رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گیلانغرب از اتمام فصل اول کاوش‌های باستان شناسی به منظور لایه‌نگاری و گاه‌نگاری تپه باستانی قلا این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۱۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ 03 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سیروس ادیب ، با اشاره به واقع شدن تپه باستانی قلا در دل شهر گیلانغرب، اظهار کرد: این تپه از جمله قدیمی‌ترین تپه‌های باستانی استان است که در سالهای گذشته براساس مواد فرهنگی که در لایه‌های سطحی تپه کشف شده قدمت آن را مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد می‌دانند.

وی تصریح کرد: برخی از باستان شناس معتقدند که این بنا مربوط به دوره مس سنگی یعنی هزاره چهارم تا پنجم قبل از میلاد و برخی دیگر نیز آن را مربوط به دوره نوسنگی یعنی هزاره دهم تا هفتم پیش از میلاد می‌دانند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گیلانغرب اضافه کرد: باتوجه به نامعلوم بودن قدمت این تپه باستانی، از چندی پیش کار کاوش‌های باستان شناسی به منظور لایه نگاری و گاه نگاری آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به آغاز فصل اول کاوش در تپه باستانی قلا از پاییز امسال، تاکید کرد: این تپه باستانی نزدیک به 21 متر ارتفاع دارد که این فصل از کاوش در مساحت یک و نیم مترمربع و به عمق 10 متر از آن انجام شد.

ادیب از اتمام این فصل از کاوش در تپه باستانی قلا خبرداد و درخصوص نتایج این کاوش‌ها گفت: هرچند هنوز نتیجه قطعی کاوش‌های این مرحله اعلام نشده، اما شواهد بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت این باستانی تا به اینجای کاوش‌هایی که روی آن انجام شده به 2700 تا 2800 سال قبل از میلاد می‌رسد.

وی بابیان اینکه درحین این کاوش‌ها مواد فرهنگی مانند سفال نیز کشف شد، عنوان کرد: کاوش‌های این مرحله نشان می‌دهد تپه باستانی قلا از هزاره سوم قبل از میلاد تا به عصر جدید یعنی در زمان قاجار بصورت مستمر مورد استفاده حکومت‌ها قرار می‌گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گیلانغرب اعلام کرد: در کاوش‌هایی که اخیرا داشتیم، طبق قطعات سفالی کشف شده مشخص شد که تپه در دوره‌هایی به عنوان انبار غلات نیز استفاده می‌شده است.

وی افزود: برای اینکه قدمت دقیق این تپه باستانی، کاربردهای آن و... را مشخص کنیم، نیاز است فصل‌های بعدی کاوش را روی آن انجام دهیم که امیدواریم این امر سال آینده محقق شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار