رییس کمیته آب‌های سطحی شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه بانک جهانی برای اصلاح خطوط فاضلاب به شهر اهواز وام پرداخت کرد اما به دلیل سوء مدیریت به سرانجام نرسید، گفت: مبلغ اختصاص یافته از صندوق ذخیره ارزی برای اصلاح فاضلاب اهواز باید مدیریت شود تا به سرنوشت وام بانک جهانی دچار نشود.
کد خبر: ۸۰۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 30 December 2019

حجت‌الاسلام جاسم موسی پور در نخستین کمیته آب‌های سطحی شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: کمیته آب‌های سطحی شورای شهر اهواز با هدف دستیابی به یک طرح اضطراری برای برون رفت از مشکلات این شهر پس از باران ایجاد شده است؛ شبکه دفع فاضلاب اهواز به دلیل قدمت بالا و احتمال ریزش در یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر نیاز به تحول و بازسازی دارد.

وی افزود: مسئولان شرکت آب و فاضلاب معتقد هستند که ورود حجم بالای آب های سطحی به شبکه دفع فاضلاب باعث خوردگی لوله‌ها و در نتیجه ریزش شبکه می‌شود از این رو در تابستان نیز شاهد پس زدگی فاضلاب هستیم.

حجت‌الاسلام موسی پور با بیان اینکه نقاطی که در اهواز آب باران در آنها ۲۴ ساعت یا بیشتر باقی می‌ماند به عنوان نقاط بحرانی انتخاب شده‌اند گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ نقطه در شهر اهواز حداقل ۲۴ ساعت دچار آبگرفتگی پس از باران هستند البته در برخی نقاط با گذشته دو هفته از باران نیز شاهد آبگرفتگی هستیم.

وی افزود: باید این مناطق توسط مدیران شهری و فاضلاب مورد بررسی قرار گیرند، اطلاعات آنها جمع آوری شود و سپس به یک راه حل مشترک برای درمان آب گرفتگی و پس زدگی فاضلاب برسیم.

این عضو شورای شهر اهواز گفت: در برخی نقاط با ساخت یک کانال شاهد حل شدن ۶۰ درصد مشکل آب گرفتگی و پس از زدگی فاضلاب هستیم البته در این خصوص دیر اقدام شده و باید پیش از بارندگی این مسایل مورد بررسی قرار می گرفت.

بحرانی بودن وضعیت فاضلاب در ۷۰ نقطه از منطقه یک

مدیر منطقه یک شهرداری اهواز نیز گفت: ۷۰ درصد از وسعت منطقه یک اهواز با مشکلات پس زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر روبه رو است و حدود پنج منطقه در وضعیت فوق بحرانی قرار دارند.

یاسین کاوه پور افزود: هسته مرکزی شهر اهواز از گذشته تاکنون سیستم دفع فاضلاب نداشته و فاضلاب از طریق جوی های روباز دفع می شود که مشکلات بهداشتی نیز ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد:هم اکنون یکی از مشکلات اصلی در بحث خدمات شهری و حوزه آب و فاضلاب، نداشتن نقشه جامعه از خطوط فاضلاب است و باید در این خصوص یک نقشه کامل تهیه شود.

سامانه بارشی ۲۵ آذر حدود ۷۴ میلیمتر بارندگی در اهواز به دنبال داشت. بارندگی شدید در این روز باعث آبگرفتگی و سرریز فاضلاب چندین شهر از جمله اهواز، کوت عبداله، خرمشهر و آبادان شد. به گفته فرماندار  اهواز بر اثر این بارش بیش از نیمی از مساحت اهواز دچار آبگرفتگی شد. همچنین در پی آبگرفتگی مناطق مختلف خوزستان و بر اساس تصمیم مدیریت بحران خوزستان مدارس چندین شهرستان این استان در سه روز کاری پایان هفته تعطیل، و ادارات شهرستان های اهواز، آبادان وکارون نیز یک روز تعطیل اعلام شد.

دبیر شورای سلامت اهواز نیز در هفته گذشته، نسبت به شیوع بیماری‌های انواع بیماری‌ها از جمله وبا و سالک به دلیل سرریز فاضلاب آلوده به منازل و معابر شد و اعلام کرد که خیابان‌ها باید به سرعت آهک‌پاشی شود.

نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور شنبه ۳۰ آذر در سفر به اهواز، با اشاره به توجه رهبری و دولت نسبت به وضعیت خوزستان گفته پیرو نامه‌ وزیر کشور به رهبر معظم انقلاب، ایشان با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار