پروژه مذکور می‌تواند پس از اجرا، مشکلات مربوط به دفع فاضلاب واحدهای مسکونی، تجاری، رستوران‌ها و هتل‌ها را با نظارت شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست و شهرداری‌ که یکی از بزرگترین معضلات شهرهای ساحلی است، برطرف کند.
کد خبر: ۸۱۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷ 19 January 2020

فرماندار چالوس از اجرای طرح و پروژه سپتاژ جهت رفع مشکلات فاضلاب خانگی در چالوس، نوشهر و هچیرود خبر داد.

محمدناصر زندی در جلسه مشترک اجرای پروژه سپتاژ جهت رفع مشکلات فاضلاب خانگی در شهرهای چالوس، نوشهر و هچیرود که به میزبانی چالوس در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح و مزایایی که به همراه دارد، اظهار کرد: طرح سپتاژ ساده‌ترین و پر کاربردترین واحد مورد استفاده در تصفیه فاضلاب به ویژه فاضلاب‌های بهداشتی انسانی است.
وی تصریح کرد: پروژه مذکور می‌تواند پس از اجرا، مشکلات مربوط به دفع فاضلاب واحدهای مسکونی، تجاری، رستوران‌ها و هتل‌ها را با نظارت شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست و شهرداری‌ که یکی از بزرگترین معضلات شهرهای ساحلی است، برطرف کند.
فرماندار چالوس با اشاره به تلاش در جهت امضای تفاهم نامه و عملیاتی شدن این پروژه مابین سه شهرداری نوشهر،چالوس و هچیرود گفت: در صورتی که بیش از این فرصت سوزی شود به مصلحت نیست و اگر پیش از این اقدام می‌شد به طور قطع هم مبلغ پروژه کاهش پیدا می‌کرد و هم معضل جدی در این شهرها اتفاق نمی‌افتاد.
زندی وضعیت فاضلاب این شهر را نسبت به دیگر شهرها بحرانی‌تر دانست و افزود: البته شهرهای دیگر بهتر از چالوس نیست چون دفع بهداشتی صورت نمی‌پذیردبنابراین با تفاهمی که طی جلسه قبل با فرمانداری نوشهر انجام شد این پروژه باید مشترک اجرا شود.
وی ضمن تشکر از همکاری و پیگیری شرکت مجری بر ضرورت همکاری دیگر دستگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: اجرای این پروژه در تنکابن موجب شد تا نقایص آنجا مشخص شده و ایراداتی که قبلا قابل پیش‌بینی نبود مشخص شودبنابراین اجرای پروژه در منطقه ما هم زمان کمتری خواهد داشت و هم نواقصی که ممکن بود بعد از اجرا پیش بیاید از بین خواهد رفت.
فرماندار چالوس با بیان اینکه در بحث کنترل وضعیت بهتری وجود دارد اما باید به گونه‌ای مدیریت شود که بدون فرصت سوزی و با تسلط بیشتری به اجرا درآید، تصریح کرد: طی صحبتی که با مدیرکل امور شهری انجام شد، شرکت‌ها و شهرداری‌ها می‌توانند از تسهیلاتی که استان در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند.
زندی در پایان گفت: بیوگاز چالوس و زباله سوز نوشهر می‌توانند به نوعی مکمل هم باشند چراکه اجرای این طرح به موازات پروژه نوشهر می‌تواند معضل زباله منطقه را مرتفع سازد.

معرفی ۴۵ شرکت دانش بنیان از سوی استانداری به شهرداری‌های مازندران

جعفر ردایی شهردار چالوس نیز در ادامه این نشست با اشاره به اجرای طرح سپتاژ در این شهر اظهار کرد: در طول دو سه هفته گذشته جلساتی در استانداری به نام رویداد پسماند انجام شد که ۴۵ شرکت دانش بنیان را به شهرداری‌ها معرفی کردند تا بتوانیم از توانمندی‌ها و فناوری نوینی که می‌تواند به تصفیه پسماند و فاضلاب خانگی و همچنین به محیط زیست کمک کند استفاده کنیم.
وی افزود: نشست‌های متعددی با شرکت‌های مختلف صورت گرفت و نهایتا شهرداری چالوس به این نتیجه رسید که دو کار را انجام شود، ابتدا اینکه در بحث سپتاژ با شرکت فن نیرو در بحث فاضلاب‌های خانگی می‌توان با شهرداری‌های نوشهر و هچیرود مشارکت داشت و دیگری اینکه تبدیل زباله‌های پلیمری به بنزین که در همین راستا جلسه ای با حضور شهرداران کلاردشت و مرزن آباد صورت گرفت.
شهردار چالوس ادامه داد: زباله‌های پلیمری به طبیعت بیشتر از دیگر زباله‌ها آسیب می‌زند و چهره زشتی نیز به آن می‌دهد.
ردایی تصریح کرد: در همین راستا قرار شد کمیته تخصصی فنی و مالی تشکیل شود و پروژه را در زمینی که شهرداری مرزن آباد در اختیار قرار می‌دهد با تحویل ۵ تن زباله از چالوس، یک تن مرزن آباد و ۴ تن کلاردشت اجرایی شود.
وی در خصوص طرح سپتاژ خاطرنشان کرد: در واقع شرکت دانش بنیان می‌تواند از وام استفاده کند و طی تفاهم نامه‌ای که متن آنرا استانداری ارسال کرده است، سه شهرداری می‌توانند تفاهم نامه‌ای داشته و مشترکا تفاهم نامه‌ای را نیز با شرکت مورد نظر انعقاد تا بتواند از تسهیلات استفاده کنند.
شهردار چالوس با بیان اینکه از رویداد پسماند می‌توان در زمینه سپتاژ و زباله‌های پلیمری بهره‌برداری کرد، افزود: آمادگی لازم جهت اجرای این طرح وجود دارد، البته باید چهارچوب‌های حقوقی، فنی و مالی کار مشخص باشد و اگر قرار است تسهیلاتی توسط شرکت گرفته شود به نوعی تضمین آن توسط شهرداری‌ها باید داده شود.
ردایی با تاکید بر اینکه اگر اکنون که فرصت ایجاد شده نتوان ورود پیدا کرد و مشکل زباله را حل کرد فرصت از دست می‌رود، گفت: در خصوص بیوگاز باید به اجبار آن را پیگیری کنیم چراکه قبلا قراردادی بسته شد و باید تعیین تکلیف شود.
وی عنوان کرد: در این مدت با تلاش فرماندار چالوس، سازمان شهرداری‌ها و مدیریت پسماند پروژه را پذیرفته است و منتظر اجرایی شدن آن با پذیرش ۷۰ درصدی سازمان، ۲۰ درصدی بخش خصوصی و ۱۰ درصدی شهرداری هستیم.

بودجه هزار میلیارد تومنا برای رفع مشکلات پسماند در استان‌های شمالی
علی امانی شهردار نوشهر نیز در این جلسه گفت: فاضلاب خانگی معضل بزرگی است و خوشحال هستم که در منطقه نیز قدم‌های اولیه برداشته شد تا این معضل از پیش رو برداشته شود.
وی با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد تومان برای پسماند استانهای شمالی تدارک دیده شد افزود: فرصت خوبی است و آنقدر اهمیت دارد که برایش برنامه ریزی جدی انجام شود.
شهردار نوشهر ادامه داد: مبحثی هم به نام رویداد پسماند مطرح بوده و در همین راستا در استانداری جلساتی برگزار شده است و بر همین اساس وامی به شرکت‌های دانش بنیان جهت اجرای طرح پرداخت خواهد شد.
امانی با بیان اینکه تبدیل زباله رویایی بود که به واقعیت پیوست، اظهار کرد: ما نیز کاملا آمادگی داریم و کمک می کنیم تا هرچه سریعتر اجرایی شود.
وی افزود: اعتبار برای این پروژه سقف ندارد بنابراین فرصت بسیار خوبی است و شهرداری‌هایی که نتوانند اعتبار را جذب کنند به دیگر شهرداری‌ها تعلق خواهد گرفت.
شهردار نوشهر با بیان اینکه سه شهر چالوس، نوشهر و هچیرود فاضلاب خانگی خود را در قالب سپتاژ یکی کنند اتفاق خوبی خواهد بود، تاکید کرد: اگر هر کدام از این سه شهرداری سراغ یک موضوع برود نتیجه نخواهد داشت، باید دست به دست هم دهیم تا به نتیجه مطلوب برسد.
امانی با اشاره به مراحل پایانی زباله سوز این شهر گفت: دو خط ۱۰۰ تنی داریم که یک خط در فصول مسافر کم و هر ۲ خط در پیک تابستانه فعال خواهند بود.
وی یادآور شد: همین الان هم ظرفیت خالی وجود دارد و اگر چالوس تمایل داشته باشد، می‌توان این پروژه را توسعه داد و زمین آن را شهرداری نوشهر خواهد داد./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار