هر ساله با شروع فصل سرما در برخی از مناطق کشور از جمله استان فارس رشد بالای آمار مرگ خاموش به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن دیده می‌شود به گونه‌ای که زنگ خطر مرگ را برای ماه‌های سرد و پر حادثه به صدا درآورده است.
کد خبر: ۸۱۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 27 January 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: هر ساله با شروع فصل سرما در برخی از مناطق کشور از جمله استان فارس رشد بالای آمار مرگ خاموش به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن دیده می‌شود به گونه‌ای که زنگ خطر مرگ را برای ماه‌های سرد و پر حادثه به صدا درآورده است.

به دلیل استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی آمار گازگرفتگی نیز در طول فصول سرد افزایش می‌یابد به گونه‌ای که در 9 ماه امسال در مجموع 436 نفر در کشور جان خود را بر اثر گازگرفتگی از دست داده‌اند.

براساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی از این تعداد 108 نفر زن و 328 نفر مرد بودند و استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و اصفهان به ترتیب با 84، 43 و 39 فوتی در صدر قرار دارند.

در این میان استان قم در طول 9 ماه امسال هیچ آمار فوتی نداشته و استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان کمتر از 5 فوتی داشته‌اند که در واقع می‌توان از آنان با عنوان استان‌های با کمترین تلفات یاد کرد.

استان فارس نیز با 36 مورد فوتی بر اثر گازگرفتگی در 9 ماه امسال رتبه چهارم را در میان استان‌های کشور دارد که از این تعداد 27 مرد و 9 نفر زن بوده‌اند. به گفته علیرضا درودچی، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 38 درصد افزایش داشته است.

 

البته به گفته عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعداد مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسیدکربن بسیار بیشتر از آمار فوتی‌ها است.

وی گازگرفتگی را محدود به مشترکان گاز طبیعی و واحدهای مسکونی نمی‌داند و می‌گوید: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در اثر ناقص‌سوزی، بدسوزی یا احتراق ناقض هر نوع سوخت فسیلی نظیر گاز طبیعی یا شهری، گاز مایع، نفت، گازوئیل، بنزین، ذغال و چوب در مکان‌های مختلف رخ می‌دهد.

اورژانس استان فارس نیز امروز در خبری آمار مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسیدکربن را در 24 ساعته گذشته اعلام کرده است. به گفته حسن همتی، مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس در 24 ساعته گذشته 3 مورد از این دست در شهرهای شیراز، مرودشت و آباده رخ داده که منجر به مسمومیت 7 نفر شده است.

به گفته وی در 06:37 صبح در شیراز، چهار راه مشیر مسمومیت با مونوکسیدکربن با یک مصدوم گزارش شد که با اعزام یک آمبولانس مصدوم به بیمارستان منتقل شد. همچنین در 22:49 در شهرستان مرودشت بخش کامفیروز به دلیل استفاده از بخاری نفتی 5 نفر با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند.

به گفته مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس در ساعت 22:27 در شهرستان آباده بخش شورجستان یک نفر با گاز زغال مسموم و به بیمارستان امام خمینی آباده منتقل شد.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است که آمار فوت ناشی از گاز مونوکسیدکربن مانند بخش بسیار کوچک کوه یخ است که دیده می‌شود و در کنار مسمومیت و فوتی، آسیب‌های دیگری نیز در ابعاد اجتماعی در این جریان رخ می‌دهد که دیده نمی‌شود به همین دلیل باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی تبعات این امر را کاهش داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار