معاون استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان؛
معاون استاندار و مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه در بارندگی و آبگرفتگی آخر آذرماه، اگر لایروبی انجام شده بود، ۵۰ درصد مشکلات رخ نمی‌داد، گفت: مشکلات فاضلاب کوت‌عبدالله حتی اگر اعتباری داده نشود باید هر چه سریعتر حل شود و تا پایان بهمن‌ماه باید پروژه‌های مناطق کوت‌عبدالله کلنگ‌زنی شوند.
کد خبر: ۸۱۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷ 21 January 2020

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه‌ بررسی آخرین اقدامات انجام شده در زمینه بازسازی و جبران خسارات ناشی از بارندگی شدید و آبگرفتگی آذرماه اظهار کرد: استان خوزستان در خوزه زیرساخت‌ها با مشکلاتی رو به رو است و در سه سال اخیر به استانی کثیرالبحران تبدیل شده است.

به گزارش"تابناک" وی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری، افزود: فرهنگ مدیریت ما با فرهنگ پیشگیری همخوانی ندارد و حتی متولیان پیشگیری، اعتقادی به فرهنگ پیشگیری ندارند و برخی به کارهای درازمدت و کارشناسی نیز اعتقادی ندارند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بخشی از مشکلات ما به کمبود اعتبارات برمی‌گردد اما برخی دیگر به نحوه نگرش مدیریت مربوط می‌شود که این موضوع هم باعث شده برخی مسائل که به راحتی قابل حل هستند، رفع نشوند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: چگونه است که پس از وقوع بحران، در مدت ۴۸ ساعت می‌توانیم مشکل یک منطقه را رفع کنیم اما از شش ماه قبل از آن که جلسه برگزار می‌کنیم و هشدار می‌دهیم، در این زمینه کاری انجام نمی‌شود. یعنی باید مردم عذاب بکشند، خودمان زحمت بکشیم و نارضایتی ایجاد شود تا کار انجام شود؟

وی با تاکید بر لزوم درس گرفتن از بحران‌های رخ داده، بیان کرد: مشاهده کردیم که با بسیج کلیه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، سیل بهمن ماه سال گذشته و سیل اخیر را بدون تلفات انسانی گذراندیم. آیا ماشین‌آلاتی که در سیل به کار گرفتیم، اکنون در خوزستان وجود ندارد؟ در این شرایط نیاز نیست که ۸۰۰ دستگاه یا ۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات بسیج کنیم بلکه می‌توانیم با بسیج ۱۰۰ دستگاه خودرو در زمینه رفع مشکلات و لایروبی مناطق مورد نیاز اقدام کنیم. همچنین در این زمینه باید شرکت‌های مستقر در هر شهر، پای کار بیایند و لایروبی مناطق مورد نظر را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: همچنین باید در نقاط آسیب‌پذیر، موقتا کانال دفع آب سطحی ایجاد شود، مانند کاری که در شهرک دانشگاه انجام شد. درست است که سامانه بارشی جدید هفته جاری در خوزستان، بارندگی شدیدی ندارد اما نباید از بارندگی اسفندماه و فروردین‌ماه آینده نیز غافل شویم. همچنین باید توجه شود که بارش برف در خوزستان نسبت به سال گذشته دو برابر بوده است.

وی با اشاره به وضعیت آب‌های سطحی در برخی مناطق اهواز و کارون بیان کرد: انتظار می‌رود این مسائل به جد پیگیری شوند. اولویت شهرداران باید معضلی باشد که مردم با آن روبه‌رو می‌شوند. طبق قانون مدیریت بحران، ۵ درصد اعتبارات شهرداری‌ها باید برای مدیریت بحران در نظر گرفته شود.

حاجی‌زاده گفت: در این دولت اعتبارات زیادی در زمینه زیرساختی به خوزستان سرازیر شد اما به دلیل اینکه خرابکاری‌ها زیاد است و اعتبارات نیز بهینه مصرف نمی‌شود، اقدامات به چشم نمی‌آید.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: باید کمیته مشترک لایروبی با حضور شرکت‌های مستقر در آبادان، خرمشهر و به ویژه اهواز و کارون در زمینه لایروبی کانال‌های روباز اقدام کنند. در بارندگی و آبگرفتگی آخر آذرماه، اگر لایروبی انجام شده بود، ۵۰ درصد مشکلات رخ نمی‌داد.

وی گفت: حتی اگر اعتباری اختصاص نیابد باید هر چه سریع‌تر مشکلات فاضلاب کوت‌عبدالله حل شود و تا پایان بهمن‌ماه باید پروژه‌های مناطق کوت‌عبدالله کلنگ‌زنی شوند. همچنین باید توجه کنیم اگر در یک منطقه کار شود و در منطقه دیگر کار نشود، تبعات اجتماعی را در پی دارد.

حاجی‌زاده بیان کرد: در حالی که باید به دنبال توسعه استان خوزستان باشیم اما در پی جمع‌آوری آب‌های سطحی هستیم.

وی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران در زمان وقوع بحران گفت: در زمان بحران ۵۰ نفر کار می‌کنند اما ۵۰۰ نفر مصاحبه می‌کنند. باید به جای مصاحبه، کار کنند. مردم و ما از این شرایط خسته شده‌ایم. کسی که نمی‌تواند کار کند، ناتوانی خود را اعلام کند و کنار بکشد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به ارزیابی واحدهای آسیب‌دیده از بارندگی توسط بنیاد مسکن اضافه کرد: در این زمینه سرعت عمل برای من بسیار حائز اهمیت است و سریعا باید خسارات پرداخت شود. در این زمینه در اعلام مناطق برای مراجعه مردم جهت پر کردن فُرم ارزیابی خسارات، نباید کلی‌گویی شود. مناطق و خیابان‌ها را تنها فرمانداری‌ها اعلام کنند و دستگاه‌های دیگر در این زمینه اظهارنظر نکنند.

حاجی‌زاده با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در خوزستان گفت: یکی از معضلات ما این است که برخی دستگاه‌های متولی در حفظ محدوده شهرها کم‌کاری می‌کنند. در نتیجه مناطق حاشیه‌ای رشد می‌کنند و تعداد ساخت و ساز غیرمجاز افزایش می‌یابد و متعاقب آن ساکنان این مناطق زیرساخت می‌خواهند اما همچنان دستگاه‌های متولی نمی‌خواهند این مساله را مدیریت کنند. درست است که مشکلات معیشتی و اشتغال وجود دارد اما باید در مناطقی منازل احداث شود که دچار مشکل نشویم. این موضوع به صلاح مردم و خود مسئولان است.

حاجی‌زاده با اشاره به رهاسازی آب پشت سدها نیز گفت: برای رفع مشکلات مردم و انجام کشت کشاورزان، خروجی آب سدهای خوزستان تا پایان دی ماه سال جاری ۱۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار