رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه اتباع چینی کاملا رصد شده‌اند، گفت: ما نگرانی درخصوص ویروس کرونا نداریم و همه بیمارستان‌های استان آمادگی لازم را در این زمینه دارند.
کد خبر: ۸۱۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶ 02 February 2020

فرهاد ابول نژادیان روز یکشنبه در نشست خبری هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سرسرای این دانشگاه بیان کرد: به تمامی مراکز بهداشتی، شرکت‌ها، سازمان بنادر و کشتیرانی و تمامی دستگاه‌هایی که با اتباع چینی در ارتباط هستند هشدار لازم داده شده است.

به گزارش"تابناک"وی گفت: در مرزهای دریایی، زمینی و هوایی خوزستان مراقبت و کنترل لازم در خصوص این ویروس انجام گرفته و همچنان ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: اتباع خارجی که در شرکت‌های نفتی و پتروشیمی خوزستان در حال فعالیت هستند نیز مورد ارزیابی سلامتی قرار گرفته که علایمی از این بیماری نداشتند.

وی گفت: هتل‌هایی که اتباع و مسافران چینی در آنها حضور داشتند نیز نیز مورد بررسی قرار گرفت و نیز سلامت چند ورزشکار چینی در خوزستان مورد پایش قرار گرفت که در این بررسی‌ها هیچگونه علایمی از بروز این بیماری یافت نشد.

ابول نژادیان ادامه داد: این ویروس از راه قطرات تنفسی قابل انتقال است و باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دست‌ها را به صورت مرتب شستشو داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: یک مانور برای آمادگی و اطلاع‌رسانی به کارکنان بیمارستان رازی اهواز در خصوص ویروس کرونا به عنوان بیمارستان بیماری های عفونی خوزستان برگزار شد تا آمادگی لازم در مقابله با این ویروس را داشته باشند.

وی گفت: امکان بازدید از این بیمارستان برای رسانه‌ها مهیا است تا از کارهای مراقبتی که در این بیمارستان انجام گرفته شده دیدن کنند.

ابول نژادیان ادامه داد: هماهنگی‌ لازم در خصوص ۷۰ تبعه چینی که در پتروشیمی‌های خوزستان فعالیت دارند انجام گرفته تا پس از بازگشت از تعطیلات عید چین در قرنطینه قرار بگیرند؛ با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مکاتبه شده تا این افراد را در تهران قرنطینه کنند تا از سلامت آن‌ها مطمئن شویم در غیراین صورت هتلی را برای قرنطینه این افراد آماده خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: کرونا ویروسی است که عامل بسیاری از سرما خوردگی‌ها است و در مواردی به دلیل جهش و تغییر ویروس باعث بروز بیماری با علایم متفاوت می‌شود.

وی گفت: ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده و انتقال این ویروس از انسان به انسان بسیار زیاد است.

همچنین دکتر سیدمهدی حسینی‌زاده اظهار کرد: کرونا اثرات اقتصادی و اجتماعی خود را در جهان گذاشته است. خوشبختانه هنوز ویروس کرونا وارد کشور نشده است اما آنچه اهمیت دارد خود مراقبی است. این ویروس به صورت ژنتیکی تغییر کرده است که باعث افزایش شدت بیماری می‌شود. خوشبختانه ما تجربه برخورد با بیماری‌های عفونی را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه نظام سلامت ما در کشور کارآمد است، افزود: شدت انتقال کروناویروس از بیماری‌های دیگر بیشتر است اما شدت مرگ و میر آن نسبت به بیماری‌های دیگر کمتر است. شیوه انتقال کرونا ما را نگران کرده است چرا که در صورت رعایت نکردن بهداشت فردی، بیماری به راحتی گسترش پیدا می‌کند و قدرت سرایت بالایی دارد. مهم این است که بهداشت فردی رعایت شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در فضای مجازی فیلمی منتشر شد که در آن شخصی در اثر ابتلا به بیماری، بیهوش شده است درحالی که سیر بیماری به این شکل نیست و توصیه می‌شود منبع، وزارت بهداشت باشد. همچنین سامانه ۱۹۰، اطلاعات لازم را در اختیار قرار می‌دهد. در شهرستان‌ها نیز منبع دانشگاه علوم پزشکی است.

حسینی‌زاده تاکید کرد: ما آمادگی لازم را داریم، تمام پایگاه‌های مرزی و هوایی خود را فعال کرده‌ایم و کسانی که از کشورهای آلوده وارد می‌شوند، رصد می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اتفاقی که چندی پیش در خصوص کیک‌های آلوده به قرص در کشور رخ داد بیان کرد: متاسفانه ۱۱۳ مورد کیک آلوده به قرص در خوزستان شناسایی شد که بیشتر در شهرستان‌هایی که نا آرامی های آبان در آنها رخ داده بود شناسایی شد.

حسین برزگر ادامه داد: کیک‌هایی که شناسایی شدند در تولید مشکلی نداشتند وآلوده نشده بودند بلکه این قرص‌ها توسط افرادی در کیک‌ها جاگذاری شدند که با همکاری نیروی انتظامی جلوی این کار گرفته شد.

وی گفت: ۹۸.۲ درصد محصولات تولید شده در خوزستان در بخش‌های مختلف آرایشی ، بهداشتی و مواد غذایی در سلامت کامل هستند و ۹۸.۵ درصد محصولاتی که در بازار عرضه می شود و از استان ها و یا کشورهای دیگر وارد استان شده است نیز سالم هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در خوزستان در ابتدا در یک دکه در میدان شهدای اهواز کیک آلوده شناسایی شد که به صورت مخفیانه تمام کیک‌های این دکه خریداری شد.

یک ماه پیش در خوزستان مواردی از کیک های آلوده به قرص در خوزستان شناسایی شد که باعث ایجاد نگرانی در بین مردم و کاهش فروش این محصول خوراکی شد.

برزگر بیان کرد: با وجود تحریم‌هایی اعمال شده بر کشور، به ویژه محدودیت و فشارهایی که در بخش دارو وجود دارد با این وجود مشکلی در تامین دارو نداریم و بیماران نگران تامین دارو نباشند.

وی گفت: به عنوان مثال در بحث تامین انسولین قلمی به اندازه نیاز این دارو تامین شده و نگرانی در این بخش وجود ندارد.

 در ادامه دکتر مهران ورناصری در این نشست اظهار کرد: در بازه زمانی سال‌های ۹۶، ۹۷ و شش ماهه اول سال ۹۸، شاخص تخت‌های بستری از ۱.۱ به ۱.۲ رسید؛ یعنی به ازای جمعیت افزایش یافته است. در مراکز دانشگاهی ۳ هزار و ۳۷۸ تخت، در مراکز غیر دانشگاهی ۲ هزار و ۸ تخت و جمعا ۵ هزار و ۳۸۶ تخت در سال ۹۶ وجود داشت که در شش ماهه اول سال ۹۸ به ۵ هزار و ۷۹۷ تخت، افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد تخت‌های اورژانس نیز از ۶۹۴ به ۸۲۶ افزایش پیدا کرده است. سال ۹۶، ۲۴۰ تخت، سال ۹۷، ۲۶۲ تخت و سال ۹۸، ۲۸۴ تخت دیالیز داشتیم. متاسفانه ما در بخش دیالیز به شدت با مشکل روبرو بودیم چرا که با سونامی بیماری‌های کلیوی روبرو هستیم. در بازه سنی بالای ۶۵ سال از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر با مشکل کلیوی مواجه‌اند که آمار بسیار بالایی است. اما این افتخار را داریم که امسال به وضعیت استاندارد در بخش دیالیز رسیدیم. سال گذشته ۸۰ تخت به تخت‌های موجود در بخش دیالیز اضافه و امسال هم ۳۳ تخت افزوده شد.

ورناصری بیان کرد: امسال ۴ هزار و ۶۸۶ گردشگر سلامت وارد استان شدند که با افزایش محسوس تعداد گردشگر سلامت روبرو هستیم. ظرفیت بسیار زیادی در استان داریم اما نقطه ضعف ما فقدان زیرساخت‌های شهری مناسب است. ما یکی از بهترین بخش‌های گوارش کشور را در استان داریم. همچنین متخصصان و جراحان برجسته اورولوژی و جراحی پلاستیک را داریم.

وی ادامه داد: در سال آینده فوریت‌های پزشکی از نظر ناوگان و نیروی انسانی تقویت خواهد شد. خوشبختانه آمار ماموریت‌های تصادفی از سال ۹۶ تا ۹۸ رو به کاهش است.

دکتر حاتم بوستانی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست، اظهار کرد: ما در سال‌های ابتدایی انقلاب درگیر کمبود پزشک بودیم اما تا این لحظه ۳۵ هزار نفر از دانشگاه علوم پزشکی اهواز فارغ‌التحصیل شدند. ۷۴۶ رزیدنت تخصصی در بخش‌های بالینی در حال تحصیل هستند. همچنین ۲۲۶ نفر در دکتری پایه و ۵۰ نفر در رشته‌های فوق تخصصی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: ۷۷ گروه آموزشی در دانشگاه فعال هستند که دارای ۷۰۰ عضو هیات علمی‌اند. همچنین ۶۰ تا ۶۵ درصد خدمات درمانی دانشگاه اهواز توسط بیمارستان‌های شش‌گانه آموزشی توسط ۷۰۰ عضو هیات علمی ارائه می‌شوند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: در مساله پیش آمده "کرونا" نیاز به آموزش، فرهنگسازی و آرام کردن مردم داریم، چرا که با وحشت بیش از حد، مشکلی حل نمی‌شود. در نتیجه نیاز است که دانشگاه و رسانه وارد این موضوع شوند و مردم را آگاه کنند.

دکترحمیدرضا خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این نشست اظهار کرد: در سال گذشته و امسال بحث توسعه اتاق عمل بیمارستان گلستان مطرح بود. حدود ۱۰ اتاق عمل جدید با شرایط مطلوب با اعتبار ۶ میلیارد تومان تجهیز شدند و شرایط بسیار مطلوبی نسبت به گذشته پیدا کردند.

وی افزود: هر ساله تقریبا در همه بیمارستان‌های استان تعمیراتی صورت می‌گیرد. تامین اعتبار از منابع طرح تحول سلامت، بخشی از منابع وزارتی، بخشی دیگر از منابع ملی و درصد جزئی آن از درآمدهای دانشگاه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: مطالعات احداث بیمارستان ۱۳۰۰ تختخوابی اهواز که جایگزین بیمارستان گلستان است، در حال انجام است و در حال پیگیری هستیم تا استان از وضعیت مطلوب‌تری در بخش بیمارستان‌ها برخوردار شود.

خلیلی با بیان اینکه برای راه‌اندازی بیمارستان باوی نیز در حال رایزنی هستیم، عنوان کرد: اگر انتقال سند انجام شود، کلنگ‌زنی بیمارستان باوی در دهه فجر انجام می‌شود. هزینه ساخت و تجهیز بیمارستان را دفتر آیت‌الله سیستانی برعهده گرفته است. همچنین ساخت بیمارستان‌های ۶۴ تختخوابی حمیدیه، ۳۲ تختخوابی هفتکل، ۶۴ تختخوابی اندیکا و ۹۶ تختخوابی باغملک در دست اقدام است.

وی در پایان گفت: توسعه اورژانس بیمارستان رامهرمز با پیشرفت ۲۰ درصدی در حال انجام است. همچنین برای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی بیمارستان امام اهواز حدود ۹ میلیارد تومان هزینه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار