معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال سطح زیر کشت گل نرگس در بهبهان با ۲۰ درصد افزایش، به ۳۶۰ هکتار رسید که از این سطح ۱۰۱ میلیون شاخه گل برداشت شد.
کد خبر: ۸۱۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴ 20 January 2020

محمد قاسمی‌نژاد در خصوص پیشینه کشت گل نرگس در بهبهان اظهار کرد: با توجه به اشاره‌هایی در کتب تاریخی در خصوص کشت گل نرگس در شهرستان بهبهان، پیشینه کشت این گل به قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بازمی‌گردد که جایگاه مهمی در فرهنگ و تمدن‌های گذشته داشته، به گونه‌ای که در سفرنامه‌ها، کتیبه‌ها، نقوش و آثار باستانی کشف‌شده منطقه دیده شده است.

وی، در خصوص سطح زیر کشت هر ساله این گل در بهبهان افزود: سطح زیر کشت گل نرگس در بهبهان در سال گذشته ۳۰۰ هکتار بوده است که امسال با ۲۰ درصد افزایش، به ۳۶۰ هکتار رسید که از این میزان سطح، ۱۰۱ میلیون شاخه گل برداشت شد.

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه نرگس بهبهان در سال ۱۹۹۲ در جشنواره گل هلند رتبه اول را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: مجموع برداشت گل نرگس در کل کشور ۳۹۴ میلیون شاخه است و استان خوزستان بعد از استان فارس در تولید گل نرگس در مقام دوم قرار دارد.

وی در خصوص تاثیرگذاری تولید این گل در اشتغالزایی و ارزش اقتصادی که ایجاد می‌کند، گفت: سطوح زیر کشت گل نرگس در استان خوزستان باعث ایجاد اشتغال برای ۱۸۰۰ نفر به صورت ثابت، ۷۲۰۰ نفر به صورت فصلی در مزارع و چندین هزار نفر به صورت غیر مستقیم در چرخه مصرف و فرآوری می‌شود و ارزش اقتصادی نرگس‌زارهای استان ۷۲ میلیارد تومان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به موارد استفاده و کاربرد گل نرگس، بیان کرد: از این گل در صنعت گل و گیاهان زینتی، عطرسازی، طب سنتی و عطاری، آرایشی و بهداشتی، دارویی و پزشکی استفاده می‌شود.

قاسمی‌نژاد درباره برنامه‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی استان از نرگس‌کاران و توسعه گل نرگس گفت: پرداخت تسهیلات در سنوات گذشته از صندوق‌های مختلف، پرداخت تسهیلات توسعه گیاهان دارویی از محل تبصره ۱۸ به نرگس‌کاران با تدابیر انجام شده در سازمان جهاد کشاوری استان خوزستان بدون هیچ محدودیتی در سطح و انتقال دانش فنی به نرگس‌کاران و ارتقاء عملکرد در واحد سطح از ۱۵ شاخه به ۳۰ شاخه در متر مربع از جمله برنامه‌های سازمان در این راستا بوده است.

وی پرداخت تسهیلات احداث سایه‌بان و تشویق نرگس‌کاران جهت احداث این سازه برای جلوگیری از ضرر و زیان به نرگس‌زارها ناشی از شرایط محیطی و اقلیمی، تشکیل انجمن ملی نرگس ایران با محوریت نرگس‌کاران استان، پیگیری رفع مشکل نرگس‌زارها و اجرایی شدن بیمه باغات نرگس، انجام تفاهم‌نامه با پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در خصوص میان‌کاری نرگس در باغات و سایر کارهای پژوهشی مورد نیاز را از دیگر اقدامات حمایتی صورت گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد.

قاسمی‌نژاد در خصوص جشنواره‌ای که هرساله به مناسبت گل نرگس در بهبهان برگزار می‌شود، افزود: هر ساله در این شهرستان در فصل برداشت گل نرگس جشنواره‌ای با هدف گردشگری، شناسایی ابعاد گردشگری نرگس‌زارها، شناساندن گل نرگس، ارزش و اهمیت و جایگاه آن در بخش‌های کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی و به طور همزمان برگزاری سمینارهای علمی برای رفع مسائل و مشکلات فنی و اجرایی برگزار می‌شود که این جشنواره امسال به عنوان هشتمین جشنواره در ۱۲ دی ماه به میزبانی شهرستان بهبهان برگزار شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار