معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فعال کردن واحدهای تولیدی کوچک با پرداخت تسهیلات به این واحدها در قالب شرکت تعاونی بزرگ تولیدی امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۸۰۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 31 December 2019

عیسی منصوری در نشست توسعه اشتغال و رفع مشکلات آبزیان در آبادان و خرمشهر در سرسرای اجتماعات فرمانداری آبادان بیان کرد: درصورتی که یک شرکت بزرگ در قالب تعاونی واحدهای تولیدی همچون آبزی‌پروری را زیرپوشش قرار دهد برای اشتغال این واحدها تسهیلات بانکی با سود ارزان قیمت از محل منابع ملی پرداخت می‌شود.

وی افزود:شرکت‌های بزرگ می‌توانند با صاحبان مزارع کوچک پرورش آبزی‌پروری قرارداد منعقد کنند و به ازای قرارداد تسهیلات بانکی به واحدهای کوچک تعلق گیرد.

منصوری ادامه داد: در این راستا یک سرمایه درگردش برای شرکت‌های بزرگ در نظر گرفته می‌شود و در این حالت از حساب آبزی پرور وام پرداخت می‌شود.

وی همچنین گفت: برای افزایش ظرفیت تولید و راندمان در صیادی با هماهنگی با شیلات، صیادان به سیستم ماهی یاب مجهز، و می‌توانند با استفاده از شناورهایی که انبارهای سرد و بسته‌بندی دارند در آبهای دوردست به صیادی بپردازند.

معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با این روند درآمد صیادان به حدی می‌رسد که می‌توانند پول بیمه خود را پرداخت کنند.

منصوری با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوزها ، تلاش کنند گرهی را باز کنند، گفت: در پوشش بیمه‌ای از محل مشوق‌های بیمه‌ای دانش آموختگان دانشگاهی می‌توانیم استفاده کنیم و هر نفر جدیدی شاغل کنند معادل یک سوم دستمزد هر نفر با مشوق بیمه و یا یارانه دستمزد می‌دهیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه برخی از مزارع پرورشی میگوی آبادان به دلیل پرداخت نشدن عوارض امور اراضی، از آنها خلع‌ید شده ، تلاش می‌کنیم فرآیند زمان خلع ید مزارع معادل یک فصل کاری عقب افتد تا تولیدکنندگان در این مدت بتوانند حق امور اراضی را پرداخت کنند.

منصوری همچنین گفت: در منطقه آزاد اروند گاهی اوقات تعارض و ناهماهنگی بین مناطق آزاد و سرزمین اصلی در حوزه روابط کار وجود دارد اما امکان هماهنگی اداره کار و منطقه آزاد با سرزمین اصلی باید به صورت حداکثری در این منطقه فراهم ‌شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۱۲۰ مزرعه پرورش میگو در چوئبده آبادان به دلایل مختلف و نبود توجه با مشکل تولید و رکود روبه رو هستند.

سیدزین العابدین موسوی تغییر کاربری مزارع پرورش میگو  را یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان سایت پرورشی میگو در چوئبده آبادان بیان کرد و افزود:تولیدکنندگان با توجه به اینکه تولید میگو در این سایت به طور مستمر با مشکل بیماری لکه سفید روبه رو بوده و امکان تولید میگو در این مزارع نیست خواستار جایگزین شدن تولید ماهی بجای میگو هستند.

وی افزود:تغییر کاربری مزارع میگو می‌تواند زمینه اشتغال هشت‌هزار بیکار را آبادان را فراهم کند اما با بروکراسی اداری و بانکی این کار تاکنون  عملی نشده است.

امام جمعه آبادان نیز در این نشست گفت: آبادان با وجود گذشت چند سال از پایان جنگ تحمیلی تاکنون از امکانات زیرساختی محروم است و مردم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

حجت الاسلام علی ابراهیمی‌پور افزود: هم اکنون خیلی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آبادان به دلایل مختلف تعطیل شده و افراد زیادی از جوانان بیکار شده‌اند.

وی با بیان اینکه آبادان ۱۱ هزار خانوار زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، ادامه داد:خیلی از خانواده‌های بی‌بضاعت زیرپوشش موسسات خیریه داریم و جوانان بیکار در این خانواده‌ها وجود دارد لذا توجه مسوولان در این زمینه مهم است.

امام جمعه آبادان گفت: آبادان شهر مرزی است و مردم مرزنشین از کیان جمهوری اسلامی محافظت می‌کنند اما در ۵۰۰ متری ما داعش، وهابی تلاش می‌کند که جوانان ما را تحریک می‌کند و در اعتراضات اخیر بخشی از این جوانان معترض افراد بیکار هستند بنابر این برای ایجاد اشتغال اولویت را به جوانان آبادان داده و تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهید.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان نیز گفت: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار سایت پرورشی ماهی و میگو فعال در آبادان و پنج هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع پرورشی در خرمشهر وجود دارد که سهم بسزایی در تولید و اشتغال خوزستان دارند.

غلامرضا افتخاری‌نسب با اشاره به خلع‌ید مزارع پرورشی آبادان افزود: خلع ید در کمیسیون ماده ۳۳ جهادکشاورزی و امور اراضی موقعه‌ای صادر می‌شود که چند سال متوالی عوارض حق امور اراضی پرداخت نشود اخطاریه ارسال شده و وقتی به این اخطاریه توجه نشود خلع‌ید برای این اراضی صادر می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار