مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر گفت: مردمی‌ترین بخش در حوزه تئاتر و عرصه‌های دیگر هنر، تئاتر‌ خیابانی است.
کد خبر: ۸۱۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 25 January 2020

سامان خلیلیان

به گزارش تابناک سمنان: سامان خلیلیان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در خصوص این بخش از جشنواره امسال گفت: طبق روال هر دوره جشنواره تئاتر فجر طی فراخوانی از هنرمندان برای شرکت در بخش تئاتر خیابانی دعوت می‌کند. امسال هم با تغییرات و اصلاحات جدید فراخوان بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر منتشر شد؛ در این دوره از جشنواره بخش خیابانی در دو بخش برای متقاضیان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته آثاری که در جشنواره‌های دیگر به خصوص در جشنواره بین المللی تئاتر مریوان برگزیده می‌شدند، به صورت مستقیم و بنا به نظر هیئت داوران تئاتر مریوان به جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شدند. این مسئله سبب می‌شد در انتخاب آثار هیچ مسیری را طی نکنیم و با آثار برگزیده مواجه نشویم.

خلیلیان با اشاره به اینکه امسال بخش مرور به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر اضافه شد، بیان کرد: در این بخش تمامی آثار حتی آثاری که در جشنواره تئاتر مریوان و در بازه زمانی آبان ۹۷ تا آبان ۹۸ در جشنواره‌های دیگر شرکت کرده‌اند، می‌توانند آثار خود را ارائه دهند. این اجازه داده شد تا گروه‌های نمایشی مریوان هم در این بخش حضور داشته باشند که امسال و با این تغییرات، ۵ اثر از جشنواره مریوان در تئاتر فجر اجرا خواهد شد.

وی افزود: نمایش‌های حاضر که از جشنواره تئاتر مریوان به تئاتر فجر راه پیدا کرده‌اند، با نگاه بازبینانه هیئت داوران تئاتر فجر بوده است. در مجموع در بخش تولیدات تازه ۱۷ اثر منتخب شدند که البته طبق فراخوان ۴ اثر به صورت مهمان دعوت شده اند و در طی روز‌های آتی اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد.

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درخصوص حضور گروه‌های نمایشی از کشور‌های دیگر هم گفت: در بخش مهمان یکی از کار‌های بزرگ گروه لهستانی را خواهیم داشت. سال گذشته بنا به دلایلی گروه لهستانی نتوانست در جشنواره حاضر شود، اما امسال در فضای باز به اجرا خواهد پرداخت. در دوره‌های پیشین هم گروه‌های نمایشی از دیگر کشور‌ها در بخش خیابانی شرکت کرده بودند. قطعاً اجرای نمایش از کشور‌های دیگر تأثیر مثبتی دارد. به این دلیل که اجرای یک نمایش از کشور دیگر شکل و شیوه بندی‌های خاص آن کشور و هنرمندان آنها را نشان می دهد و ارتباطی میان هنرمندان آن کشور و کشور خودمان برقرار می‌شود که در تولید محتوا، شکوفایی استعداد‌ها و نگاه‌هایی که می‌توان به گونه‌ها و شیوه‌های تئاتر خارج از سالن‌های نمایش داشت، موثر است.

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درخصوص استقبال مردم از نمایش‌ها اظهار کرد: مردمی‌ترین بخش در حوزه تئاتر و عرصه‌های دیگر، تئاتر‌های خیابانی هستند. تئاتر برای همه است و تبلور اصلی آن در تئاتر خیابانی است. مردم ما نشان داده اند که به تئاتر علاقه‌مند بوده و به آن نیاز دارند و با تماشای آثار هنری حال خود را بهبود می بخشند. مردم با علاقه پای تماشای اجرای هنرمندان می‌نشینند و قطعاً چراغ جشنواره‌ ها را هنرمندان تئاتر به خصوص هنرمندان تئاتر خیابانی روشن نگه داشته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار