فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین گفت:ما گردنمان از مو باریکتر است همه مسئولیت کار را می پذیریم و هر گونه تصمیمی مسئولین بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم
کد خبر: ۸۱۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴ 11 January 2020

سردار سرتیپ پاسدار امیر علی حاجی زاده روز شنبه در تشریح جزئیات حادثه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین افزود: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم.

وی اضافه کرد: موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم برای خودم که ای کاش می‌مردم و این حادثه را شاهد نبودم ما یک عمر خودمان را پیش مرگ پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبرویمان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت مقابل دوربین ها ظاهر شدیم توضیح بدهیم.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ادامه داد: بررسی های این حادثه توسط ستادها بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود اطلاعات کامل می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض بکنم که ما گردنمان از مو باریکتر است همه مسئولیت کار را می پذیریم و هر گونه تصمیمی مسئولین بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

وی ادامه داد: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

سردار حاجی زاده گفت: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.  در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در چندین مرحله این آماده باشه سه - سه که بالاترین سطح آماده باش است به همه شبکه تاکید می شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می بردند. وی یادآورشد: در مراحل مختلف چندین بار به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه که درگیر شده توسط شبکه یکبارچه اعلام می شود، موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است و در یکی دو مرحله تاکید می شود و گزارش های واصله مبنی بر این است که این کروزها در مسیر هستند. آمادگی داشته باشید.

وی یادآورشد: در واقع سامانه ها در بالاترین سطح آمادگی  قرار داشتند و کافی بود شاسی را فشار دهید. به آنها گفته شده کروزها شلیک شده و در مسیر است. این سامانه درگیر شده و شلیک موشک داشته است.

این مقام نظامی اضافه کرد: ما پیش بینی کردیم و مصاحبه ای با خود اپراتور شده است که پخش خواهد شد. ایشان (اپراتور) اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها متوقف شود و به اصطلاح (CLEAR)که در شرایط سه سه طبیعی است که درخواست شود. 

حاجی زاده با تشریح چگونگی نحوه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی، محل استقرار سامانه پدافند یا سامانه ای که ساعت ۱۲شب مستقر و آماده بوده را نشان داد و گفت: زمانی که هواپیما که از فرودگاه امام بلند می شود، (سامانه) به سمتی که (با اشاره به نقطه اصابت) می‌بیند می‌رود؛ با توجه به اطلاعاتی که به این اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده است این بنده خدا این را کروز تشخیص می دهد. 

وی ادامه داد: او موظف بود در این شرایط تماس و تاییدیه بگیرد و خبط این اپراتور هم از همین نقطه است. اما در این شرایط ظاهرا سیستم ارتباطی اش با اختلال مواجه بود. حالا یا سامانه جمینگ باعث شده یا شبکه شلوغ بوده به هر ترتیب نمی‌تواند ارتباط بگیرد. در این شرایط  ۱۰ ثانیه فرصت داشت تصمیم بگیرد می‌توانست بزند و می توانست نزند در این شرایط متاسفانه این تصمیم بد را می گیرد و موشک شلیک می‌شود و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد.

ادامه دارد 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار