رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ؛
رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۳۴ پروژه در زیربخش‌های مختلف کشاورزی از جمله ۲۶ هزار هکتار اراضی آبی در استان با حضور رییس جمهوری افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.
کد خبر: ۸۲۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 04 February 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ سیدمحمدتراب میری در نشست با خبرنگاران استان ایلام به مناسبت دهه مبارکه فجر اظهار داشت: با تکمیل سه طرح ملی مهار آب‌های مرزی، سامانه گرمسیری و احیای اراضی دهلران از سد کرخه یک انقلاب اساسی در حوزه زیربخش‌های کشاورزی در استان ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در طرح مهار آب‌های مرزی از ۸۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش این طرح تاکنون ۴۵ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل و استفاده از شبکه‌های نوین آبیاری موجب افزایش سودآوری محصولات کشاورزی استان به بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: این سه طرح ملی در افزایش اعتبارات ملی، اخذ تسهیلات، بالارفتن کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی، افزایش بهره‌وری، کاهش در مصرف آب و حامل‌های انرژی در استان موثر خواهد بود و در طرح احیای اراضی جنوب استان وظایف محوله وزارت جهاد کشاورزی تمام شده است در حالی که وزارت نیرو همپای وزارت جهاد حرکت نکرد و همین امر باعث کندی روند تکمیل این طرح شده است.

میری یادآور شد: امسال تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای متقاضیان زیربخش های کشاورزی جذب شده و در زمینه پرداخت خسارت های سیل نیز فاز اول پرداخت کمک های بلاعوض به پایان رسید و پیگیری برای پرداخت خسارت های بلاعوض و تسهیلات همچنان ادامه دارد.

وی تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی در بخش های مختلف، تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، تغییر الگوی کشت، توسعه گلخانه ها، جذب سرمایه گذار و ... را از مهمترین اولویت های جهاد کشاورزی در استان ایلام برشمرد و تاکید کرد: جهاد کشاورزی برای تحقق برنامه های خود به همکاری فرابخشی دستگاه های مختلف نیاز دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه ظرفیت‌های متعدد در زمینه کشاورزی می‌تواند یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه استان ایلام باشد، گفت: مهمترین چالش و مشکل توسعه نیافتگی استان ایلام در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی وجود معارضان محلی است که مانع مهمی در جذب سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی می‌شود.

میری افزود: وجود معارضان محلی و ممانعت آنها در فرایند توسعه، چالش و مانعی بزرگ در راه سرمایه‌گذاری استان است که این معضل مهم باید به صورت ریشه‌ای و اساسی مورد تحلیل قرار بگیرد.

وی یادآور شد: با وجود مشکلات فراروی حوزه کشاورزی استان ایلام، اما در طول سال‌های اخیر فعالیت دولت تدبیر و امید روند تحول و توسعه زیربخش‌های کشاورزی استان شتاب و رونق محسوس و چشمگیری داشته است.

میری در باره تبدیل اراضی کشاورزی به خانه باغ نیز توضیح داد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی به خانه باغ یا هر مورد دیگر طبق قانون ممنوع و غیر مجاز است و با توجه به افزایش این پدیده وزارت جهادکشاورزی برای اولین بار اقدام به تشکیل یگان حفاظت از اراضی کشاورزی کرد و نیروهای این یگان به طور مرتب پهنه های کشاورزی استان را پایش و رصد و متخلفان را شناسایی و به دستگاه های قضایی معرفی می کنند.

وی در مورد آتش سوزی پس چرای مزارع هم گفت: آتش زدن مزارع بعد از برداشت ممنوع و اقدامی غیرعلمی و آسیب زا برای زمین و میکروارگانیزم های مزارع است و با آگاهی بخشی به کشاورزان میزان آتش زدن پس چرای مزارع در سال های اخیر نسبت به گذشته کاهش چشمگیر داشته است.

وی در مورد خروج گندم از استان ایلام در زمان برداشت نیز توضیح داد: باتوجه به اینکه قیمت گندم بازار آزاد از نرخ دولتی بالاتر بود کشاورزان گندم خود را به بخش خصوصی عرضه کردند که البته مقدار خروج گندم استان ایلام با مدیریت و ورود به موقع نسبت به دیگر استان ها کمتر بود و ۱۰ درصد گندم از استان خارج شد و برای فصل برداشت در سال زراعی جاری باید قیمت های خرید تضمینی گندم اصلاح شود.

میری در باره کشتارگاه های مرغ و دام نیز اظهار داشت: استان ایلام با توجه به حجم بالای تولید دام و طیور به چهارکشتارگاه دیگر نیاز دارد که البته باید برای رفع مشکلات ۲ کشتارگاه موجود باید واحدهای مرغداری، کشتارگاه های غیرمجاز و نیز دامپروری ها دام و طیور خود را برای ذبح و عرضه به بازار مصرف در اختیار کشتارگاه قرار دهند.

وی افزود: در صورت همکاری این واحدهای تولیدی با کشتارگاه ها در قیمت مرغ تعدیل ایجاد و میزان اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم افزایش می یابد و کشتارگاه ها نیز باید تکمیل تجهیزات و امکانات، شبکه توزیع گسترده و فعال، تعداد نیروی کار نقیصه ها را برطرف کنند و وابستگی به بخش دولتی را کاهش دهند.

۵۵ هزار بهره‌بردار مستقیم در حوزه کشاورزی در استان ایلام فعالیت دارند که ۵۰ درصد خانوارهای استان ایلام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بهره‌بردار و فعال در حوزه زیربخش‌های کشاورزی هستند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار