مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: یک‌هزار و ۷۷۰ واحد غیرمجاز طی ادوار گذشته در بستر رودخانه‌های استان ساخته شده که در سیل فروردین‌ماه امسال ۶۴ مورد از آن تخریب شد.
کد خبر: ۸۱۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 19 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،بعد از وقوع سیلاب اخیر در برخی از نقاط کشور، ساخت‌ و ساز در بستر رودخانه‌ها و حریم رودخانه‌ بیشتر به چشم می‌آئید و بیشترین خسارت را می‌بینند.

ساخت و ساز در بستر رودخانه حتی اگر هم برای خود این واحدها خطرآفرین نباشد، به گفته بسیاری از کارشناسان، در ایجاد سیلاب‌های فصلی موثر هستند.

این در حالی است که بستر رودخانه‌ها جزء بستر واموال ملی محسوب می‌شود، یعنی به عبارتی کسی حق تملک آن را ندارد.

حریم کمی رودخانه پهنه‌ای با عرض 2 تا 20 متر در دو طرف بستر قانونی رودخانه و حریم کیفی رودخانه 150 متر از بستر رودخانه در طرفین این عرصه آبی به‌شمار می‌رود.

استان کرمانشاه با داشتن رودخانه‌های مهم قره‌سو، سیروان، گاماسیاب، رازآور، الوندو بسیاری از رودخانه‌های فصلی دیگر که احتمال سیلاب در آن و حریم آن وجود دارد بعد از وقوع سیلاب‌ بهار امسال، نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است.

یک‌هزار و 770 واحد غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌های استان وجود دارد، هر چند حوادث غیرطبیعی غیر‌قابل پیش‌بینی است، اما مسؤولان با انجام برخی کارها می‌توانند بسیاری از این حوادث غیرمترقبه را کنترل و میزان تلفات و خسارت آن را به حداقل برسانند.

دستگاه‌های متولی حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که برای کاهش تهدید مردم، از صدور مجوز برای ساخت و ساز در بستر حریم رودخانه جلوگیری کنند.

با توجه به سیل‌خیز بودن بیشتر نقاط کشور، باید مدیریت بحران در برخورد با بلایای طبیعی منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و کارآمدتر عمل کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به کاهش بارندگی امسال، اظهار داشت: در استان کرمانشاه در سال زراعی، 160 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به سال قبل با کاهش 54 درصدی و نسبت به بلند مدت کاهش 15 درصدی مواجه بوده است.

جلیل بالایی با بیان اینکه اقداماتی برای کاهش خطر سیل در استان صورت گرفته است، افزود: 32 رودخانه استان و نقاط حادثه‌خیز آن به‌طول 65 کیلومتر توسط امور آب لایه‌روبی شده است.

وی به اصلاح 31 نقطه از شهر که با آبگرفتگی مواجه بوده اشاره و بیان کرد: 13 مورد از این نقاط در داخل شهر کرمانشاه بوده است.

بالایی ادامه داد: 49 ایستگاه آب‌سنجی که گزارش ورودی و خروجی آب را برای کنترل سیلاب می‌دهند در استان فعال شده که تا پایان بهمن‌ماه جاری به 54 مورد افزایش خواهد یافت.

وی ظرفیت سدهای استان که آب‌های سیلابی را کنترل می‌کنند را یک‌هزار و 350 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: 500 میلیون مترمکعب از ظرفیت رودخانه‌های استان برای کنترل سیلاب‌ها در حال حاضر خالی است.

بالایی با اعلام آمادگی مدیریت کامل در هنگام وقوع سیلاب‌های احتمالی، تصریح کرد: یک‌هزار و 770 واحد غیرمجاز طی ادوار گذشته در بستر رودخانه‌های استان ساخته شده که در سیل فروردین‌ماه امسال 64 مورد از آن تخریب شد.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه دیگر اجازه ساخت و ساز به واحدهای تخریبی بستر رودخانه(64 مورد) داده نمی‌شود، تصریح کرد: برای مالکان این واحدهای تخریبی زمین و تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت و ساز در نظر گرفته‌ایم.

این مسؤول در خصوص مابقی واحدهایی متخلف که در بستر رودخانه هستند، گفت: پرونده این واحدهای متخلف توسط شهرداری‌ها و بنیاد مسکن برای تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف حقوقی به کمیسیون‌های ماده 99 در روستاها و 100 در شهرها در حال ارسال است تا رای مراجع قانونی را برای تخریب این واحدهای غیرمجاز بگیریم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه رای قانونی بگیریم برای واحدهایی که که به‌صورت متصرف غیرقانونی بوده و به صورت غیرمجاز نیز ساخت و ساز انجام داده کمکی در نظر نمی‌گیریم، ولی برای مالکانی که حق مختصر آن‌ها ثابت شود توسط شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و امور آب کمک‌هایی در راستای جبران خسارتی در مقابل سیل اختصاص داده می‌شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار