هشدار جدی رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد:
کد خبر: ۸۲۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶ 05 February 2020
دکتر نگین تاجی در نشست پیشگیری از جرائم انتخاباتی :نامزدهای انتخاباتی از راه اندازی کاروان های تبلیغات انتخابات بپرهیزند و در صورت مشاهده به شورای نگهبان گزارش خواهیم داد.
نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به منظور پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد پس از آنکه ثبت نام نامزده های انتخابات و بررسی صلاحیت های آنان انجام گرفت دستگاه‌های قضایی،سیاسی امنیتی ، نظارتی ،نظامی و انتظامی به فراخور وظیفه ای که به موجب قانون به تبیین و ایجاد راهکارهای مناسب و قانونی برای سلامت انتخابات شدند.
این نشست با حضور مسئولان قضایی استان و شهرستان مرکز استان به همت معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار شد.
در این نشست با توجه به همزمانی این جلسه با کمیته امنیتی انتخابات هر دو نشست در  دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
تخلفات نامزدها به شورای نگهبان گزارش می شود

دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مواد ۱۷،65،۶۷ و ۷۵ قانون انتخابات و قانون پیشگیری از وقوع جرم اشاره و اظهار کرد: در این مواد قانونی موضوعاتی در خصوص بحث پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی و رسیدگی فوری و فوق العاد به این جرائم و الزاماتی که نامزدهای انتخابات باید رعایت کنند، مورد تاکید قرار گرفته است.
مقام ارشد قضایی استان در ادامه با اظهار این که وظیفه نظارت بر انتخابات به موجب قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است ،افزود: هیچ نهادی حق نظارت و دخالت را ندارد اما در باب پیشگیری از جرائم انتخابات و صراحت قانونی اشاره کرده است، قانون پیشگیری از وقوع جرم، این وظیفه را به عنوان یک وظیفه ذاتی برای قوه قضاییه مشخص کرده است.
وی به ابلاغ دستورالعمل ریاست معظم قوه قضاییه درخصوص انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: پس از ابلاغ دستورالعمل 12 گانه انتخابات از سوی ریاست معزز قوه قضائیه ، دادگستری استان 7 ماه پیش، موضوع انتخابات را در دستور کار ویژه خود قرار دادیم.
رئیس شورای قضایی استان گفت:،جلسات منظم و متعددی با رسانه و سایت ها به هدف پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد و مباحث آموزشی جهت ارتقاء آگاهی های عمومی و ترویج هنجارهای انتخاباتی در فرهنگ  عمومی در سایت ها و رسانه ها و صدا وسیما ،آموزش های که لازم بود انجام گرفت.
 وی در خصوص تشکیل کارگروه رصد فضای مجازی انتخابات بیان داشت: کار بسیار خوبی بود که در دادسرا و در ستاد پیشگیری از وقوع جرم  شکل گرفت.
دکتر نگین تاجی گفت: هدف و اولویت اصلی دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع جرم است .
وی افزود: پس از آنکه هشدارهای لازم مورد رعایت قرار نگرفت، به موجب ماده 3 قانون انتخابات به موجب قانون عمل می کنیم.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با تأکید براین مطلب که ما هیچ نگاه قومی و قبیله ای به انتخابات نداریم،اظهار کرد: مهمترین وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس قانون گذاری و تدوین آن است و در واقع این احترام به قانون از هر کسی احترام وظیفه نامزدهای انتخاباتی است و شایسته است بیشتر از دیگران به این موضوع توجه جدی نمایند و کسانی که می‌خواهند در امر قانونگذاری شرکت کنند این توقع و انتظار وجود دارد.
دکتر نگین تاجی افزود: نامزدهای انتخابات از نخبگان و فرهیختگان و بزرگواران جامعه هستند و بهترین فرصتی که به  ما اجازه می دهد یک فضای آرام در انتخابات داشته باشیم و شور و نشاط منطقی را در استان رقم بزنیم، همکاری و تعامل آنان با دستگاههای نظارتی، قضایی و امنیتی است.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار این که  بعد از تأیید صلاحیت ها آنچه نگرانی هایی را در مباحث امنیتی ایجاد کرد استفاده از اسلحه گرم بود،تصریح کرد: استفاده از اسلحه ی گرم زیبنده ی استان نیست و لزومی ندارد در امر انتخابات برای استقبال از نامزدها از سلاح گرم استفاده شود.
این مقام قضایی نسبت به این مسئله هشدار داد و افزود:  استفاده از سلاح گرم برای استقبال از  نامزدها ممنوع است و لازم است هواداران آنان از این امر خودداری نمایند و به موجب قانون مکلف به برخورد با آنان هستیم.
وی گفت: تمام کسانی که از اسلحه گرم استفاده کردند به موجب قانون روانه زندان شدند و تا پس از انتخابات در حبس خواهند بود تمام کسانی که از اسلحه گرم استفاده کردند با سنگین ترین قرار بازداشت موقت به موجب قانون ،روانه زندان شدند و تا پس از انتخابات در حبس خواهند بود، چون مسئله امنیت هم در دغدغه شما نامزدها و دستگاه قضایی است.
دکتر نگین تاجی در ادامه بیان داشت: خوشبختانه تذکراتی که نامزدها به هواداران خود دادند شاهد استفاده از اسلحه گرم در استقبال از آنان نبودیم.
عدم استفاده از اموال و بیت المال در انجام تبلیغات صراحت قانون است و هیچکس از امکانات دولتی، فضاهای آموزشی وعمومی  بدین منظور و در واقع احترام به مردم به معنای احترام به قانون است این موضوع را مدنظر قرار دهند.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اظهار اینکه به دنبال تایید صلاحیت ها به لحاظ اینکه بعضی از هشدارها و تذکرات، متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت، گفت: در شورای تامین استان و ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان وضعیت و آن رصد امنیتی که کردیم ناچار شدیم به موجب ماده ۱۷ قانون انتخابات مکلف هستیم که قانون را اجرا کنیم و این که خط قرمز ما در واقع قانون و احترام به آن است.
دکتر نگین تاجی گفت: موضوع تمکین به قانون را بارها ریاست معظم قوه قضائیه اعلام کرده‌اند و عملاً در دستگاه قضایی استان به اثبات رسید که ما هیچ گونه نگاه قومیتی قبیله‌ای و جناحی نداریم و هدف ما اجرای قانون است.
وی افزود : در بحث سخنرانی در ماده ۷۵ قانون انتخابات مجازات ها را تعیین و برخی موارد جرم را مشخص کرده است برای تبلیغات محدوده ی خاصی مشخص شده است و توجه نمی‌شود و سخنرانی‌هایی در فضای عمومی شکل می گیرد به جای اینکه آن شخص برنامه‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهد به تخریب رقبا می پردازد از لحاظ اخلاقی و قانونی جرم است و نشر اکاذیب و افترا و مصادیق مجرمانه است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمداظهار داشت: اگر نامزدهای انتخابات تعامل و همکاری را با مجموعه قضایی، نظارتی و امنیتی داشته باشند، امسال یک انتخابات سالم را در استان برگزار خواهیم کرد.
دکتر نگین تاجی به نامزدهای انتخابات در استان در خصوص راه اندازی کاروان تبلیغاتی هشدار داد و تأکید کرد: نامزدهای انتخاباتی از راه اندازی کاروان های تبلیغات انتخابات بپرهیزند و در صورت  مشاهده به شورای نگهبان گزارش خواهیم داد.
وی به نامزدها توصیه نمود : باید نیت، یک نیت الهی باشد، اگر با این دیدگاه که بخواهیم طرف مقابل را تخریب نماییم و دیدگاهی تخریبی، حریف را تخریب کنیم واقعاً با این نیت حتی بخواهیم پیروز انتخابات بشویم، این نیت واقعاً نیت الهی نیست و نامزدهای انتخابات برای هواداران تبیین کنند.
دکتر نگین تاجی در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات اشاره کرد و افزود : حسب فرمایش مقام معظم رهبری هدف ما باید برای این باشد که طبقه ی ضعیف جامعه را در نظر بگیریم و لازم است نامزدهای انتخابات به هواداران خود یادآور ی کنند که برخی تبلیغات به ضرر آنها خواهد بود و مردم اعتمادشان را از دست خواهند داد.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد با اظهار این نکته که ، پس از شهادت سردار سلیمانی کاری نکنیم که مورد سوء استفاده دشمن قرار بگیرد، گفت: به ما کمک کنید تا انتخاباتی پرشور را در استان داشته باشیم.
تخلفات نامزدها به شورای نگهبان گزارش می شود

سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب هم در این نشست به ذکر مواردی پرداخت وی ضمن تشکر از نامزدهایی که خود یا نماینده شان حضور دارند گفت در این یک ماه گذشته جو استان به سمت و سویی می رفت و صحبت هایی انجام و تصمیماتی گرفته شد و آنان با روی باز استقبال شد.
وی به خصوصیت انقلاب شهیدسلیمانی اشاره نمود و گفت: در مسیری که الان هستیم وقتی به عنوان یک مکتب به این شهید نگاه می کنیم انقلابی بودن شاخصه اصلی این شهید است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان افزود: شهید سلیمانی شهید راه امنیت بود و جان عزیز ش را در این راه تقدیم نمود و ما اگر می خواهیم رهرو  این شهید عزیز باشیم باید کار کنیم  تا امنیت مردم  مخدوش نشود.
وی سوء استفاده دشمن از فضای انتخابات را یادآوری کرد و بیان داشت: یکی از بسترهایی که می تواند فرصتی برای دشمنان باشد همین فضای انتخابات  است.
ملک حسینی گفت: موضوع تبلیغات و برگزاری میتینگ های انتخاباتی یکی از مواردی است که همین مدت می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد ونامزدها نظارت بر رسانه هایی که منتسب به خودشان می باشد، کنترل،و اصحاب رسانه ستادهای خود را مشخص کنند و اگر کنترل ننمایند، پلیس فتا قطعاً کنترل خواهد کرد.
این مقام قضایی به نامزدهای انتخابات توصیه نمود که لیدرها و طرفداران خود را توجیه نمایند و هرچه که از صندوق بیرون بیاید مورد احترام همه خواهد بود.
وی تأکید کرد: کاری نکنیم که دشمن شاد شود و در این خصوص هیچ عذری که فردی بخواهد سوءاستفاده کند پذیرفتنی نیست.
سید علی ملک حسینی در ادامه افزود: در فضایی قرار داریم که هم باید حضور حداکثری مردم را تضمین کنیم و هم قانون را رعایت کنیم.
وی به موضوع حضور دادستان یا یکی از معاونان در کنار هیئت های اجرایی انتخابات اظهار کرد: حضور دستگاه قضایی، به عنوان نظارت بوده است، نه به عنوان دخالت در اجرا می باشد.
دادستان مرکز استان در ادامه به شبهه ایتنکه اعضائ صندوق های رأی یکطرفه انتخاب شده اند ،پاسخ دادو اظهار کرد: اینکه افرادی در هیئت های اجرایی باشند که هم بیطرف و هم سالم باشند امکان ندارد بلکه ،هر فردی یک گرایش سیاسی دارد، اما نکته اصلی آن است، که از عدالت خارج نشود و دینش را نفروشد.
وی گفت: در رسیدگی به جرائم انتخاباتی، سرعت و قاطعیت را در رسیدگی قضایی مد نظر قرار داده ایم.
ملک حسینی در خصصو سایت ها و،رسانه ها و فضای مجازی اظهار داشت: تا جایی که توانستیم رسانه ها و سایت ها را کنترل کردیم و بعضاً تیترهایی می زدند که تنش زا بود و برخورد کردیم.
دادستان مرکز استان تصریح کرد: خیلی از دستورات قضایی ما ساعت 10شب صادر شده و همکاران قضایی ما جهت امنیت و نظم و سلامت  انتخابات پای کار هستند.
وی گفت: رسیدگی قضایی باید مستند و مستدل باشد و با هر تمهمتی نمی توان کسی را مقصر و مجرم دانست تا دلیل و مدرکی نباشد، نمی توانیم.
تخلفات نامزدها به شورای نگهبان گزارش می شود

در ادامه این نشست سید عیسی حسنی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی با بیان این که در حوزه قضایی نظارت بر انتخابات فوق العاده سنگین است گفت: وضعیت فعلی نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا و آن توجهی که دشمنان خارجی و خارج نشینان دشمن، نسبت به این نظام دارند،از یک طرف و بحث مشارکت حداکثری مردم از طرف دیگر و رعایت قانون و قانون و قانون مندی همه ظرافت و حساسیت فوق العاده، موضوع انتخابات را برای همه ی ما روشن می کند.
وی افزود : قطعاً کاندیدا های محترم بیشتر از هر کسی می دانند و خیلی از شما سال ها در مناصب ،جایگاه ها و موقعیت های مهمی بوده اند و اطلاع دارند نظارت و اقدام در حوزه انتخابات کار بسیار سنگین و وقت بر است.
حسنی اظهار داشت :در این راستا باید هم قاطعیت قانونی باشد و هم ظرافت در راستای مشارکت مردم باید باشد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
امروز اقای موحد در روستای خیارکار باعث تشنج و درگیری بین مردم روستا شد و خودش درگیری را رها کرد و مردم را بحال خودشون گذاشت و رفت
ایشان یک چهره منفور باعث خشونت در کهگیلویه هستند، حتما باید در کهگیلویه حمام خون راه بیفتد تا ایشان دست از کارهاش برداره،
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار