در این گزارش به بررسی رویداد‌های مهم استان گلستان، اعتبارات و ارائه خدمات دولت برای این استان در سال ۹۸ پرداختیم.
کد خبر: ۸۱۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 18 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: "گلستان زیر آب رفت"؛ این جمله، خلاصه‌ای از حادثه ناگوار نوروز امسال بود. یک هفته قبل از شروع سال جدید، سامانه بارشی وارد استان گلستان شد که به تدریج باعث آبگرفتگی و در نهایت موجب طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب شد؛ این مسئله سبب شد تا برخی از روستا‌های این استان زیرآب رفته و جاده‌های روستایی مسدود شوند؛ حادثه به‌گونه‌ای بود که برخی از مردم روستاهای استان مجبور شدند تا خانه‌های خود را تخلیه کنند.

۱۱ ماه پس از سیل؛ آیا گلستان، گلستان شد؟!

با افزایش بارش‌ها و سر ریز شدن سد‌های گلستان، طغیان رودخانه‌های دائمی و فصلی سطح وسیعی از شرق تا غرب گلستان را در نوار شمالی در برگرفت. با وقوع سیل مسئولان دولتی در کنار نیرو‌های امدادی برای کمک به مردم این استان حضور یافتند.

در این میان سید مناف هاشمی استاندار سابق گلستان به دلیل سفر به خارج از کشور و عدم حضور در استانداری در هنگام بروز سیل و شرایط اضطراری در استان گلستان در اولین روز‌های ۹۸، توسط معاون اول رئیس جمهوری برکنار و بلافاصله هادی حق شناس به‌عنوان استاندار جدید منصوب شد.

۱۱ ماه پس از سیل؛ آیا گلستان، گلستان شد؟!

در ساعات اولیه این حادثه، مقام معظم رهبری با مشاهده وخامت اوضاع دستور ویژه‌ای به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر تسریع روند خدمت رسانی به مردم منطقه صادر کردند؛ پیرو این فرمان، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ابلاغیه‌ای به فرماندهان سپاه، ارتش، ناجا و وزارت دفاع دستور داد در یک اقدام دقیق و همپوشانی شده، حمایت‌های جامع و منسجم از آسیب دیدگان را تا زمان استقرار آرامش هموطنان ادامه دهند.

همچنین در دومین روز از بهار امسال، محمدولی روزبهان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان بیان کرد که دولت برای جبران خسارت‌های سیل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوبه گذرانده که ۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به تسهیلات بانکی است.

افزون بر این در سوم فروردین ۹۸ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، پیرو دستور مقام معظم رهبری به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان تأکید کرد که این دستور تأثیر بسزایی در روند خدمت رسانی دارد و قرار است ظرف ۱۰ روز آینده میزان خسارت وارده به منازل و اموال سیل زدگان برآورد و پس از تصویب در دولت، عملیات بازسازی آغاز و با کمک‌های دولت در مراحل بعد، خسارات مادی مردم جبران شود.

رویداد‌های مهم استان گلستان در سال ۹۸/

برنامه وزرای دولت برای پیشگیری سیل گلستان چه بود؟

سوم فروردین ۹۸ بود که وزیر کشور از تشکیل کمیته ویژه فنی تحقیق خبر داد و بیان کرد که این کمیته باید ظرف مدت ۲ هفته با تحقیق و بررسی دقیق علت وقوع اصلی سیل در مناطق مسکونی و مشکلات مردم را گزارش دهد. بر همین اساس در اولین جلسه‌ مدیریت بحران ستاد استان گلستان وزرای کشور، نیرو، کشاورزی، راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی و بهداشت و درمان حضور پیدا کردند و برنامه‌های خود را ارائه دادند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در این جلسه بیان کرد که با وقوع سیلاب حدود ۴۰۰ روستا در معرض آسیب بودند که بلافاصله با قطع برق و سیستم آب شرب مواجه شدند که با تلاش‌های انجام شده مشکل بخش بسیاری از این روستا‌ها برطرف شد.

۱۱ ماه پس از سیل؛ آیا گلستان، گلستان شد؟!

افزون بر این محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اعتقاد بر اینکه استان گلستان دارای مزارع بسیاری است بیان کرد که تلاش برای ساماندهی رودخانه‌های استان و رفع آب‌گریزی در کاهش خسارت سیل ادامه دارد و تکمیل عملیات زه‌کشی ۲۸۰ هزار هکتار زمین‌های کم بازده تأثیر بسزایی در کاهش خسارت سیل استان داشته است.

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه بیان کرده بود که اکنون دارو و امکانات درمانی و بهداشتی نسبتا کافی در استان فراهم شده و ۱۴ گروه سیار و دو گروه ثابت آماده ارائه خدمت به سیل زدگان هستند.

سید رحیم میرکریمی مدیرعامل هلال احمر گلستان در روز‌های اولیه این حادثه بیان کرد یک‌هزار و ۳۳۲ امدادگر، ۴۴ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه خودروی نجات تیپ یک و دو، به همراه دو فروند بالگرد و پنج قایق نجات در حال امدادرسانی به سیل زدگان گلستان هستند، همچنین ۹ هزار و ۵۰۶ بطری آب، پنج هزار و ۳۳۰ قوطی کنسرو، ۲۰ هزار و ۷۴۰ قرص نان و ۶ هزار و ۱۲۸ بسته غذایی میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

رویداد‌های مهم استان گلستان در سال ۹۸/

حال و روز این روز‌های استان گلستان چگونه است؟

پس از گذشت چند ماه از حادثه سیل در استان گلستان، در شهریور امسال با فرا رسیدن ایام بازگشایی مدارس، یاسر لیوانی مدیرکل اداره نوسازی مدارس گلستان بیان کرد که ۳۲۶ مدرسه در سیل امسال خسارت دیده که از این تعداد، ۳۰۲ مدرسه نیازمند تعمیر و ۲۴ مدرسه تخریبی است؛ در این میان کار تعمیر ۱۸۰ مدرسه تمام شده و مابقی تا ابتدای سال تحصیلی تکمیل خواهد شد.

افزون بر این ۵ دی ۹۸ هادی حق شناس استاندار جدید گلستان درباره آخرین وضعیت بازسازی زیرساخت‌ها، واحد‌های مسکونی پس از سیل نوروزی امسال بیان کرد که ۹۴ درصد واحد‌های مسکونی پِی‌کنی شده و همچنین بیش از ۵۰ درصد از واحد‌های مسکونی تعمیر و بیش از ۲۴ درصد این واحدها تحویل سیل‌زدگان این استان شده است و مقرر شده تا پایان امسال ۷ هزار و ۷۰۷ واحد مسکونی در حال احداث، آماده تحویل شود.

او تأکید کرد که حدود ۱۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع رگلاژ و سایر جاده‌ها بازسازی و آسفالت شده است. حق شناس با اعتقاد بر اینکه دولت در تنگنای شدید مالی به سر می‌برد، اظهار کرد که برای استان گلستان، ۳ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که اکنون ۳ هزار و ۸۷ میلیارد تومان پرداخت و مابقی آن تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

گرچه این حوادث اجتناب ناپذیر و تا حدودی غیرمترقبه است اما دولت و مسئولان کشور می‌توانستند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و توجه به هشدارهای هواشناسی و دستگاه‌هایی که وظیفه‌ پیش‌بینی حوادث این‌چنینی را دارند، از بروز این اتفاقات تلخ و ناگواری با مدیریت بهتر جلوگیری کنند.

گزارش از معصومه جعفری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار