معاونت میراث فرهنگی خوزستان طی بیانیه‎ای آخرین وضعیت بنای تاریخی هتل قو اهواز و روند اقدامات مرمتی انجام‎شده در آن را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۱۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ 25 January 2020

معاونت میراث فرهنگی این اداره‌کل در این بیانیه اعلام کرد:

"با وجود وسعت بنای هتل قو و گستردگی آسیب‎های وارد آمده به اثر و همچنین محدودیت اعتبارات مربوط، اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان طی سال‎های گذشته در راستای حفظ و نگهداری این اثر، اقدامات حفاظتی و رفع خطر را براساس اولویت‎ انجام داد.

از جمله اقداماتی که در سال‎های گذشته انجام شده است، می‎توان به مستندنگاری و تهیه طرح مرمت، رفع خطر و مرمت اضطراری قسمت‎های آسیب‎دیده، جلب مشارکت مالک در راستای امضاء تفاهم‎نامه مشارکتی و هدایت او به منظور دریافت تسهیلات اعتبار فنی، جمع‎آوری بخش‎های غیرقابل نگهداری و اجرای شمع‎بندی و تنگه‎گذاری قسمت‎های در معرض خطر و نیز برچیدن اندودهای الحاقی به منظور رفع رطوبت اشیاء در مصالح اثر اشاره کرد.

در سال جاری نیز از محل اعتبارات استانی مبلغ یک‎هزار میلیون ریال (معادل ۱۰۰ میلیون تومان) در راستای ادامه روند مرمت و حفاظت اضطراری از سوی این اداره‎کل تخصیص داده شده است که بر اساس آن، کلیه اقدامات از قبیل تهیه گزارش آسیب‎شناسی و طرح رفع خطر، برآورد هزینه‎های مالی در راستای شروع عملیات اجرائی و تهیه شرح عملیات اجرائی، در دستور کار قرار گرفته است.

درحال حاضر مراحل قانونی به منظور تعیین پیمانکار ذیصلاح از سوی این معاونت و واحد امور قراردادهای اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان درحال پیگیری است که به محض مشخص شدن پیمانکار، اقدامات اجرایی در راستای حفاظت از اثر پیش‎گفته عملیاتی خواهد شد."

به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، هتل قو یکی از بناهای تاریخی اهواز مربوط به اواخر دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. هتل قو در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی به صورت یک ساختمان دو طبقه با تعدادی ساختمان جنبی شامل آشپزخانه و سرایداری، مشرف به رودخانه کارون ساخته شد. این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی، تغییر کاربری داد. هتل قو باتوجه به موقعیت مکانی، یکی از نقاط مطرح در بافت قدیم شهر اهواز به حساب می‎آید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار