استان خوزستان یکی از تاریخ خیز ترین نقاط ایران است که قومیت های مختلفی در آن زیسته اند. آثار تاریخی خوزستان امروزه یکی از دلایل جذب توریست به این شهر تاریخی است.
کد خبر: ۸۱۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 26 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ، این استان در زمان ساسانیان شکل گرفته است و به تدریج رونق و وسعت بیشتری یافته است. اگرچه بخش هایی از این استان در جنگ تحمیلی دخیل بوده و آثار تاریخی آن ها خراب شده یا به طور کامل از بین رفته اند، اما همچنان آثار تاریخی بسیاری در خوزستان وجود دارد.در ادامه به معرفی ۴ اثر تاریخی این استان می پردازیم.

برج کلاه فرنگی

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان خوزستان/برج کلاه فرنگی، قلعه دمورگان، کاخ آپادانا،نقش برجسته خونگ اژدر

برج کلاه‌فرنگی بخشی از سازه‌های آبی شوشتر است که جزء مهم‌ترین آثار باستانی شوشتر نیز محسوب می‌شود.شوشتر شهری در استان خوزستان است که در دل آن آب جریان دارد و به نحوی قلب این شهر با آب می‌تپد. شوشتر هم‌چنین میزبان سازه‌های آبی عجیبی است که از طریق آن‌ها در دنیا به شهرت رسیده است. شهر شوشتر یکی از شهرهای قدیمی استان خوزستان بوده که در دامنه کوه‌های زاگرس واقع شده است و از جهت اینکه دو رودخانه کارون و دز از این شهر می‌گذرند اهمیت خاصی دارد.برج کلاه‌فرنگی برجی هشت ضلعی است که قاعده هر ضلع آن بین ۱٫۱۰ تا ۱٫۲۸ متر است و روی پایه چهارمتری از سطح زمین قرار گرفته است و پس از سال‌های زیادی که از فرسایش آن می‌گذرد فقط حدود هفت متر از آن باقی مانده است. نمای بیرونی این برج از سنگ‌های تراش‌خورده ساخته شده است، اما سنگ‌ها در گذر زمان از جای خود افتاده‌اند و در حال حاضر تنها سه متر از آن‌ها بر بدنه‌ی برج باقی مانده است. در خصوص زمان ساخت و کاربرد برج کلاه‌فرنگی چندین نظریه وجود دارد؛ برخی معتقدند که این برج جایگاه دیده‌بانی قیصر روم یا شاپور ساسانی و محل نظارت بر کار کارگران بوده است اما برخی بر این باورند که از این برج مقدار و شدت جریان رودخانه نظارت می‌شده است. البته عوام نظریه اول را که برج کلاه‌فرنگی جایگاه دیدبانی قیصر روم یا شاپور ساسانی جهت نظارت بر کارگران بوده است را بیشتر می‌پذیرند.در قسمتی از این سازه بند میزان قرار گرفته که کارون را به دو شاخه گرگر و شطیط تقسیم می‌کند.این سازه در میدان ۱۷ شهریور شوشتر در انتهای خیابان بلوار قرار گرفته است. برج کلاه‌فرنگی در ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.اختلاف نظر موجود در خصوص تاریخ ساخت و کاربرد این برج باعث شده است که این سازه هم‌چنان اسرارآمیز و گران‌بها باقی بماند.

قلعه دمورگان

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان خوزستان/برج کلاه فرنگی، قلعه دمورگان، کاخ آپادانا،نقش برجسته خونگ اژدر

قلعه تاریخی شوش در سال ۱۸۹۷ به دستور ژان ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان شناسان فرانسوی، در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش و روی تپه‌ای تاریخی ساخته شد و به همین دلیل به قلعه دمورگان هم معروف است. البته به آن قلعه اکروپل و قلعه فرانسوی‌ها هم می‌گویند.این قلعه شباهت زیادی به زندان باستیل فرانسه دارد که با استفاده از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است.پلان قلعه ذوزنقه‌ی شکل است قلعه تاریخی شوش در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر تاریخی در دوره جنگ تحمیلی بارها مورد حمله دشمن قرار گرفت و آسیب‌های زیادی دید. از این قلعه به عنوان نوعی موزه استفاده شده و اشیای تاریخی و ابزار باستان شناسی فرانسوی‌ها در آن نگهداری می‌شوند.

کاخ آپادانا

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان خوزستان/برج کلاه فرنگی، قلعه دمورگان، کاخ آپادانا،نقش برجسته خونگ اژدر

کاخ آپادانا در شهرستان شوش استان خوزستان و در محدوده مربوط به قلعه شوش قرار گرفته است؛ شوش، یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است.این کاخ، قصر زمستانی شاهان هخامنشی و کاخ اصلی داریوش یکم بوده که به دستور داریوش کبیر، در شهر باستانی شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.بخش‌های مهمی از آن در زمان اردشیر اول دچار آتش‌سوزی شد و در زمان اردشیر دوم بازسازی شد.در نهایت هم حفاری سال‌های ۱۳۱۱ از زیرخاک بیرون آورده شد و در مهرماه ۱۳۸۰ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید.محوطه‌ی تاریخی شوش که شامل عمارت‌های کاخ شائور، کاخ آپادانا، دروازه شرقی، مسجد جامع شوش، تپه‌های آکروپل، قلعه فرانسوی‌ها و … در سال ۲۰۱۵ میلادی به ثبت جهانی رسیده است.مجموعه‌ی کاخ آپادانا از اتاق‌ها و تالارهای بسیاری برخوردار بوده که در حال حاضر تنها ۱۱۰ اتاق و تالار آن توسط کاوش‌گران و باستان‌شناسان کشف شده است.

نقش برجسته خونگ اژدر

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان خوزستان/برج کلاه فرنگی، قلعه دمورگان، کاخ آپادانا،نقش برجسته خونگ اژدر

نقش برجسته خونگ اژدر یکی از آثار باستانی استان خوزستان است که در ۱۵ کیلومتری ایذه در شرق روستای خونگ اژدر قرار دارد. این سنگ‌نگاره دارای دو نقش برجسته است که یکی متعلق به دوره عیلامیان و دیگری به زمان اشکانیان تعلق دارد. نقش برجسته عیلامی متأسفانه تا حدود زیادی محو شده اما مشخص است که موضوع آن به حضور پادشاه می‌باشد. در دومین نقش برجسته (سنگ‌نگاره اشکانی) تصویر یک مرد سوار بر اسب، یک مرد در وسط، سه مرد به صورت ایستاده و دو کبوتر دیده می‌شود. مرد سوار هیبتی کهنسال و کلاه شاهی بر سر دارد و به چهار نفری که روبروی او ایستاده‌اند و شاید او را سپاس و درود می‌گویند، نزدیک می‌شود. گفته می‌شود مرد سوار بر اسب مهرداد دوم اشکانی است و پشت سر او فردی به عنوان ملازم دیده می‌شود. شخصی که در وسط تصویر ایستاده و چهره او از روبرو نشان داده شده، یکی از حاکمان محلی است که قامتی بلندتر از دیگران، شال بر شانه چپ و دست چپ بر کمر و قبضه شمشیر دارد.در سمت دیگر کتیبه تصویر سه نفر دیگر به صورت ایستاده‌ دیده می‌شود که اولی یک روحانی است و چیزی شبیه میوه کاج در دست دارد. دو نفر دیگر که دستان خود را به حالت گره خورده در برابر کمر گرفته‌اند، احتمالاً نگهبان هستند. در نوک یکی از دو کبوتری که در میان پادشاه سوار بر اسب و حاکم بلندقامت حجاری شده‌اند، حلقه قدرت و فَرَه شاهی بدون هیچ‌گونه نماد تزئینی تنها برای نمایش هیبت و شکوه حضور شاه نقش شده است.این سنگ‌نگاره نشانگر آیین تنفیذ قدرت حاکم از سوی مهرداد اشکانی می‌باشد. گمان می‌رود تصویر مردی که در وسط این نگاره دیده می‌شود، با مجسمه برنز مرد یک دستی که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود بی‌ارتباط نباشد و به گفته کارشناسان، این تصویر همان مجسمه یک دست موزه ایران باستان است. اگر شخصی غیر از شاه، مجسمه خود را ساخته باشد، در این صورت فرد مزبور باید از مقام بالایی برخوردار باشد و انتظار می‌رود مجسمه شاه نیز در این محل وجود داشته باشد.نقش برجسته خونگ اژدر که در سال ۱۹۶۱ میلادی توسط لویی واندنبرگ کشف شد، جایگزین شدن سبک چهره‌های روبرو و برافتادن چهره‌‌های نیم‌رخ در نقش برجسته‌های اشکانی را نشان می‌دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار