دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران با اشاره به اینکه استان خوزستان از نظر تکنولوژی و تولید محصولات کشاورزی جایگاه بسیار مهمی دارد، گفت: مبدا تولید علم مکانیزاسیون کشور، دانشگاه شهید چمران اهواز است.
کد خبر: ۸۲۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ 23 February 2020

حسن ذکی‌دیزجی در نشست خبری دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران که در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران قدمت حدودا ۲۰ ساله دارد. اولین دوره این کنگره سال ۷۹ در شهر کرج برگزار شد و مکان برگزاری آن تا سال ۱۴۰۱ نیز مشخص شده است. این کنگره به صورت سالانه یا دو سال یک بار برگزار می‌شود.

وی افزود: میزبانی اهواز از این دوره به دلیل قطب بودن خوزستان در کشاورزی و دومین قطب صنعتی کشور بودن استان است. همچنین در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، این استان یا دارای رتبه اول است یا مانند نیشکر منحصرا در استان تولید می‌شود. همچنین یکی از مکانیزه‌ترین کشت و صنعت‌ها و مکانیزه‌ترین کارخانه‌های تولید قارچ در استان خوزستان است.

 دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران ادامه داد: مبدا تولید علم مکانیزاسیون کشور، دانشگاه شهید چمران اهواز است. استان خوزستان از نظر تکنولوژی و تولید محصولات کشاورزی جایگاه بسیار مهمی دارد، بنابراین دوازدهمین کنگره ملی در خوزستان متمایز است.

ذکی‌دیزجی با بیان اینکه در این کنگره سعی شده است از بخش خصوصی استفاده شود، گفت: در حاشیه کنگره، نمایشگاه ارائه توانمندی‌های تولیدکنندگان ماشین آلات و محصولات کشاورزی برگزار می‌شود و حدود ۱۵ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که ۵۰ درصد آن‌ها در بخش ماشین آلات، ۳۰ درصد در بخش تجهیزات هوشمند و نوین و ۲۰ درصد آن‌ها را حوزه دام و طیور تشکیل می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: در روز اول برگزاری این کنگره از یک دستاورد ملی که دِروگر نیشکر است، رونمایی می‌شود. این دستگاه نشان‌دهنده توانمندی بخش صنعت کشاورزی استان است.

وی بیان کرد: برای نشان دادن اهمیت بخش مکانیزاسیون، سمپوزیوم "مکانیزاسیون نیشکر از کشاورزی تا صنعت" برگزار می‌شود. یکی از مشکلات موجود در بخش اجرا، عدم درک مفهوم رشته‌ها در بخش اجرا و صنعت است. این کنگره ترکیبی از سه رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی، مکانیزاسیون کشاورزی و مهندسی ماشین‌های صنایع کشاورزی است.

دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران با بیان اینکه در بخش صنعت دید روشنی نسبت به مکانیزاسیون وجود ندارد، افزود: ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکننده است و ارتباطی است که به خوبی تعریف نشده است، چرا که حوزه رویکردهای صنعت و دانشگاه کمی متفاوت است، یک حوزه هزینه محور و تولید محور و دیگری دانش محور است. در دانشگاه‌های خارجی مبدا هر تکنولوژی از دانشگاه است اما در کشور ما این مساله به کندی پیش می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بیش از ۳۰۰ مقاله علمی پژوهشی به این کنگره ارسال شد و پس از داوری، ۲۶۰ مقاله پذیرفته شدند. از این تعداد ۵۵ مقاله به عنوان مقالات برگزیده برای چاپ در مجلات انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان کنگره نیز ۵۰۰ نفر هستند که از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر هیات علمی و ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر دانشجو هستند. همچنین از بخش خصوصی، شرکت‌کننده خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: یکی از تمایزات این کنگره شرکت کردن بخش صنعت و ارائه مقالات پژوهشی - صنعتی است. این مقالات توسط پژوهشگران شاغل در صنعت ارائه شدند. همچنین در اجرای این کنگره از دانشجویان استفاده شده است. یکی دیگر از برنامه‌های این کنگره، تجلیل از اساتید بازنشسته در این حوزه است.

وی افزود: این کنگره ساعت ۸ و ۳۰ چهارشنبه (۱۶ بهمن) آغاز به کار می‌کند و تا جمعه (۱۸ بهمن) ادامه دارد. مهمانان ویژه کنگره، معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خوزستان، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور و مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هستند.

 دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران بیان کرد: هدف اصلی از برگزاری دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران، ارتباط صنعت و دانشگاه و نمود مقاومت اقتصادی است. این کنگره می‌تواند در تبیین علم مکانیزاسیون در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنعت موثر باشد.

ذکی‌دیزجی در پایان گفت: طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان در مراحل ابتدایی اجرا است و به نظر می‌رسد این طرح نیازمند مطالعات بیشتری است و نقش مکانیک بیوسیستم می‌تواند در اجرای بهتر این طرح بزرگ مشخص شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار