج این پایش نشان دهد این بیماری کنترل شده و برای گوزن‌ها آسیب نخواهد داشت، در آینده نیز برای پارک ملی کرخه گوزن زرد رهاسازی انجام خواهد شد.

پارک ملی دز و کرخه از زیستگاه‌های اصلی گونه گوزن زرد ایرانی در ایران و جهان هستند و در سنوات گذشته نیز گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده و پارک ملی دز رهاسازی شده که در پایش های مستمر محیط‌بانان و جوامع محلی حضور آنها ثابت شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار