معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از ثبت دو اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۸۲۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ 05 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علیرضا برشاهی ؛ با اعلام این خبر اظهار کرد: جلسه ثبت آثار تاریخی غیرمنقول وزارت میراث فرهنگی، برگزار و دو پرونده از استان کرمانشاه در این جلسه مطرح شد.

وی تصریح کرد: پس از دفاعیاتی که در این جلسه از دو پرونده استان داشتیم، خوشبختانه اعضای جلسه با ثبت ملی این دو اثر که یکی خانه تاریخی قبادی پور در شهر کرمانشاه و دیگری نقش برجسته باستانی شهرستان ثلاث باباجانی بود، موافقت کردند.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه گفت: نقش برجسته تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این شهرستان قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه این نقش برجسته شامل دو بخش و مربوط به اواخر هزاره سوم قبل از میلاد است، افزود: این نقش برجسته به مانند سایر نقش برجسته‌های رایج باستانی صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنانش را نشان می‌دهد که در آن پیکر شاه بزرگتر از سایر پیکرها نقش شده و یک پایش را نیز روی شکم اسیری قرار داده است.

برشاهی اعلام کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، این نقش برجسته مربوط به "ایدین سین" شاه سلسله سیموروم است که در منطقه دیاله عراق امروزی حکومت می‌کرده و برای کسب منابع تجاری و راه‌هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می‌کردند که در این نقش برجسته صحنه یکی از پیروزی‌های خود را نشان داده است.

وی در ادامه در خصوص اثر دیگر ثبت ملی شده استان هم گفت: خانه قبادی پور یکی از خانه‌های تاریخی اواخر دوره قاجار در محله قدیمی برزه دماغ شهر کرمانشاه است.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: معماری این بنا به شکل درون گرا و دارای تزئیناتی از قبیل آجرکاری در نمای پیرامون حیات و تزئینات گچ بری در ستون ها و سر ستون‌های ایوان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار