سه روز پس از بازگشایی آب سد زاینده رود
به دنبال افزایش خروجی سد زاینده رود در بامداد ۲۵ دی ماه جهت تامین حقابه زیست محیطی رودخانه، زاینده رود با سرعتی بسیار کم و بعد از چهار روز، ظهر امروز به پایه های سی وسه پل در اصفهان رسید.
کد خبر: ۸۱۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸ 18 January 2020

۱۷ دی ماه امسال استاندار اصفهان در نامه ای خطاب به اردکانیان، وزیر نیرو نوشت که «با توجه به پیگیری مستمر دوستداران محیط زیست و همچنین مهاجرت تعداد کثیری از پرندگان مهاجر در انواع مختلف به دلیل جاری بودن آب زاینده رود پس از سال ها در این حوضه و بسته شدن خروجی سد در این فصل و اتلاف بیش از حد پرندگان در انظار عمومی و نارضایتی شدید مردم و تأثیرات منفی روحی و روانی آن، خواهشمند است دستور فرمایید طبق برنامه منابع و مصارف معادل ۲۰ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی رودخانه در فصل زمستان در رودخانه جاری گردد.»

به دنبال این نامه و تایید وزارت نیرو، در نخستین ساعت بامداد ۲۵ دی ماه خروجی سد زاینده رود جهت تامین حقابه زیست محیطی افزایش یافت و به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، مطابق این تصمیم برای بهمن و اسفند امسال ۲۰ میلیون مترمکعب آب برای جریان زاینده رود جهت تامین حقابه زیست محیطی پیش بینی شده و بعد از این زمان جریان آب مصادف با توزیع آب کشاورزی خواهد شد.

معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان در خصوص آخرین وضعیت سد زاینده رود بعد از افزایش خروجی آن جهت تحویل حقابه زیست محیطی، اظهار کرد: در حال حاضر ورودی سد زاینده رود ۱۲ و خروجی آن ۲۵ مترمکعب بر ثانیه است و اکنون آب به پایه های سی و سه پل رسیده است.

حسن ساسانی در خصوص طولانی شدن زمان رسیدن آب زاینده رود به اصفهان، گفت: با توجه به ذخیره سد زاینده رود نمی توان با دبی بالا آب را رها کرد، این دوره نسبت به سنوات گذشته آب با دبی کمتر رها شد، به همین جهت زاینده رود با تاخیر به اصفهان رسیده است.

وی افزود: امروز (شنبه-۲۸ دی ماه) ذخیره مخزن سد زاینده رود ۳۱۲ میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه اصفهان درباره میزان حجم در نظر گرفته شده برای حقابه زیست محیطی زاینده رود برای بهمن و اسفند ماه، گفت: هنوز این میزان حجم مشخص نیست.

وی تاکید کرد: هنوز وزارتخانه تصمیم مشخص و دقیقی برای تحویل نوبت دوم حقابه کشاورزان شرق اصفهان نگرفته است.

ساسانی توضیح داد: زمان دقیق تحویل حقابه کشاورزان بستگی به دمای هوا در اسفند ماه دارد و اگر هوا گرم باشد آب زودتر تحویل کشاورزان می شود، اما با سرد بودن هوا و بارندگی در ماه های پایانی سال آب در اواخر اسفند و اوایل فروردین ۱۳۹۹ تحویل کشاورزان داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر آب رهاسازی شده جهت تامین حقابه زیست محیطی زاینده رود است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار