کیامرث حاجی زاده:
حاجی زاده گفت:  برای اولین بار در تاریخ کشور و جمهوری اسلامی دولت و نظام با تمام توان به رغم همه تحریم ها و مشکلات اعتباری پای کمک به رسیدگی به سیل زدگان در کشور و به یژه استان خوزستان آمدندو اکنون نیز انتظار می رود با حضور مسولان کشوری و پیگیری استاندار موارد باقی مانده در حوزه سیل و زلزله کمک شود.
کد خبر: ۸۲۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵ 05 February 2020

کیامرث حاجی زاده، معاون استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استان روز سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو در استانداری خوزستان اظهار داشت:  خوزستان در سه سال گذشته  در بحران های مختلفی مدیریت شده که از جمله این بحران ها می توان به بحران گرد و غبار در بهمن 95، بحران خشکسالی شدید در تابستان 97 ، بحران آتشسوزی مراتع، پتروشیمی ها و لوله های گاز و نفت و زلزله های متعدد به ویژه  زلزله 5.7 ریشتری  مسجدسلیمان و بحران سیلاب اشاره کرد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: این بحران ها برای استان خوزستان مصیبتهایی  را ایجاد کرد که اگر عنایت های مقام معظم رهبری، همدلی  تمامی قوا، مسئولان  کشوری و استانی ، نیروهای مسلح و ...نبود قطعا ابر بحران سیلاب بدون تلفات انسانی پشت سرگذاشته نمی شد، چراکه  تنها در سال آبی 97 _98 حدود 52 میلیارد متر مکعب آب وارد سدها و جلگه خوزستان شد که نسبت به سال قبل حدود 355 درصد و نسبت به بلند مدت 77 درصد رشد داشته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان با بیان این که در فرودین سال جاری 14.5میلیارد متر مکعب سیلاب به سیلهای استان افزود شد بیان کرد: میانگین بارش آبی ما در سال 97_ 98 در حدود 524میلیمتر بوده است که نسبت به سال قبل 157 درصد و نسبت به مدت مشابه 65 درصد افزایش داشته است و وقوع سیلاب در استان خوزستان طبق گزارشی که کارشناسان سازمان آب و برق و وزرات نیرو داشته اند با  دوره بازگشت هزار ساله بوده در حوزه کرخه و دوره بازگشت 200 ساله در حوزه های دز و کارون بوده است.

وی با اشاره به پیک دبی ورودی سدها در فروردین 98 بیان کرد: سد دز پنج هزار و 400 متر مکعب بر ثانیه و  سد کرخه بالای هشت و 500 متر مکعب بر ثانیه  بوده است.

حاجی زاده با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در مقابل سیل فرودین 98 توضیح داد: یکی از اقدامات موثر بازگشایی خروجی رودخانه  کرخه به سمت تالاب هورالعظیم  بو، این خروجی ها سالها در اثر خشکسالی پی در پی بسته شده بودند،  پیگیری و احیای فیوز پلاگ های طبیعی مانند کانال بحره، مالح و کانال محیط زیست  از دیگر اقدامات پیشگیری از سیل بود و بازگشایی شاکریه سوسنگرد و دشت آزادگان از دیگر اقدامات بسیار مهم بود چراکه از شاکریه باز نمی شد که شش شهر مانند شهرهای حمیدیه، کوت سیدنعیم، ابوحمیضه، سوسنگرد، بستان و رفیع زیر اب می رفت و تلفات انسانی به بار می امد.

وی با بیان این که رفیع دو بار در معرض سیل و  ابگرفتگی کامل قرار گرفت گفت: تدبیر و همتی که برای پیشگیری و مقابله از سیل شکل گرفت موجب شد رفیع مثل آق قلا هم در بهمن 97 و هم در فروردین 98 دچار ابگرفتگی نشود و تلفات انسانی ندهد البته پیش از آن اعلام هشدارها از شهریور و مهر ماه 97 شروع کردیم و  جلسات متعددی به ریاست استاندار برگزار شد، همچنین کارگروه های چهارده گانه ستاد مدیریت مدیریت بحران در استام فعال شدند و با توجه به اعلام حالت اضطرار در استان همه دستگاه ها پای کار امدند.

معاون استاندار گفت: در بهمن 97 بیش از  800 دستگاه ماشین آلات  و  ر فرودین 98 بیش از دو هزار  ماشین آلات تامین شد و همدلی مردم و مسئولان در دوران سیل، دوران هشت سال دفاع مقدس را تداعی می کرد.

وی با اشاره به این که 247 روستا  در سیل  فرودین 98 به صورت کلی یا حزیی دچار ابگرفتگی شدند بیان کرد:  با تدبیر استاندار از ورود سیلاب به اهواز نیز جلوگیری به عمل آمد چرا که برای اولین بار سه رودخانه کرخه، دز و کارون به هم پیوستتد و به سمت اهواز حرکت کردند اما ظرف 52 ساعت 21 کیلومتر سیل بند احداث شد که موجب شد آب وارد شهر اهواز نشد و در پلیس راه قدیم کنترل شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان به دیگر اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و گفت: هدایت سیلاب به سمت کانون های ریزگرد، جلوگیری از خاموشی مراکز حساس، جلوگیر از بازگشت فاضلاب اقدامات بسیار مهم در مقابله با سیلاب بودند.

وی توضیح داد: در سیل فرودین 97 بیش از 156هزار و 500 نفر در  91 اردوگاه اسکان اضطراری یافتند و 274 روستا تخلیه شدند، از سوی دیگر با توجه به این که در آن مقطع 25 درصد عشایر کشور  در استان خوزستان ساکن و در حال کوچ بودند ، آنان نیز حابجا شدند.

حاجی زاده بیان کرد: همه اقدامات قبل،حین و بعد از سیلاب در یک مدیریت واحد صورت گرفت و موجب کمتر شدن میران خسارات و نبود هیچ گونه تلفات انسانی شد که پس از سیل نیز قرارگاه بازسازی و نوسازی به همراه هشت کمیته ذیل آن تشکیل شد.

وی گفت:  برای اولین بار در تاریخ کشور و جمهوری اسلامی دولت و نظام با تمام توان به رغم همه تحریم ها و مشکلات اعتباری پای کمک به رسیدگی به سیل زدگان در کشور و به یژه استان خوزستان آمدندو اکنون نیز انتظار می رود با حضور مسولان کشوری و پیگیری استاندار موارد باقی مانده در حوزه سیل و زلزله کمک شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار