کد خبر: ۸۱۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ 20 January 2020

شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید سرنوشت دره آشغالی، دره ای چسبیده به شهر یاسوج چه شده است؟

داستان دره آشغالی هم از این قرار است که این دره با اینکه چسبیده به شهر یاسوج بود اما در دهه های قبل از آن “ورد”عشایر بود. صاحبان و مالکان این وردها پس از جابجایی زباله دان دره آشغالی را دوباره احیا کردند و در آن درخت کاشتند. از درخت بلوط و گردو تا درختچه های جنگلی دوباره به این دره حیات بخشیدند آنچنان که کمتر نشانه ای از روزگار آشغالی می توان در این دره مشاهده کرد.

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.16 540x720 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر


البته نباید فراموش کرد در آن زمان که این دره زباله دان شهر بود نه جمعیت شهر به اندازه امروز زیاد بود و نه مردم مثل امروز زباله تولید می کردند. هنوز زندگی این چنین به سمت مصرف گرایی پیش نرفته بود و زباله ها هم مثل امروز خطرناک و آسیب زا نبودند.
درست از زمانی که سرنوشت دوپشته دشتروم به سمت تیره و تار شدن پیش رفت دره آشغالی روز به روز بهبود پیدا کرد. اما یک اتفاق دیگر باعث شده این روزها نام دره آشغالی بیش از هر زمان دیگری روی زبانها بیفتد . ایجاد یک مجتمع گردشگری ویژه و خاص در این نقطه از شهر باعث شده نگاه ها به سمت آن بچرخد اما بر خلاف گذشته آنچه توجه ها را به خود جلب کرده نه دره آشغالی که «بام لند شهر یاسوج» است.
کلنگ بام لند از اردیبهشت ماه ۹۸ زده شده است و در بازه زمانی کمتر از ۹ ماه پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصدی دارد که شاید چنین پیشرفتی آن هم با همت بخش خصوصی و در کوتاه مدت در استان کهگیلویه و بویراحمد منحصر به فرد باشد.

بام لند ویژگی هایی دارد که آن را از پروژه های گردشگری دیگر متمایز می کند. مثلا طراحان این مجتمع آنچنان روی حفظ محیط زیست حساس بوده اند که به رغم آنکه مجوز تغییر کاربری داشتند و می توانستند بی هیچ نگرانی هر کجا لازم می دانند درختی قطع کنند اما فضا ها را به گونه ای طراحی و تعریف کرده اند که نه یک درختچه جنگلی و نه یک درختچه دست کاشت آسیب نبیند.

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.14 680x680 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر

هومان باقرپور نجف آباد مجری طرح بام لند یاسوج از کشت بیش از ۶۰۰ اصله درخت گردو بلوط و بادام کوهی توسط پدر خود خبر می دهد و می گوید: در سال ۷۳ کار بذرپاشی این درختان آغاز شد که هم اکنون ارتفاع درختان به بیش از ۳ متر رسیده است .

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.20 540x720 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر

باقر پور در ادامه اضافه کرد: برای اینکه به درختان آسیبی وارد نشود چهار درختی را که در مسیر فعالیتهای عمرانی بوده بدون اینکه آسیبی ببینند طی یک عملیات خاص جابجا کرده اند و جالبتر آنکه هر چهار درخت در مکان جدید ، زیبایی خود را به بام لندی هدیه داده اند که زندگی دوباره به آنها بخشیده است.

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.13 680x680 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر

هومان باقرپور خاطرنشان می کند: برای حصار کشی بام لند هرکجا درختی در مسیر بوده طراحان این باغ به جای برداشتن درخت، دیوارها را جابجا کرده اند مثلا فقط در یک مسیر ۷۰ متر دیوار عقب رفته است و در تقدیر از ارزش این اقدام همین بس که بدانیم بهای زمین دراین نقطه با بهترین نقطه شهر یاسوج برابری می کند و چشم پوشی از یک متر زمین یعنی چشم پوشی از میلیون ها تومان پول.

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.23 680x512 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر

وی در خصوص اسکان این مجتمع می گوید: سوییت های اقامتی نیز در این مجتمع پیش بینی شده است که در فاز اول هشت سوییت و در فاز دوم نیز تا بیست سوییت اضافه خواهد شد.

باقرپور نجف آباد در ادامه استفاده از از مصالح بومی منطقه را از اولویت های کاری خود جهت احداث بام لند ذکر می کند و می گوید : جهت استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان بوم گردی ، سیاه و چادر و پیش بینی غرفه جهت نمایشگاه صنایع دستی و سوغات استان از دیگر امکانات این مجتمع خواهد بود .

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.12 680x680 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر

در بام لند همه چیز پیش بینی شده است از فوتبال و والیبال ساحلی گرفته تا پیست اسکیت و دوچرخه سواری و پیاده روی.

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.26 1 680x481 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر


حتی در بخش های جنگلی آن همه گیاهان منقرض شده استان شامل بیلهر،جاشیر، تره ، لیزک و گل نگین کاشته شده است و در بهار عطر گیاهان کوهی همشهریان ، مسافران و گردشگران خسته از شهر و مشغله هایش را برای ساعتی به طبیعت پیوند می دهد.
بام لند با نورپردازی ویژه شبهای یاسوج را زنده تر از همیشه به نمایش می گذارد.رستوران و کافی شاپ آن مشرف به شهر یاسوج با همه زیبایی هایش است. آبشار صخره ای دست ساز آن تبلوری از همه زیبایی های سرزمین آب و آبشارها است و هر گردشگری در بام لند می تواند در مجاورت آبشار ، جنگل ، کوه، شهر و آب لذت واقعی حضور در شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران را بچشد.

WhatsApp Image 2020 01 14 at 22.20.26 2 680x680 - دره آشغالی دیروز بام لند امروز یاسوج +تصاویر


اما زمستان از یک سو و نوسان قیمت مصالح ساختمانی و کمبود منابع این روزها سرعت پیشرفت فیزیکی بام لند را گرفته است و امید است با مساعدت مسئولان این مجتمع گردشگری در قلب یاسوج خیلی زود به مجموعه های گردشگری استان اضافه شود تا مسئولان مجبور نباشند برای یک میهمان ویژه از اینجا تا سی سخت بروند و برگردند.و برای نخستین بار مرکز استان هم بتواند از مزایای یک مجتمع گردشگری درخور نام پایتخت طبیعت ایران بهره مند شوند./ فصلی نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار