مدیر پایگاه میراث جهانی چعازنبیل و هفت‎تپه گفت: پایه‎ستون‎های هخامنشی موجود در باغ‎موزه این پایگاه به منظور حفاظت بیشتر و مکان‎یابی جدید، به بخش پژوهشی چغازنبیل و هفت‎تپه منتقل شدند.
کد خبر: ۸۱۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 26 January 2020

عاطفه رشنویی افزود: این پایه‎ستون‎های زنگوله‎ای هخامنشی احتمالاً در زمان افتتاح موزه هفت‎تپه در دهه ۴۰ شمسی از محوطه آپادانا در نزدیکی شوش به این محوطه منتقل شده بودند.

وی بیان کرد: این پایه‎ستون‎ها در معرض مستقیم عوامل مخرب محیطی مانند نور شدید خورشید، باران‎های سیل‎آسا و عوامل انسانی ناشی از عدم شناخت و برخورد با آثار تاریخی قرار داشتند که به منظور حفاظت بیشتر به حیاط مرکزی بخش پژوهشی چغازنبیل و هفت‎تپه منتقل شدند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه بیان کرد: به منظور جلوگیری از وارد شدن شوک ناشی از جابه‎جایی و انتقال از مکانی که پایه‎ستون‎ها در آن به تعادل رسیده‎اند، تمهیدات و تجهیزات لازم برای جابجایی این پایه‎ستون‎ها پس از انجام مطالعات تاریخی و بررسی‎های محیطی به کار بسته شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پس از این جابه‎جایی، مطالعات پاکسازی و آسیب‎زدایی پایه‎ستون‎ و مکان‎یابی جدید برای آن‎ها در دستور کار قرار گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار