واکنش سخنگوی ستاد بودجه به یارانه 72 هزار تومانی تجمیعی
سخنگوی ستاد بودجه 99 سازمان برنامه و بودجه اعتقاد دارد که با این مصوبه نه تنها یارانه مردم افزایش نمی‌یابد بلکه کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۱۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 28 January 2020

به گزارش تابناک اردبیل، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی روزگذشته تصویب کرد که از سال آینده با ترکیب یارانه نقدی و معیشتی، یارانه واحدی به مشمولان پرداخت شود که رقم آن درمجموع به 72 هزار تومان می‌رسد.

این درحالی است که مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه 99 سازمان برنامه و بودجه اعتقاد دارد که با این مصوبه نه تنها یارانه مردم افزایش نمی‌یابد بلکه کاهش می‌یابد.

دیروزهادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد: در سال آینده یک یارانه ترکیبی از یارانه معیشتی بنزین و نقدی به یارانه‌بگیران پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس، وی طی نشست خبری ضمن تشریح مصوبات نشست کمیسیون متبوعش اظهار داشت: مصوبه کمیسیون تلفیق، در جدول مصارف ردیف 23 شامل یارانه‌های نقدی و غیرنقدی خانوارها و ردیف 24 نیز مربوط به اجرای طرح معیشتی خانوارها بود که در جلسه کمیسیون بررسی شد.

وی افزود: مردم گلایه‌های زیادی از دولت و وزارت رفاه در خصوص یارانه‌های معیشتی داشتند و درهمین رابطه خانواده‌هایی که باید یارانه بگیرند، متأسفانه تاکنون دریافت نکرده‌اند، بنابراین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مشکل سیستم دولت حل می‌شود.

قوامی با بیان اینکه در مصوبه مذکور 31 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و غیرنقدی تخصیص یافته است، ‌گفت: 20 درصد از این مبلغ برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یعنی 7 میلیون نفر اختصاص یافته و مابقی آن بین 78 میلیون نفر یارانه‌بگیر به‌صورت یکسان توزیع خواهد شد. بنابراین 28 هزار تومان به ازای هر نفر اضافه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق از ابتدای فروردین ماه سال 99 مجموع رقم یارانه نقدی و غیرنقدی 72 هزار تومان خواهد بود و بر این اساس بساط سرکشی به حساب‌ها و دارایی مردم و در نتیجه اعتراضات برچیده خواهد شد.

قوامی بر همین اساس اضافه کرد: طبق مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق به 18 میلیون نفر که به آنها یارانه معیشتی پرداخت نمی‌شد، یارانه تعلق خواهد گرفت و این متناسب با تعداد اعضای خانواده افزایش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: یارانه 7 میلیون نفر از مددجویان کمیته امداد که به آنها یارانه معیشتی تعلق می‌گیرد 20 درصد علاوه بر آن افزایش می‌یابد و بر این اساس یارانه آنها علاوه بر 50 هزار تومان یارانه معمول 122 هزار تومان خواهد بود.
مبلغ یارانه با مصوبه تلفیق کم می‌شود

درحالی که کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم گرفته است که یارانه نقدی و معیشتی را تجمیع کند، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه درگفت‌و‌گو با «ایران» گفت: با اجرای مصوبه تلفیق در عمل میزان یارانه‌ای که هم‌اکنون مردم دریافت می‌کنند کمتر خواهد شد.

مژگان خانلو توضیح داد: هم‌اکنون 42 هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نقدی میان 78 میلیون نفر توزیع می‌شود که مبلغ آن برای هر مشمول به 45 هزار و 500 تومان می‌رسد. با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین نیز 31 هزار میلیارد تومان میان 60 میلیون مشمول توزیع می‌شود.

وی افزود: درحالی که یارانه نقدی با رقم ثابتی برای هر مشمول پرداخت می‌شود، دولت یارانه معیشتی را بر اساس بعد و تعداد افراد خانوار پرداخت می‌کند. بر این اساس خانواده یک نفره 55 هزار تومان، خانواده دو نفره 103 هزار تومان، خانواده سه نفره 138 هزار تومان، خانواده 4 نفره 172 هزار تومان و خانواده پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب مجموع منابعی که برای یارانه نقدی و معیشتی وجود دارد به 72 تا 73 هزار میلیارد تومان می‌رسد که اگر به‌صورت مساوی بین 78 میلیون نفر یعنی جمعیتی که هم‌اکنون یارانه نقدی می‌گیرند، توزیع شود به هر نفر ماهانه 72 هزار تومان می‌رسد.

سخنگوی ستاد بودجه 99 تأکید کرد: این درشرایطی است که در حال حاضر فردی که یارانه نقدی و معیشتی دریافت می‌کند بیش از این رقم دریافت می‌کند. به طوری که هر فرد ماهانه 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند که حتی با درنظر گرفتن خانواده تک نفره ماهانه 55 هزار تومان هم یارانه معیشتی دریافت می‌کند که مجموع این دو یارانه برای یک نفر به بیش از 100 هزار تومان می‌رسد که 28 هزار تومان بیش از رقم 72 هزار تومان مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس است.

به‌گفته وی، حال اگر این فاصله را برای خانوارهای پرجمعیت‌تر محاسبه کنیم اختلاف قیمت به مراتب بیشتر می‌شود.

خانلو درپاسخ به اینکه برای افزایش مبلغ یارانه آیا منابع کافی وجود دارد، گفت: دولت از تمام ظرفیت‌ها برای تأمین منابع مالی پرداخت یارانه استفاده کرده است و اگر مجلس بخواهد رقم را بیش از آنچه هم‌اکنون وجود دارد افزایش دهد باید منابع جدیدی شناسایی کند. این درحالی است که قیمت حامل‌های انرژی نیز در بودجه سال آینده بسته شده و امکان افزایش آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مخالفت خود را با تجمیع دو یارانه اعلام کرد اما در نهایت کمیسیون پیشنهاد خود را تصویب کرد.

حداقل حقوق 2/8 میلیون تومان

کمیسیون تلفیق، هفته گذشته نیز مصوبه دیگری درخصوص تعیین کف 2 میلیون و 800 هزار تومانی برای کارمندان و بازنشستگان داشت که با پیشنهاد دولت تفاوت زیادی دارد. هرچند افزایش حقوق کارمندان اقدام مثبتی محسوب می‌شود، اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید دیده شود، این است که منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این مصوبات دیده شود.

بر همین اساس بسیاری از این دست مصوبات زمانی که برای بررسی به شورای نگهبان ارسال می‌شود به‌دلیل عدم پیش‌بینی منابع مالی رد می‌شود.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف است در سال ۹۹، ضریب افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر از قبیل اعضای هیأت علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل در تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را انجام دهد که پس از اعمال افزایش حقوق به میزان ۱۵ درصد از مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و قرارداد ماهیانه برای کارکنان قرارداد کارمعین و کارمشخص به نسبت مدت کار کرده و حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول از بیست و هشت میلیون ریال کمتر نباشد.

سقف معافیت مالیات بر درآمد کارکنان دولتی در سال ۹۹، سالانه ۳۶ میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس سقف معافیت مالیاتی هر کارمند در سال آینده ۳ میلیون تومان می‌شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار