محمود رضامرادی در گفتگو با تابناک:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری کرونا با علائمی مشابه سرماخوردگی همراه است، این بیماری در ۸۰ درصد موارد خطرناک محسوب نمی‌شود و در ۲۰ درصد دیگر افرادی که مشکلات ایمنی دارند را درگیر می‌کند.
کد خبر: ۸۱۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 31 January 2020

محمود رضا مرادی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهارکرد:بیمار مبتلا ابتدا با علائمی مشابه سرماخوردگی معمولی  با سرفه، آبریزش بینی، درد عضلانی، تب بالای ۳۸ درجه و مقداری کاهش هوشیاری مواجه  است و باید به پزشک مراجعه کنند.

وی قدرت سرایت این بیماری را بالا خواند و گفت: شدت علائم نسبت به آنفلوانزا کمتر است، اما به دلیل قدرت سرایت بالا، احتمال دارد که به سرعت در سطح جهان منتشر شود، دوره‌ی کمون بیماری نیز بین ۳ تا ۷ روز است و ممکن است در دوره کمون، علائم بیماری مشهود نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه متذکر شد: ویروس کرونا حدود ۳۰ روز است که از چین آغاز شده و در حال انتشار در سراسر جهان است. کرونا ویروس ها، ویروس‌های بیماری زایی هستند که برای ما ناشناخته نیستند، بسیاری از سرماخوردگی‌ها از نوع کرونا ویروس هستند.. همچنین ویروس بیماری سارس و بیماری مرس از نوع کرونا ویروس است. این نوع جدیدی از تغییر ژنتیک کرونا ویروس‌های قبلی است که هنوز نامی برایش ذکر نشده.

 وی تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند علائم این بیماری بسیار شبیه به سرما خوردگی است، اما هر سرماخوردگی کرونا نیست. این بیماری در ۸۰ درصد موارد خود محدود شونده است یعنی بیماری خطرناکی محسوب نمی‌شود و بدون بروز علائم خود به خود رفع می‌شود.

 این مسئول ادامه داد: در ۲۰ درصد موارد این بیماری در افرادی که مشکلات ایمنی دارند مثل افراد مبتلا به بیماری دیابت، نقص سیستم ایمنی، بیماری قلبی، کلیوی و یا افراد دارای کهولت سن با شدت بیشتری بروز می‌کند. با توجه به اینکه تمایلی از این ویروس برای درگیر کردن سیستم تحتانی ریه‌ها وجود دارد ممکن است علائمی مشابه ذات الریه بروز کند که با مشکلات تنفسی برای بیمار همراه است.

 وی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا پیشنهاداتی ارائه داد و گفت: از آنجا که واکسن یا درمانی برای این بیماری وجود ندارد پیشگیری و رعایت بهداشت فردی و عمومی بهترین راه برای مقابله با این بیماری ست. به این ترتیب که روزانه و مرتب دست‌ها را با آب و صابون بشویید، از مصافحه و روبوسی بپرهیزید، از شرکت در مجامع شلوغ و عمومی خودداری کنید، افراد با علائم مشابه از ماسک استفاده کنند و بهتر است که مسئولین مدارس، سرباز خانه‌ها و صاحبان حرف اجازه‌ی مرخصی به افراد با علائم مشابه را بدهند تا از گسترش بیماری جلوگیری به عمل آید. همچنین هنگام عطسه جلوی بینی و دهان خود را بگیرید.

 مرادی با اشاره به اینکه این بیماری عفونی است، بیان داشت: در کشور‌های عراق، ترکیه و امارات نیز گزارشاتی از کرونا دریافت شده البته گزارشات این بیماری در کردستان عراق به اثبات نرسیده است. با این وصف احتمال انتشار ویروس در کشور ما از طریق مسافرین و سایر روش‌ها وجود دارد.

وی تشریح کرد: مطابق با آمار سازمان جهانی بهداشت تا کنون حدود ۶ هزار و ۷۰۰ فرد به بیماری کرونا مبتلا شدند و حدودا با ۱۷۰ مورد مرگ و میر مواجه شده ایم، همه‌ی مرگ و میر‌ها در کشور چین بوده همچنین ۱۵ تا ۱۶ کشور دیگر هم مبتلا شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، خاطر نشان کرد: از حدود ۱۰ روز پیش مسافران چینی که به کرمانشاه وارد می‌شوند را مورد بررسی قرار داده ایم خوشبختانه تا کنون موردی از ابتلا به بیماری یافت نشده به علاوه نظام سندرمیک یا مراقبت‌های مرزی را تشدید کردیم و مسافران را با کوچکترین علائم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مرادی تاکید کرد: با وجود بررسی‌ها و پیشگیری‌های لازم، افرادی هستند که از دید ما پنهان می‌مانند از آن جمله می‌توان به کولبران اشاره کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار