بر اساس اعلام مرکز آمار، بیشترین نرخ تورم دوازده‌ ماهه مربوط به استان ایلام با ۴۸.۶ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با نرخ ۳۵.۲ درصد است.
کد خبر: ۸۰۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 28 December 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ برابر اعلام مرکز آمار ایران، در آذرماه 1398 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (100=1395) به 193.8 رسید که نسبت به ماه قبل3.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با 6.3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با 1.2 درصد افزایش است.

ایلام  با ٤٨.٦ درصد در ردیف  نخست استان‌های با بیشترین نرخ تورم قرار دارد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای کشور 27.8 درصد هست. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان ایلام (33.9 درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (23.1 درصد) است. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه 1398 برای خانوارهای کشور به عدد 40 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان ایلام (48.6 درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (35.2 درصد) است.

خانوارهای شهری

در آذرماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (100=1395) به 192.6 رسید که نسبت به ماه قبل 3 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان غربی با 6.2 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با 1.3 درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای شهری کشور 27.6 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام (33 درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (23 درصد) است.

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه 1398 برای خانوارهای شهری به عدد 39.3 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان ایلام (47.6 درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (33.5 درصد) است.

خانوارهای روستایی

در آذرماه 1398 عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (100=1395) عدد 200.1 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ٤.٢ 4.2درصد افزایش داشته است.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 8 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با 0.9درصد افزایش هست.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای روستایی 28.9 درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان ایلام (38 درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (23.6 درصد) است. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه 1398 برای خانوارهای روستایی به عدد 48.8 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان ایلام (52.9درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (39.1 درصد) است.

افزایش تورم در مناطق محروم قابل انتظار است

کارشناسان اقتصادی معتقدند که " افزایش تورم در مناطق محروم قابل انتظار است چرا که ؟ کالاهای مختلف به صورت یکسان در تمام مناطق مختلف کشور توزیع نمی‌شود، هزینه‌های حمل و نقل برای نقاط روستایی و کمتر برخوردار بیشتر است و این دو موجب افزایش تورم می‌شود.

 اما با لحاظ کردن مفاهیم ساده اقتصادی فرض بر این است که میانگین تورم یک کشور باید در تمام استان‌ها برابر باشد، چرا که تمام استان‌ها توسط یک دولت مرکزی و با شرایط نسبتاً یکسانی اداره می‌شوند؛ اما در عالم واقع، به دلیل شرایط جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی تفاوت‌های در نرخ تورم و سایر نرخ‌های اقتصادی مانند نرخ بیکاری در بین استان‌ها هویدا می‌شود. به نظر می‌رسد که برای تفاوت نرخ تورم استان ایلام از متوسط کشوری می‌توان به 3 دلیل اشاره کرد. این 3 دلیل به ترتیب اهمیت، به شرح زیر است:

3 دلیل رکوداری ایلام در نرخ 51 درصدی تورم

در هر استانی وظیفه مدیریت ارشد آن استان است که با هماهنگی دستگاه‌های مانند جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت جهت تنظیم بازار و کنترل تفاوت‌های قیمتی، اجناس ضروری و مایحتاج اصلی موردنیاز مردم را در انبارها، ذخیره‌سازی کنند.

مثلاً وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است که با توجه به بررسی شرایط بازار و همچنین در نظر گرفتن محدودیت انبارهای ذخیره‌سازی، به ذخیره‌سازی میزان مشخصی مرغ منجمد اقدام کند تا در شرایطی که تفاوت قیمتی زیادی در بازار دیده شود با عرضه مرغ منجمد بتواند در روند قیمت‌گذاری گوشت مرغ تأثیر بگذارد و اجازه افزایش قیمت غیرواقعی و هیجانی را ندهد.

این ذخیره‌سازی باید در شرایط قبل از بحران صورت بگیرد تا در شرایط بحران بتواند کارآیی و نقش خود را ایفا کند. به نظر می‌رسد که مدیریت ارشد استان ایلام در این زمینه نتوانسته است بازار را به‌خوبی کنترل و تنظیم کند.

ضعف در مدیریت تنظیم بازار

 بنابراین اولین و مهم‌ترین دلیل بالا بودن نرخ تورم استان ایلام نسبت به سایر استان‌ها را می‌توان به ضعف در مدیریت تنظیم بازار مدیران ارشد استان نسبت داد.

درآمد سرانه پایین

دومین دلیل بالا بودن نرخ تورم استان ایلام را می‌توان به دلیل اقتصادی درآمد سرانه پایین این استان نسبت به سایر استان‌ها، ربط داد. چرا که اقلام خوراکی در سبد غذایی خانوارهای با درآمد کمتر وزن بیشتری دارد، به همین دلیل تغییر در قیمت این اقلام می‌تواند تأثیر بسیار بیشتری بر روی نرخ تورم این خانوارها داشته باشد.

در اقتصاد این اصل پذیرفته شده است که هزینه‌ها در مناطق مختلف کشور و حتی بین مناطق شهری و روستایی متفاوت است. در مناطق فقیرنشین‌تر یا با بیشترین آمار بیکاری، بیشتر هزینه‌ها صرف کالاهای خوراکی می‌شود که به همین خاطر زمانی که تورم اقلام خوراکی بالا می‌رود روی تورم کل تأثیر بیشتری می‌گذارد، در حالی که در شهرهای بزرگ‌تر یا پردرآمدتر این اقلام غیرخوراکی مانند آموزش، تفریحات، حمل‌ونقل و بهداشت و درمان است که روی شاخص‌های تورم اثرگذاری بیشتری دارد. به همین نسبت در مناطق و شهرستان‌های متفاوت استان ایلام ، به‌ویژه مناطق روستایی هم که هزینه‌های اصلی مربوط به خورد و خوراک است افزایش اقلام خوراکی در نهایت وزن بیشتری در احتساب میزان تورم ماهانه دارد.

هزینه‌های حمل و نقل

و دلیل سومی که از دو دلیل قبلی ضعیف‌تر و کم‌اهمیت‌تر است مربوط به هزینه‌های جابه‌جایی کالاها و یا به تعبیر اقتصادی؛ هزینه‌های حمل و نقل است که شرایط ایلام با توجه به زیر ساخت‌های آن قابل اغماض است.

تسنیم،  شرایط افزایش لجام گسیخته تورم در استان ایلام و سکوت مسئولان ارشد استان ایلام ضعف تیم اقتصادی استانداری را به نمایش گذاشته و سکوت آنان در مقابل این صدر نشینی استان در مقام رتبه یک تورم کشور از سر ناچاری است چون این تیم را توان ارائه برنامه و چاره‌اندیشی برای آن نیست./ح

 

تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار