مدیر پایگاه جهانی بیستون بابیان اینکه از چند دهه پیش تاکنون بیش از چهار مرحله داربست مقابل کتیبه جهانی بیستون نصب شده، گفت: این داربست‌ها به منظور حفاظت و انجام مطالعات روی این اثر تاریخی نصب شده‌ و مانعی برای دید بازدیدگان از اثر نیست.
کد خبر: ۸۱۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 26 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،صامت اجرایی  بابیان اینکه کتیبه بیستون یکی از مهمترین سندهای تاریخی بشریت است، اظهار کرد: این کتیبه بخشی از تحولات سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی دوران حکومت داری داریوش اول بر امپراطوری هخامنشی را بیان می‌کند و به لحاظ مطالعات باستان شناسی و تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه از چند دهه پیش تلاش برای حفاظت از این اثر، شناخت هر چه بهتر محتوای آن و آگاهی بخشیدن به جوامع امروزی مورد توجه مسئولان ذیربط کشوری قرار گرفته، اضافه کرد: همچنین نحوه دسترسی به اثر جهت مطالعه، پژوهش، رصد و پایش در راستای جلوگیری از تخریب آن بر اثر عوامل محیطی و طبیعی یکی از دغدغه‌های پژوهشگران و نهادهای فرهنگی در سنوات گذشته بوده است.

وی در ادامه به تشریح تاریخچه‌ای از نصب داربست مقابل کتیبه بیستون پرداخت و بابیان اینکه از شروع فعالیت‌های باستان شناسی در ایران، بسیاری از پژوهشگران و محققین بدنبال دسترسی به این اثر برای مطالعه آن بودند، اعلام کرد: اسناد و تصاویر به جای مانده از حدود شش هفت دهه پیش نشان می‌دهد که باستان شناسان و پژوهشگران برای مطالعه و پژوهش روی کتیبه بیستون داربست‌های معلقی نصب می‌کردند و به آن آویزان می‌شدند.

به گفته این مسئول دستیابی راولینسون در دهه 50 میلادی، کینگ و تامسون و برخی دیگر از پژوهشگران و باستان شناسان به کتیبه جهانی بیستون در دوره‌های بعدی نیز به همین شکل بوده است.

اجرایی بابیان اینکه نخستین تصاویر از وجود داربست در کتیبه بیستون متعلق به سال 1963 میلادی( 1342 خورشیدی) است، اعلام کرد: این دوره همزمان با شروع فعالیت‌های باستان شناسی توسط هیات آلمانی در محوطه میراث جهانی بیستون است که از سال 1967 تا 1963 ادامه داشت.

مدیر پایگاه جهانی بیستون بااشاره به اینکه این داربست‌ها بعدها و در یک بازه زمانی مربوط به پس از انقلاب اسلامی برچیده می‌شود، عنوان کرد: با شروع فعالیت‌های پژوهشی و لزوم مطالعه بر روی این اثر تاریخی در دهه 70 خورشیدی مجددا در این مکان داربست‌های فلزی نصب می‌شود. البته در آن زمان هم با توجه به حجم بالای داربست‌‎های نصب شده و به جهت مسایل زیبایی شناسی بخشی از آنها برداشته و در سال 1381 از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان پلکان فلزی نصب می‌گردد.

اجرایی تاکید کرد: در ادامه این روند از سال 1381 تا ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی یعنی در سال 1385 به مدت پنج سال داربست‌های فلزی برداشته می‌شود و با ثبت اثر در فهرست آثار میراث جهانی و لزوم مستند نگاری‌های دقیق، پایش‌های فصلی و مدون و تکمیل پروژه‌های مطالعاتی و همچنین فراهم نمودن شرایط مناسب برای حضور کارشناسان و پژوهشگران ملی و بین المللی نیاز بود تا سطحی مناسب برای امکان اقدامات ذکر شده ایجاد شود.

وی آخرین نصب داربست‌های کتیبه بیستون را مربوط به 9 سال قبل دانست و گفت: در سال 1390 سکوی مطالعاتی با حجم کمتری از داربست مجددا مقابل کتیبه بیستون نصب شد تا مطالعات این اثر منحصربفرد جهانی ادامه پیدا کند.

مدیر پایگاه جهانی بیستون تاکید کرد: آخرین داربست‌هایی که در این محل نصب شده به لحاظ منظری مانعی برای دید بازدیدکنندگانی که امکان دسترسی به این اثر را ندارند، بوجود نیاورده است.

وی در پایان متذکر شد: این پایگاه در نظر دارد درآینده شرایطی را فراهم آورد که امکان بازدید برای عموم از این اثر فراهم شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار