یکصدوسومین جلسه شورای شهر اهواز
بهنام مریدی با بیان اینکه وزارت نیرو مختلط کردن شبکه را تخلف می‌داند، تصریح کرد: وزارت نیرو حاضر به هزینه بیشتر در این زمینه نیست به همین دلیل باید شهرداری اهواز طرح جامع دفع آب‌های سطحی را اجرا کند.
کد خبر: ۸۰۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱ 24 December 2019

محمدهادی قنوات، عضو شورای شهر اهواز بعد از ظهر امروز در یکصدوسومین جلسه شورای شهر اهواز با اشاره به بحران‌های پیش آمده در این کلانشهر پس از بارندگی هفته آخر آذرماه اظهار کرد: پیش و پس از بحران اخیر، مقام معظم رهبری جلساتی جهت رسیدگی به وضعیت آب و فاضلاب نابسامان شهر اهواز برگزار کردند و دستور اختصاص ۷۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی توسعه صادر کردند که امید است با نظارت همگانی سرنوشت این بودجه به سرنوشت وام بانک جهانی برای توسعه شبکه فاضلاب اهواز دچار نشود.

قنوات در رابطه با میزان خسارات بارندگی اخیر بیان کرد: بسیاری از شهروندان اهوازی در حادثه اخیر دچار خسارات و زحمات بسیاری شدند، مدیریت شهری در کنار سایر دستگاه‌های دولتی وظیفه دارد نسبت به جبران خسارات شهروندان اقدام کند.

وی افزود: مدیریت شهری مکلف است طی یک ماه آینده طرح کامل و جامع احداث شبکه مستقل دفع آب‌های سطحی در شهر اهواز را به‌روزرسانی و پس از تایید مجامع کارشناسی و متخصصان امر به صحن شورای شهر جهت بررسی و تایید ارسال کند.

 عضو شورای شهر گفت: از آن‌جایی که در آستانه ارسال بودجه سال ۹۹ شهرداری به شورا هستیم در راستای دفاع و صیانت از حقوق شهروندان اهوازی اعلام می‌کنم اگر برنامه و بودجه لازم برای دفع آب‌های سطحی در بودجه آتی در نظر گرفته نشود، این بودجه مورد تایید شورای اسلامی شهر اهواز نخواهد بود.

 قنواتی اظهار کرد: هرچند در همه بخش‌ها از سوءمدیریت رنج می‌بریم اما مشکلات امروز شهر اهواز ناشی از دهه‌ها بی‌توجهی به زیرساخت‌های شهری است.

وی افزود: اهواز مدیر نمی‌خواهد، مسؤول می‌خواهد؛ متاسفانه تا زمانی که مدیریت واحد شهری در کلانشهرها اجرایی نشود کلاف سردرگم مشکلات از ترافیک، آلودگی هوا، آب‌های سطحی و فضاهای سبز و ورزشی و آب و فاضلاب برجای خواهد ماند.

عضو شورای شهر گفت: اگر دولت علاقه‌ای به اجرای مدیریت واحد شهری ندارد، مدیریت هماهنگ را در شهرها محقق کند تا دایره اختیارات شورای شهر  متناسب با مسؤولیت و مشکلاتی که دارد افزایش پیدا کند.

وی افزود: در شرایط خطیر و حساس اهواز، همه باید بدانند جز با سیاستگذاری کلان، نگاه راهبردی و ثبات مدیریت شهری نسخه دیگری وجود ندارد.

وی افزود: ‌امروز اهواز تشنه وحدت و همه با هم بودن است؛پس اجازه بدهیم شهرداری پوست اندازی کند و خون جوانی و نشاط در مویرگ‌هایش به راه بیفتد؛ اجازه ندهیم مافیای زمین‌خوار شهر را به تاراج ببرد.

عضو شورای شهر در رابطه با آبگرفتگی مناطق تازه تاسیسی چون کیانشهر و بهارستان بیان کرد: آبگرفتگی این مناطق در کنار مناطق قدیمی‌تر مانند ادهم نشان داد سیاست‌های شهرسازی ما در گذشته اشتباه بوده است، با عبرت گیری از بحران اخیر باید سیاست‌های پایدار و علمی در حوزه شهرسازی شهرداری حاکم شود.

وی افزود: پروژه‌های بزرگی که در دوره اخیر آغاز شده یا در حال تکمیل است نویدبخش آینده‌ای روشن برای اهواز است و انتظار ما از شرکت‌های بزرگی مانند نفت و حفاری و فولاد، حمایت از فعالیت های عمرانی شهرداری با پرداخت عوارض و مساعدت‌هایی است که در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

همچنین حسین حیدری اظهار کرد: در یک هفته گذشته اتفاق تلخی رخ داد و شاهد آبگرفتگی برخی مناطق اهواز و وارد شدن خسارت به شهروندان بودیم. این آبگرفتگی موجب وارد شدن آسیب به وسایل زندگی مردم و تعطیلی مدارس شد که موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. این مساله باعث رنج و مشقت شهروندان و خسارات مادی و معنوی شده است که از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی افزود: به دلیل وقوع بارندگی بی‌سابقه ۷۵ میلی‌متری در مدت‌ زمان کوتاه و نبود سیستم شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، شاهد وقوع این حادثه بودیم. البته مساله نبود سیستم شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی سال‌ها است بین شهرداری و آبفا موضوع اختلاف بوده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: همچنین شرایط توپوگرافی زمین و مسطح بودن شهر از دیگر علت‌های این حادثه بود.

وی ادامه داد: علت دیگر وقوع این حادثه این است که اقدامات پیشگیرانه انجام نشده است. علی‌رغم اینکه از قبل هشدارها داده شده بود، اما اقدامات پیشگیرانه مانند بالا بردن ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ، باز کردن دریچه‌های مسدود، اورهال کردن پمپ‌های ایستگاه‌ها و سایر اقدامات مورد نیاز در این زمینه انجام نشد؛ اگر این اقدامات انجام می‌شد، قطعا عمق حادثه و خسارت بسیار کمتر بود.

حیدری با بیان اینکه طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری متولی آب‌های سطحی است، تصریح کرد: درست است که این اتفاق رخ داد اما اقدامات انجام شده پس از بحران قابل تقدیر است.

وی عنوان کرد: اکنون دوره خشکسالی تمام شده و اعلام شده است که وارد ترسالی شده‌ایم که باید در این زمینه راهکارهای مختلفی توسط شرکت آبفا و شهرداری ارائه و تمهیدات لازم اتخاذ شود و پس از این، شاهد این حادثه نباشیم.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به سفر هیات دولت به اهواز در پی بارندگی اخیر، گفت: انتظار داشتیم هیات دولت زودتر از این به اهواز سفر می‌کرد زیرا حادثه طبیعی بزرگی بود و خسارات وارد شده آن در حد یک زلزله بود.

وی افزود: هیات دولت با تاخیر به اهواز سفر کردند اما وعده دادند خسارات مردم را پرداخت می‌کنند که امیدواریم این وعده‌ها محقق شود. البته ما خاطره خوبی از پرداخت خسارات مردم از طریق دولت نداریم زیرا هنوز خسارت سیل اخیر پرداخت نشده و خسارات زلزله‌زدگان را نیز نداده‌اند اما امیدواریم این وعده اخیر محقق شود و یک وعده انتخاباتی دم انتخابات نباشد.

حیدری ادامه داد: آقای نوبخت در جریان سفر خود وعده داد که ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مترو اهواز پرداخت خواهد شد اما وعده وی همراه با شرط زیرکانه‌ای بود. شرط‌ آقای نوبخت این بود که شهرداری نیز تا پایان سال جاری معادل این اعتبار را تامین کند. آقای نوبخت می‌داند که تامین این مبلغ توسط شهرداری اهواز محقق‌شدنی نیست. این شرط یعنی این مبلغ پرداخت نخواهد شد.

وی با اشاره به گذشت بیش از ۱۲ سال از کلنگ‌زنی پروژه متروی اهواز، افزود: اگر دولت می‌خواهد کم‌کاری و سهل‌انگاری ۱۲ ساله خود در این پروژه را جبران کند، بدون شک باید این مبلغ را پرداخت کند. دولت در طول این سال‌ها به طور میانگین سالیانه ۴۰ میلیارد تومان پرداخت کرده در حالی که اعتبار برآورد شده این پروژه در زمان کلنگ‌زنی، ۳ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود بنابراین دولت با این شرط می‌خواست راه فراری برای خود بگذارد.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: همچنین قول خرید نردبانی برای سازمان آتش‌نشانی به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان را دادند.

وی افزود: آنچه برای ما مهم است، بحث مترو است زیرا ۱۲ سال از کلنگ‌زنی این پروژه می‌گذرد و ایستگاه‌های احداث شده آن برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است و مردم خیر دیگری از آن ندیده‌اند.

حیدری با اشاره به وضعیت جانباختگان تصادف شهری، گفت: وضعیت میزان جانباختگان در پی تصادفات درون شهری نگران‌کننده است زیرا در ۹ ماهه سال جاری کشته‌های ما در اهواز ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و باید در این زمینه اقدام شود.

وی افزود: باید دوربین‌های خراب تعمیر شوند. همچنین برخی موانع سرعت‌گیر خراب هستند که انتظار می‌رود شهردار به این بخش توجه ویژه‌ای کند.

بهنام مریدی مدیرعامل آبفا اهواز اظهار کرد: میزان بارش اخیر طبق ایستگاه هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان، ۸۸ میلی‌متر گزارش شده است. این میزان بارش در مدت زمان سه ساعت، در ۵۰ سال گذشته تنها سه بار رخ داده است.

وی افزود: در پی آبگرفتگی ناشی از این بارندگی، تجهیزات و امکاناتی از استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و تهران به اهواز اعزام شد.

مدیرعامل آبفا اهواز با بیان اینکه در حال حاضر آب از منازل بسیاری مناطق تخلیه شده است، گفت: سیستم دفع فاضلاب اهواز تاب‌آوری این حجم از روان‌آب را ندارد؛ ۲۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در اهواز وجود دارد که بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است و عمر بالای ۵۰ سال دارد و عمده جنس لوله‌های این شبکه، بتن آزبست و پولیکا است.

مریدی افزود: در صورتی که میزان فاضلاب موجود در شبکه تا نیمه باشد، مشکلی برای دفع فاضلاب وجود ندارد و مشکل خاصی رخ نمی‌دهد اما زمانی که شبکه با ورود روان‌آب‌هاروان‌آب‌هاپر می‌شود، پمپ‌ها از کار می‌افتند و در این حالت، شرایط خوردگی تاج خطوط فاضلاب نیز رخ می‌دهد. پس از این بارش هم شاهد دو الی سه نقطه ریزش بودیم که یک نقطه آن در مرکز شهر بود.

مدیرعامل آبفا اهواز تصریح کرد: اهواز ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ و ۴۰۰ پمپ دارد که ۳۴۰ پمپ از این تعداد، برای دفع فاضلاب است.

وی با اشاره به عدم اجرای کامل طرح جامع دفع فاضلاب، گفت: این طرح تاکنون دوبار در وزارت نیرو مصوب شده اما تنها ۴۰ درصد آن اجرا شده است. به طور مثال تصفیه‌خانه شرق اهواز جزو این طرح جامع است که ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است. برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز هم ۳۹،۱ میلیون یورو نیاز است که ۸۵ درصد را طرف چینی و ۱۵ درصد را ما باید پرداخت کنیم. ما قسط اول را به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان را تامین کردیم و اگر این مبلغ را پرداخت کنیم از طریق بانک ایرانی طرح توسعه تصفیه‌خانه چنیبه آغاز می‌شود.

مریدی عنوان کرد: برای تکمیل کلکتور شرق اهواز نیز مقرر شده بود از طریق اعتبار ماده ۵۶ اقدام کنیم یعنی دولت تضمین می‌دهد که پول را پرداخت کند و کار توسط پیمانکار انجام شود اما پس از برگزاری چهار مناقصه، تنها شرکت کیسون متقاضی بود که به دلیل مشکلات تصفیه‌خانه شرق اهواز و همچنین پروژه مترو اهواز که در دست کیسون است، این شرکت را قبول نکردیم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو مختلط کردن شبکه را تخلف می‌داند، تصریح کرد: وزارت نیرو حاضر به هزینه بیشتر در این زمینه نیست به همین دلیل باید شهرداری اهواز طرح جامع دفع آب‌های سطحی را اجرا کند.

مدیرعامل آبفا اهواز با اشاره به پیشنهاد برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای شبکه فاضلاب اهواز با اجازه رهبری، گفت: اگر پول تزریق شود، طرح جامع فاضلاب اهواز در مدت زمان پنج ساله انجام می‌شود البته در این زمینه، شهرداری و آبفا باید همکاری داشته باشند.

وی عنوان کرد: راه حل کوتاه مدت برای حل مشکل اهواز، خرید پمپ است زیرا در هر بارندگی حجم زیادی روان‌آب وارد شهر می‌شود و بین ۲۰ تا ۳۰ تا پمپ ما می‌سوزند؛ تنها در بارندگی اخیر، ۲۲ پمپ شرکت آبفا سوخت.

مریدی با تاکید بر لزوم آمادگی جهت بارندگی‌های آینده، گفت: نباید در بارندگی‌ها برای دفع آب‌های سطحی، شهرهایی مثل تهران و شیراز به کمک ما بیایند. باید نقاط بحرانی شناسایی شوند.

وی افزود: به دلیل اینکه طراحی برخی ایستگاه‌های پمپاژ اشتباه بود در حال بازنگری این ایستگاه‌ها هستیم.

در ادامه رحیم کعب‌عمیر دیگر عضو شورای شهر اظهار کرد: مناطقی که در بارندگی اخیر دچار آبگرفتگی شدند، در خط القعر قرار دارند. این مناطق محل کشت و زرع مردم بوده‌اند.

وی افزود: در نقاط خط‌القعر آب جمع می‌شود و در این راستا باید سیاست شهرسازی بر مبنای مطالعات توپوگرافی منطقه انجام می‌شد اما در پی گسترش شهر، در این اماکن ساخت و ساز شد در حالی که باید از ایجاد مناطق انبوه در این نقاط جلوگیری می‌شد.

وی افزود: بخشی از فاضلاب مناطق ۶، ۵ و ۴ شهرداری اهواز به سمت مناطقی مانند معین‌زاده و بهارستان سرازیر می‌شود که مشکلات این مناطق را دوچندان می‌کند و باید برای این مناطق، تجهیزات مورد نیاز تامین شود.

کعب‌عمیر گفت: ما موظف به هدایت آب‌های سطحی هستیم. در سال‌های اخیر خشکسالی باعث شد که فکر کنیم چنین بارندگی نخواهیم داشت اما با تغییر اقلیم این اتفاق رخ داده است. همچنین باید توجه کنیم که بارندگی‌ها در منطقه ما به صورت رگباری و با دبی بالا هستند.

وی گفت: اهواز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ سرانه مصرف آب در کشورهای توسعه یافته ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر است، اما این وضعیت در کشور ما بیش از ۵۰۰ لیتر است که با این احتساب، روزانه ۶۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود.

کعب‌عمیر ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود،تخلیه آب مناطق ۲۵ روز طول می‌کشد و اگر بخشی از آب به زمین جذب شود، تخلیه آب ۲۰ روز طول می‌کشد. البته باید توجه کرد که به دلیل نوع خاک خوزستان و اشباع شدن زمین و شیب کم، احتمال جذب آب کم است.

وی گفت: شهرداری اهواز باید عملیات احداث شبکه دفع آب‌های سطحی را آغاز کند زیرا به یک شبکه متصل و پیوسته بر مبنای مطالعات نیاز داریم. مطالعات آن در سال ۸۴ انجام شده و ما در برنامه بودجه سال ۹۸ اعتباری برای مطالعات پیش‌بینی کرده‌ایم.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد:  ۲۶ میلیارد تومان برای اجرای این شبکه پیش‌بینی شده است. ما مدعی نیستیم که در دوره دو ساله باقی‌مانده این مشکلات حل می‌شود اما باید از جایی کار را آغاز کنیم. همچنین انتظار می‌رود در این زمینه به ما کمک شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز در این نشست بیان کرد: امکان ادغام مجدد شرکت آب و فاضلاب با مدیریت شهری وجود دارد از این رو اگر شهرداری کمکی نیز به شرکت آبفا کند مشکل خاصی ایجاد نمی شود.

علیرضا عالیپور گفت: باتوجه به حجم بالای بارش ها سفره های آب زیرزمینی اشباع شده اند و آب با سرعت بیشتری در سطح زمین جاری می شود. آبگرفتگی در بیشتر مناطق غربی اهواز به غیر از کیانشهر، فرهنگشهر، شهرک دانشگاه و بهارستان در مدت ۲۴ تا۴۸ ساعت پس از باران فروکش کرد؛ دستگاه ها و سازمان های مختلفی به عنوان معین برای تخلیه آب کمک کردند.

وی بیان کرد:در شرق اهواز سه منطقه یک، هفت و هشت، آب تنها از طریق یک ایستگاه پمپاژ تخلیه می شود.

عالیپور گفت:با اقداماتی که شرکت آبفا در خیابان انقلاب اهواز انجام داده امسال شاهد مشکلات حاد آبگرفتگی در نقاط مختلف مانند کمپلو نبودیم و روان آبها در نهایت درمدت چهار ساعت تخلیه شدند هرچند که آب های سطحی باید به صورت لحظه ای دفع شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار