مدیرتعاون روستایی خوزستان گفت:خرید توافقی‌ شلتوک از شالی‌کاران خوزستانی با پایان فصل خرید این محصول به ۷۸هزار تن ‌رسید.
کد خبر: ۸۰۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 30 December 2019

جمشید بنی‌فری افزود: خرید شلتوک به قیمت توافقی برای نخستین بار با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری و ضرر و زیان آنان هر کیلوگرم بین ۳۶ هزار تا ۴۲ هزارریال از کشاورزان  شوشتر، حمیدیه، دشت آزادگان، خرمشهر، دزفول و اهواز به صورت نقدی خریداری و به انبارها و سیلوهای تعاون روستایی حمل شد.

وی بیان کرد: علاوه بر خرید توافقی شلتوک از کشاورزان خوزستانی ، حدود  ۲۷۵ هزار تن شلتوک تر ، پس از خشک شدن در کارخانه های تعاون روستایی ، تحویل کشاورزان شد تا خود تا به قیمت مناسب در بازار به فروش برسانند.

ماه گذشته استاندار خوزستان در نشست شورای کشاورزی خوزستان تعاون روستایی این استان را موظف کرد طبق مصوبه شورای تامین به منظور حمایت از کشاورزان شالی‌کار، خرید توافقی برنج محلی را شروع کند و سازمان صنعت ، معدن و تجارت نیز تشریفات اداری را برای صادرات شالی به عراق از مرز چذابه انجام دهد.

ماه گذشته نخستین محموله شلتوک خوزستان به وزن ۵۰تن از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.  

امسال حدود ۲۰۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان با وجود اعلام ممنوعیت کشت برنج در کشور غیر از استان های شمالی از سوی‌ وزارت جهاد کشاورزی ، زیرکشت شلتوک قرار گرفت.

این میزان سطح زیرکشت شلتوک در خوزستان به برکت فراوانی ذخایر آب سدهای خوزستان در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ و سیلاب بهار امسال در این استان و نیز به منظور جبران بخشی از خسارات کشاورزان در جریان سیل گذشته صورت گرفت.

بنابه اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان با پایان برداشت شلتوک ، حدود  ۹۰۰هزار تن شالی به ارزش ۵۰هزار میلیارد ریال از زمین‌های کشاورزی خوزستان برداشت شده و پیش‌بینی شده حدود ۵۵۰هزار تن برنج چمپا ، عنبربو ، دودی ، نجفی ، گرده معطر و ارقام پرمحصول آمل به بازار عرضه شود.

هرکیلوگرم برنج معطر تولیدی خوزستان بین ۱۰۰تا ۱۴۰هزار ریال به فراخور مرغوبیت و میزان لاشه برنج متغیر است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی و شیلاتی و عمل‌آوری بیش از ۱۲۴نوع محصول ، از نظر حجم تولیدات و تنوع آن ، رتبه نخست را در کشور دارد.        

خوزستان پس از استان‌های گیلان و مازندران سومین تولیدکننده برنج کشور را به خود اختصاص داد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار