حاجی‌زاده با اشاره به چگونگی پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان بارندگی اخیر، عنوان کرد: در دولت، پرداخت خسارت به ۳۵۰۰ واحد در خوزستان مصوب شده که ۲۵۰۰ واحد از این تعداد، تعمیری و ۱۰۰۰ واحد احداثی هستند.
کد خبر: ۸۰۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹ 28 December 2019

جلسه بررسی نحوه برآورد خسارت وارده ناشی از بارندگی شدید اخیر به اماکن مسکونی، تجاری، خودروها و تاسیسات زیربنایی در سطح استان خوزستان به ویژه در شهرهای اهواز، کارون، آبادان و خرمشهر و پیگیری جبران خسارت وارده، به ریاست کیامرث حاجی زاده، معاون استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استان، فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی امروز 7 دی‌ماه در اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ کیامرث حاجی‌زاده در این جلسه اظهار کرد: خوزستان استانی است که به دلیل فقدان زیرساخت‌ها و اشتباهات رایج مدیران، دچار مشکلات عدیده‌ای است و از استان کثیرالبحران به استان دائم‌البحران تبدیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: خوزستان با مدیریت عادی و روتین اداره نمی‌شود. دستگاه‌های اجرایی ما مدیران ورزیده و جهادی نیاز دارند تا با فکر و عمل وارد میدان شوند.

حاجی‌زاده بیان کرد: خوزستان سه سال است که در بحران مدیریت می‌شود. این موضوع باید آمادگی لازم را در مدیران ایجاد کرده باشد تا در مواقع بحران تصمیم لازم را اتخاذ و اجرا کنند. شجاعت و جسارت، لازمه مدیریت بحران است. مدیری که این ویژگی‌ها را نداشته باشد نمی‌تواند در خوزستان مدیریت کند.

وی عنوان کرد: گاهی دستگاه‌های متولی که وظیفه دارند در میدان حاضر شوند و زودتر از ما متوجه مشکلات شوند، در میدان حضور ندارند. زمانی که در منطقه اتفاقی رخ می‌دهد، باید دستگاه‌های متولی زودتر از همه در منطقه حضور یابند تا پیگیر مشکلات شوند نه اینکه پس از بازدید استاندار یا مسئول دیگری، ما موضوع را پیگیری کنیم. نمونه چنین کاری در شهرک دانشگاه اهواز رخ داد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: ضعف‌ها باید پذیرفته و اصلاح شوند. نباید این ضعف‌ها در هر بحران تکرار شوند بلکه باید از آنها درس بگیریم. زمانی که بحرانی را تجربه می‌کنیم، باید پس از آن ضعف‌ها را کاهش دهیم اما متاسفانه گاهی همان ضعف‌ها تکرار می‌شوند.

وی بیان کرد: مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، به دلیل این است که چند دهه در این زمینه کار نشده و اکنون سر باز کرده‌اند. باید بپذیریم که فاضلاب ما دچار مشکل است و چند نقطه آن ریزش کرده است. اما چرا تاکنون کانال‌های فاضلاب لایروبی نشده‌اند؟

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: با وجود اینکه جلساتی که تشکیل می‌شود برای پیشگیری است اما در این مدت حتی لایروبی کانال‌های فاضلاب انجام نشد در حالی که بضاعت لایروبی را داریم.

حاجی‌زاده افزود: درست است که شهرداری پول ندارد اما اعتبار خود را باید برای اولویت قرار دهد که اکنون اولویت مردم ما وضعیت آب‌های سطحی است. پس از آبگرفتگی برخی مناطق اهواز، در ۴۸ تا ۷۰ ساعت لوله‌گذاری انجام و آب‌های سطحی هدایت شد؛ چرا این اقدامات قبل از وقوع بحران انجام نشده بود؟

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: مدیران ما در سطح کشور و به ویژه خوزستان اعتقادی به مقوله پیشگیری ندارند و حاضرند برای انجام اقدامات مورد نیاز پس از بحران، ده‌ها برابر هزینه کنند اما برای پیشگیری از بحران هزینه‌ای نکنند.

حاجی‌زاده گفت: در مردادماه سال جاری در این راستا جلسه‌ای برگزار شد تا مدیران پیشگیری کنند. علی‌رغم اینکه هواشناسی پیش‌بینی خشکسالی کرده بود اما من پیش‌بینی وقوع سیل را کردم که پس از آن در سطح کشور پیگیر موضوع شدند و عنوان کردم ما پیش‌بینی وقوع سیل را کردیم اما برخی دستگاه‌ها پای کار نمی‌آیند؛ وای به حال آنکه می‌گفتیم خشکسالی است.

وی عنوان کرد: آیا شهرداری در نقاط آسیب‌پذیر جهت دفع آب‌های سطحی نباید لوله‌گذاری را انجام دهد؟ آیا لایروبی کانال‌های فاضلاب نباید انجام می‌شد؟

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ بیمه در شهرها تصریح کرد: در یک آپارتمان شهرک دانشگاه چندین خودرو شاسی‌بلند چند روز تا دو متر زیر آب بودند؛ آیا با پولی که داده می‌شود، این خسارات قابل جبران است؟ اگر فرهنگ بیمه ترویج داده می‌شد، شرایط بسیار بهتر بود و خسارت کامل پرداخت می‌شد.

حاجی‌زاده با اشاره به چگونگی پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان بارندگی اخیر، عنوان کرد: در دولت، پرداخت خسارت به ۳۵۰۰ واحد در خوزستان مصوب شده که ۲۵۰۰ واحد از این تعداد، تعمیری و ۱۰۰۰ واحد احداثی هستند.

وی با اشاره به پیگیری انجام شده برای وضعیت منازل مسکونی قدیمی مرکز شهر اهواز، گفت: برخی منازل واقع در باغ شیخ و خیابان ادهم با زلزله ۴.۵ ریشتری فرو می‌ریزند و ممکن است فاجعه‌ای رخ دهد؛ وضعیت این منازل نیز پیگیری خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به چگونگی پرداخت خسارات به واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در بارندگی اخیر گفت: برای احداث واحدهای مسکونی شهری، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام ۴ درصد و برای اسکان موقت نیز ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است.

حاجی‌زاده ادامه داد: برای منازل روستایی نیز ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان وام ۴ درصد و ۱۰ میلیون تومان برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: همچنین برای تامین لوازم معیشتی و خانگی ۳۵۰۰ واحد، ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان وام ۴ درصد در نظر گرفته شده است. البته این خسارات به منازلی پرداخت می‌شود که آب وارد منازل شده و دچار آسیب شده‌اند. خسارات وارد شده به تاسیسات زیربنایی نیز باید برآورد شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و مرکز بهداشت خوزستان باید بر روند سم‌پاشی و گندزدایی در مناطق دچار آبگرفتگی نظارت داشته باشند زیرا در برخی مناطق هنوز این کار انجام نشده است.

حاجی‌زاده بیان کرد: شهرداران و مدیران آب و فاضلاب و فرمانداران ملزم هستند از امروز عملیات لایروبی را به ویژه در اهواز، آبادان، کارون، خرمشهر، و شادگان انجام دهند تا در بارندگی‌های بعدی دچار مشکل نشویم. همچنین اقدمات مورد نیاز در ۱۷ تا ۱۸ منطقه آسیب‌پذیر برای دفع آب‌های سطحی انجام شود.

وی عنون کرد: برآورد خسارات باید هر چه سریع‌تر انجام شود که تا هفته آینده سهمیه محلات شهرهای مختلف داده شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به لزوم ارائه آمار خسارات واردشده به شهرستان‌های دچار آسیب از بارندگی اخیر از سوی فرمانداران، گفت: اینکه فرمانداری اهواز و کارون آماری از خسارات واردشده ارائه نداده‌اند به معنی این است که در این چند روز کاری نکرده‌اند و به خود زحمتی نداده‌اند.

صابر علیدادی معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق استان اظهار کرد: طی بارندگی شدید در استان برخی مناطق مانند کارون، اهواز آبادان و خرمشهر، دچار آب‌گرفتگی شدند.

وی افزود: در کارون ۱۰۰ میلی‌متر و در اهواز ۳۵۰ میلی‌متر و در مجموع ۴۵۰ میلی‌متر آب در دو نیم روز در این دو شهرستان تخلیه شد.

معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق استان خوزستان بیان کرد: این کار توسط سه شرکت و ۵۰ نیرو انجام شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این نشست گفت: یک سامانه بارشی در مناطق شمالی خوزستان و لرستان در ۲ روز گذشته فعال بود که بارش‌های خوبی را در لرستان با خود به همراه آورد که موجب شد سد دز تغذیه خوبی داشته باشد.

محمد سبزه زاری بیان کرد: یک سامانه بارشی نیز آخر هفته جاری وارد خوزستان می شود که مدت زمان حضور این سامانه کوتاه است و شدت بارش‌های آن متوسط رو به پایین است.

وی ادامه داد: میزان بارش‌ها در دی‌ امسال نرمال پیش‌بینی می‌شود اما در بهمن‌ پایین‌تر از نرمال است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان  با بیان اینکه در خوزستان به جز شهر اهواز  همه شهرها یک ایستگاه باران سنج دارند بیان کرد: در اهواز یک ایستگاه در فرودگاه اهواز و ایستگاه دیگری نیز در منطقه ام الطمیر وجود دارد؛ به عنوان مثال در بارندگی اخیر میزان ۷۴ میلیمتر در ایستگاه فرودگاه اهواز و ۶۵ میلیمتر در منطقه ام الطمیر ثبت شده بود که این میزان اختلاف منطقی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار