معاون استاندار خوزستان با اشاره به اپیدمی ویروس کرونا در چین، بیان کرد: این اپیدمی در حال سرایت به نقاط مختلف جهان است. البته تاکنون با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده و عملکرد قرنطینه ها، موردی از این بیماری را نداشته ایم؛ ولی چون ما ارتباطات زیادی در حوزه مبادلات و اقتصادی با چین داریم انتظار می رود روی این مساله توجه جدی شود و هشداری به همه اعضاء شورای سلامت است و در مرحله پیشگیری باید قرنطینه ها را قوی کنیم. لذا اگر از الان اقدامات لازم را نداشته باشیم مشکلات زیادی با خود به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۸۱۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱ 26 January 2020

فرهاد صفدری در هشتمین جلسه شورای سلامت خوزستان با اشاره به شاخص کیفی آب در مناطق شهری خوزستان در ۹ ماهه سال ۹۸، اظهار کرد: میانگین استانی مطلوبیت میکروبی شهری در شهرستان‌های خوزستان در ۹ ماهه امسال ۹۶.۹ بوده که نسبتا خوب است. با این وجود انتظار ما مطلوبیت صددرصد است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: در این مدت مطلوبیت میکروبی آب در بسیاری از شهرستان‌های خوزستان از جمله غرب و شرق اهواز، کارون و ماهشهر از میانگین استانی کمتر بوده‌ است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در زمینه آب شهری نگرانی ما در دو شهر ماهشهر و شادگان است. البته این وضعیت در حمیدیه نیز وجود دارد اما این دو شهر به علت افت وضعیت، نسبت به ماه‌های گذشته بسیار نگران‌کننده هستند و نامطلوبیت میکروبی در این شهرها خودش را نشان می‌دهد.

صفدری با اشاره به میزان مطلوبیت کلرسنجی شهرستان‌های خوزستان در ۹ ماهه نخست امسال نیز خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل مشترک وزارت بهداشت و آبفا کشور، بسیاری از اختلاف‌نظرها در سنجش‌ها پوشش داده می‌شود. میانگین مطلوبیت کلرسنجی شبکه آب شهری در خوزستان ۸۰ درصد است که با توجه به مشکلات زمینه‌ای که در این استان وجود دارد، این رقم تقریبا پایین است. با توجه به اینکه در آستانه ورود به سال جدید و پیک اول بیماری‌های روده‌ای هستیم، ۸۰ درصد مطلوبیت کلرسنجی کافی نیست و حدود ۲۰ درصد با صددرصد فاصله داریم.

وی افزود: وضعیت مطلوبیت کلرسنجی شبکه آب شهری در این مدت در شهرهای رامهرمز، غرب اهواز، حمیدیه، آبادان، دشت آزادگان، کمتر از میانگین استانی بوده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در زمینه کدورت آب شهری نیز در این ۹ ماه، وضعیت مطلوبی نداشتیم. میانگین مطلوبیت کدورت شبکه آب شهری خوزستان ۷۶ درصد بوده است که این رقم برای آب شهری خوب نیست. در این مدت وضعیت کدورت شرق کارون، غرب اهواز و بندر ماهشهر با اختلاف بالا، از حد میانگین استانی و استاندارد فاصله دارد.

صفدری با اشاره به درصد مطلوبیت میکروبی شبکه آب روستایی خوزستان تصریح کرد: میانگین مطلوبیت میکروبی شبکه آب روستایی در ۹ ماهه سال جاری ۸۶ درصد بوده است و بخشی از شهرستان‌های ما از میانگین استانی پایین‌تر هستند. همچنین میزان مطلوبیت کلرسنجی در این مدت ۶۴ درصد بوده است که برخی شهرستان‌ها از میزان میانگین کمتر هستند. برخی شهرستان‌ها نیز به دلیل سابقه بیماری‌هایی دارند، حساس‌تر هستند و باید به آنها توجه شود.

وی بیان کرد: کدورت شبکه آب روستایی نیز در ۹ ماهه امسال ۶۴ درصد بوده است که غرب اهواز، حمیدیه، کارون، شادگان، آبادان و کارون از میانگین استانی پایین‌تر هستند. در بحث تاسیسات روستایی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و عدم فیلتراسیون در آب روستایی، بحث مهمی است که نیاز به مداخله جدی دارد.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به لایروبی و آهک‌پاشی در فصل پاییز سال جاری افزود: ۵۰ نقطه غرب اهواز نیاز به لایروبی و آهک‌پاشی داشتند که تنها ۴۴ نقطه لایروبی و آهک‌پاشی شدند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به لایروبی، شستشو و شیر آهک‌پاشی در پی بارندگی آذرماه گفت: برخی مناطق در اهواز شستشو شدند اما شیر آهک‌پاشی انجام نشد و در برخی مناطق بعضا لایروبی نیز انجام نشده است.

وی ادامه داد: شرق اهواز نیز در زمینه لایروبی و آهک‌پاشی نیازمند مداخله است و در مجموع در حوزه اهواز در این زمینه باید تلاش بیشتری شود.

صفدری بیان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان کارون، شبکه دفع فاضلاب وجود ندارد، حجم لجن در این منطقه بسیار بالا بود و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شد اما با وجود همه اقدامات، حوزه اهواز و کارون جای کار دارد. در شهرستان کارون با وجود اینکه ۹ شهرداری پای کار آمدند، اما همچنان بخشی از کار باقی مانده است و تنها ۳۵ درصد کار در کارون انجام شده است. همچنین در برخی شهرستان‌ها، کار بسیار کند است و از لایروبی و آهک‌پاشی فاصله گرفته‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز بیان کرد: بر اساس دستور سازمان جهانی بهداشت از سال ۹۴ برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال ، باید به کودکان در سن چهار ماهگی واکسن فلج اطفال تزریق شود که به دلیل درخواست زیادی که در سطح جهان برای دریافت این واکسن وجود داشت تولید این واکسن با وقفه روبه رو شد و با تولید مجدد این واکسن، امسال مقررشد که کودکان متولد فروردین ۹۵ تا شهریور ۹۷ این واکسن را دریافت کنند.

مهدی حسینی زاده بیان کرد: واکسینه کردن کودکان از پنجم بهمن آغاز و تا پایان امسال ادامه دارد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به برگزاری طرح بسیج ملی تغذیه از چهاردهم تا پایان دی‌ افزود: شعار بسیج ملی تغذیه، الگوی غذایی سالم با جایگزینی غذاهای سالم بوده است و در این هفته تلاش شد که مردم با تغذیه سالم آشنا شوند.

وی بیان کرد: تغذیه ناسالم یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بیماری‌های غیرواگیر، مرگ و میرها و معلولیت‌ها است. مصرف زیاد قند، چربی و نمک، بیشترین دلیل اضافه ‌وزن و چاقی است و در بروز برخی بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها تاثیرگذار است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد:حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بزرگسالان در خوزستان به اضافه ‌وزن یا چاقی دچار هستند که اصلاح الگوی غذایی سالم بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: ۷۱ درصد میانسالان در خوزستان و ۶۸ درصد میانسالان در سطح کشور به اضافه‌ وزن یا چاقی دچار هستند.

حسینی‌زاده با بیان اینکه در مردم خوزستان ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها کمبود وجود دارد بیان کرد: در سطح کشور ۵۹ درصد جمعیت و در سطح خوزستان ۶۸ درصد مبتلا به کمبود ویتامین D هستند؛وضعیت کم‌خونی و فقر آهن نیز در خوزستان ۱۹ درصد و در سطح کشور ۱۱ درصد است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به افزایش مصرف نمک دریا گفت: رواج طب سنتی و فعالیت برخی افراد سودجو موجب شده‌ که مصرف نمک دریا افزایش یابد در حالی که باید نمک‌های مورد تایید وزارت بهداشت که بهداشتی و حاوی ید هستند، مصرف شوند.

وی افزود:میزان مصرف روزانه نمک در خوزستان ۱۲ گرم بالاتر از استاندارد است در حالی که انتظار می‌رود میزان مصرف روزانه نمک کمتر از پنج گرم باشد.

حسینی زاده ادامه داد: باید از تبلیغ مواد غذایی آسیب‌رسان در سطح شهر جلوگیری شود؛ متاسفانه در خوزستان در بیلبوردها، نوشابه‌های گازدار تبلیغ می‌شوند.

در ادامه کیامرث حاجی زاده اظهار کرد: همه تقصیرهای را ابتدا بر گردن کونوکارپوس انداختند. برای همین، دیگر منابع آلودگی به محاق رفت، پیرامون همین مساله جلسات متعددی با شرکت مناطق نفتخیز جنوب در کارگروه محیط زیست ذیل ستاد مدیریت بحران استانداری برگزار کردیم و باعث شد شرکت نفت اعتبارات و ردیف های بودجه ای برای بحث فلرهای نفتی تخصیص بدهد، البته طرح های خوبی را در این راستا نیز اجرایی کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به مساله آلودگی های صنعت نیشکر در استان، گفت: نیشکر براساس نظر کارشناسان حوزه بخش کشاورزی به علت سبزینگی که ایجاد می کند 2 برابر دی اکسید کربنی که موقع سوزاندن تولید می کند را از هوا دریافت کرده و به اکسیژن تبدیل می کند. برای همین فایده آن بیشتر از ضررش است. از سوی دیگر نیشکر در بحث کنترل ریزگردها بسیار کمک کننده بوده به شکلی که اگر نبود، بسیاری از مناطق تبدیل به کانون ریزگرد می‌شدند و اکنون می بایست مبالغ زیادی برای آن هزینه می شد.

وی بیان کرد: البته طی جلساتی که با مدیران نیشکر داشتیم برداشت آنها باید به برداشت سبز تبدیل شود و بنا شده که میزان برداشت سبز آنها به 40 درصد برسد و همچنان نیز انتظار می رود نیشکر در این حوزه همت بیشتری به کار ببندد.

حاجی زاده ادامه داد: در کمیته آموزش و پژوهش ستاد مدیریت بحران طرحی تحقیقاتی را مصوب کردیم که براساس این طرح جامع، سهم آلاینده ها مشخص می شود و براساس این سهم، دستگاه ها  موظف به کنترل آلاینده ها می شوند.

وی گفت: بخشی دیگر از مشکلات اساسی ما در حوزه حمل و نقل است، ماشین آلات ما قدیمی و فرسوده شده اند و باید این موضوع مد نظر قرار گیرد.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به اپیدمی ویروس کرونا در چین، بیان کرد: این اپیدمی در حال سرایت به نقاط مختلف جهان است. البته تاکنون با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده و عملکرد قرنطینه ها، موردی از این بیماری را نداشته ایم؛ ولی چون ما ارتباطات زیادی در حوزه مبادلات و اقتصادی با چین داریم انتظار می رود روی این مساله توجه جدی شود و هشداری به همه اعضاء شورای سلامت است و در مرحله پیشگیری باید قرنطینه ها را قوی کنیم. لذا اگر از الان اقدامات لازم را نداشته باشیم مشکلات زیادی با خود به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت آبگرفتگی های پس از باران در اهواز و شهرستان کارون، تصریح کرد: در برخی مناطق، پس زدگی فاضلاب و مشکلات آبگرفتگی وجود داشته است که باید مثل آبگرفتگی قبلی آهک پاشی انجام شود چراکه در شرایط دمای متغییر فعلی زمینه رشد باکتری ها و آلودگی فراهم است.

حاجی زاده در پایان تاکید کرد: برنامه ریزی ما همچنان در بحث کنترل آلاینده ها به ویژه اهواز ادامه دارد و باید ادامه داشته باشد. شرکت مناطق نفتخیز جنوب باید تعهداتش را انجام دهد.

همچنین محمدجواد اشرفی در این جلسه اظهار کرد: منابع متعدد و ثابت آلودگی هوا در خوزستان وجود دارند و صنایع و فعالیت‌های کشاورزی، جزو منابع ثابت عامل آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

وی افزود: ۸۰ درصد نفت تولیدی کشور در خوزستان تولید می‌شود و به دلیل مشکلات فنی و عملیاتی که در راستای تولید بهینه نفت ایجاد می‌شود، گازهای زیادی در هوا منتشر می‌شود. آلاینده‌های فسیلی با توجه به ماهیتشان می‌توانند بیماری‌های مزمن که زمان‌بر هستند را برای مردم خوزستان در پی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همچنین شرکت‌های بزرگی مانند شرکت فولاد خوزستان و شرکت کربن ایران و ۲۴ پتروشیمی بزرگ در خوزستان وجود دارند که بخشی از آنها تاثیرات نامطلوبی بر وضعیت هوا دارند. به طور مثال پتروشیمی رازی ماهانه در زمانی که مشکل فنی دارد، حجم قابل توجهی آمونیاک در هوا منتشر می‌کند و مردم ماهشهر از این مساله رنج می‌برند.

اشرفی بیان کرد: فعالیت‌های مربوط به صنایع نیشکر نیز به دلیل نوع برداشت موجب آلودگی می‌شود. بالغ بر ۷۰ درصد برداشت نیشکر، به صورت سوزاندن انجام می‌شود و حجم قابل توجهی دود در هوا منتشر می‌کند.

وی افزود: مقرر شده بود که درصد برداشت سبز در صنایع نیشکر افزایش یابد که به دلیل مسائل مختلف، اعمال تحریم‌ها و عدم واردات ماشین‌های کشاورزی، برداشت سبز با کندی انجام می‌شود و همچنان شاهد این روند هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: منابع آلاینده متحرکی نیز در خوزستان به ویژه اهواز وجود دارند که بیشترین منابع متحرک به فعالیت خودروها مربوط می‌شود. به دلیل کیفیت تولید خودروها و نداشتن استاندارد لازم، شاهد آلودگی هستیم. به دلیل بحث مالی شرکت‌های خودروسازی، طرح اسقاط خودروهای فرسوده نیز مغفول مانده است و هنوز شاهد فعالیت خودروهای فرسوده هستیم که حجم قابل توجهی از آلاینده‌ها را به دلیل بدسوزی وارد هوا می‌کنند.

اشرفی با اشاره به پایین بودن کیفیت بنزین بیان کرد: در خوزستان کیفیت بنزین نامطلوب است و بنزین یورو ۴ که حداقل استانداردهای روز دنیا را دارد کمتر از ۴۰ درصد در خوزستان توزیع می‌شود. به دلیل این موضوع نیز شاهد آلودگی هوا ناشی از فعالیت خودروها و وسایل نقلیه هستیم. گوگرد موجود در سوخت‌ها نیز چهار برابر استاندارد است.

وی تصریح کرد: سامانه یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها نیز مغفول مانده است و کنترلی بر خودروها انجام نمی‌شود. بر اساس طرح جامع کنترل آلودگی هوا، سهم صنایع در آلودگی هوای اهواز ۷۰ درصد و سهم منابع متحرک که همان خودروها هستند،  ۲۸ درصد بوده است. البته بر اساس مطالعات جدید که در قالب سیاهه انتشار اهواز انجام شده، این رقم در حال تغییر است و نقش خودروها در آلودگی هوا بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار