رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: شهردار شهر چمران ماهشهر استعفا کرد/ علم‌الهدی: در فتنه تاکنون برخورد انفعالی داشته‌ایم؛ باید برخورد ابتکاری داشته باشیم/نمایندگان کرد به خاطر نظارت استصوابی افراد ضعیفی هستند و نمی‌توانند فشار آورند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴ 24 December 2019

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 

عماد افروغ: رادیکالیسم فعلی به متلاشی شدن کشور منجر می‌شود

عماد افروغ با بیان اینکه فکر نکنید که ترس دوام می آورد گفت: ترس در نهایت منجر به طغیان می شود. امام می فرماید در زمان شاه یک آجان حکومت می کند. ما الان این را داریم می بینیم. ما به یک رجعت نیاز داریم؛ اگر امروز رجعت کنیم بهتر از فرداست، فردا دیر می شود. من نگران این نیستم که فردا انقلاب می شود یا به تعبیر امام یک یوم الله اتفاق می افتد، که اتفاقا خوب است. اما انقلاب نمی شود؛ انقلاب سازماندهی و رهبری دارد. ما هم با شناختی که از مردم ایران داریم می دانیم که اگر انقلاب شود چه صبغه ای خواهد داشت. اما انقلاب نمی شود بلکه کشور متلاشی می شود.


تکذیب جلسه 26 آبان آیت الله خامنه‌ای توسط یک منبع نزدیک به بیت

یک منبع آگاه و نزدیک به بیت رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد: بر خلاف ادعای بنگاه خبری رویترز، هیچ جلسه مشترکی میان حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت در روز «٢٦ آبان-١٧ نوامبر» و حتی پس از آن در مورد آشوب‌ها تشکیل نشده است. وی افزود: تنها دستور رهبر انقلاب در مورد قربانیان آبان ٩٨، همان «دستور رافت» ایشان است که به صورت مکتوب و در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در رسانه ها منتشر شد./ایسنا


شهردار شهر چمران ماهشهر استعفا کرد

عبدالواحد عبادی شهردار شهر چمران در نامه‌ای به رئیس شورای شهر چمران استعفای خود را از ادامه مسئولیت شهرداری این شهر اعلام کرد. عبادی در این استعفانامه، عدم امکان پیشرفت در امور برای حل معضلات شهر چمران را دلیل استعفای خود ذکر کرده است. شورای اسلامی شهر چمران شهرستان بندرماهشهر بهمن ماه سال گذشته پس از آنکه شهردار این شهر بازداشت شد عبدالواحد عبادی را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کردند پس از گذشت سه ماه از انتخاب شورای شهر چمران، وزارت کشور با صدور حکمی عبدالواحد عبادی را به عنوان شهردار این شد معرفی کرد.


علم‌الهدی: در فتنه تاکنون برخورد انفعالی داشته‌ایم؛ باید برخورد ابتکاری داشته باشیم

علم الهدی در جلسه ستاد هماهنگی بزرگداشت ۹ دی، برنامه دشمن در حال حاضر را دو راه دانست و گفت: تحریم اقتصادی و فتنه‌سازی به اشکال مختلف در برنامه دشمنان است. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در فتنه تاکنون برخورد انفعالی داشتیم یادآور شد: مقابل دشمن مقاومت، برخورد و اظهار قدرت می‌کردیم درحالی که باید برخورد ابتکاری داشته باشیم، باید برای این فراخوان‌های دشمن، نه عکس‌العمل که عمل داشته باشیم. وی تصریح کرد: برخوردهای اینطوری انفعالی است و دشمن دست برنمی‌دارد و ممکن است فتنه را در شکل جدید با ابتکارات جدید انجام دهد و ما فقط انفعالی رفتار کردیم. علم الهدی گفت: در هفته بصیرت زمان حرکت ابتکاری است، بخشی که برای طرح و برنامه در تشکیلات خودتان دارید فکر کنند و در مجموعه شما، در شهر و مملکت طرح ابتکاری بصیرت افزایی در مقابل عمل دشمن داشته باشیم، ما عکس‌العمل ابتکاری داشته باشیم و دشمن انفعالی باشد. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هر نهادی در حوزه خودش ببیند چه عملیاتی می‌تواند داشته باشد، برنامه‌ریزی کند و اجرا شود.


علی مطهری: هیأت رئیسه می‌گوید رهبری با استیضاح وزیر کشور مخالف‌اند

علی مطهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به این که شما طراح استیضاح وزیر کشور بوده‌اید این استیضاح به کجا رسیده است، گفت: این استیضاح علیرغم فشارهای زیادی که از جاهای مختلف به نمایندگان استیضاح‌کننده برای پس گرفتن امضایشان وارد شد اکنون ۲۰ امضا دارد در حالی که فقط ۱۰ امضا لازم است. این ۲۰ نفر قابل تقدیر هستند. نماینده مردم تهران در خصوص اینکه به این ترتیب آیا این استیضاح انجام می‌شود، عنوان کرد: هیأت رئیسه می‌گوید مقام رهبری با استیضاح مخالف‌اند، لذا آن را اعلام وصول نمی‌کنیم. احتمالا مخالفت ایشان به خاطر در پیش بودن انتخابات مجلس است. وی بیان کرد: ما استیضاح را به بعد از انتخابات مجلس موکول می‌کنیم. معتقدیم که وزیر کشور به عنوان مجری تصمیم شورای هماهنگی سران قوا درباره مدیریت مصرف سوخت، به خاطر فراهم نکردن مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم، زمینه خسارات مالی و تلفات جانی قابل توجه را ایجاد کرده و به نظام جمهوری اسلامی ضربه وارد کرده است و باید بیاید و به نمایندگان مردم بابت این اشتباه بزرگش پاسخ بدهد. مطهری تاکید کرد: البته خدمات ایشان در جای خود محفوظ و قابل تقدیر است ولی نمی‌توان از این خطای بزرگ او گذشت گرچه به نظر من رئیس‌جمهور متهم ردیف اول است ولی استیضاح او در شرایط موجود به صلاح نیست.


جهانگیری :وضع بودجه دولت خوب نیست، امااقتصاد کشور سر پا ایستاده است

معاون اول رییس جمهور در عین حال ضمن تاکید بر این نکته که موضوع بودجه عمومی دولت و موضوع اقتصاد دو موضوع مهم هستند، تصریح کرد: به رغم آنکه بودجه دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی وضعیت خوبی ندارد اما بحمدلله با صبوری و بزرگی مردم و تلاش مدیران کشور و همت بخش خصوصی، اقتصاد کشور با وجود کارشکنی ها و دشمنی های آمریکا سرپا ایستاده است و سیاست های آمریکایی ها برای فروپاشی اقتصاد ایران با شکست مواجه شده که بیانگر ظرفیت های بالا و توانمندی اقتصاد کشور است.


سخنگوی جبهه پایداری: کدام نظام دموکراتیک می‌پذیرد در شورای شهرش اصحاب فتنه حضور داشته باشند؟

متقی‌فر با بیان اینکه در شورای شهر تهران برخی اصحاب فتنه حضور دارند که پرونده امنیتی آن‌ها هنوز باز است،‌ اظهار داشت: کدام نظام دموکراتیک این را می‌پذیرد؟ مجید متقی فر، سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه گفتمان امام، هویت جبهه پایداری است، تصریح کرد: ما می‌خواهیم این گفتمان را بسط بدهیم. چنانچه این هویت را از دست بدهیم استکبار ما را می‌بلعد. در همین مذاکرات هسته‌ای دشمن نشان داد که نمی‌خواهد ما باشیم. حال باید پرسید نتیجه مذاکرات چه شد؟ آیا اقتصاد شکوفا شد؟ خود مذاکره‌کنندگان می‌گویند مذاکرات تحریم‌ها را بیشتر کرد. نظام همه این‌ها را تجربه کرد تا آن‌هایی که ابهام دارند، متوجه شوند. وی ادامه داد: اکنون برای برجام و مذاکره‌کنندگان رفراندوم بگذارند و ببینند نتیجه چیست؟ سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات مجلس گفت: ما گفته‌ایم که در انتخابات اولویت ما لیست واحد است. ما دوست داریم همیشه مثل ۹ دی «یک حرف» در وسط باشد و بر اساس شاخص‌ها حرکت کنیم نه اینکه هرکسی از طرف خودش حرفی را مطرح کند. سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه در اسلام برای رفتارهای سیاسی، «مدل» وجود دارد، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) اسوه ماست؛ ایشان مدل رفتار سیاسی داشتند.


نمایندگان کرد به خاطر نظارت استصوابی افراد ضعیفی هستند و نمی‌توانند فشار آورند

جلال جلالی‌زاده نماینده کرد و اهل سنت مردم سنندج در مجلس ششم در گفت‌وگو با «آزادی» با تاکید بر اینکه «کولبری اصلا شغل نیست» گفت: « این یک پدیده زشت است. می‌بینیم که یک لیسانسه و فوق لیسانسه بعد از دانشگاه و خواندن رشته‌های تخصصی به کوه‌های اورامانات و مناطق پیرانشهر می‌رود و در برف و کوهستان بار می‌برد. البته اگر نیفتد یا کشته نشود.» وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل بی‌توجهی و اهمال کاری مسئولان در رفع این معضل گفت: « دلیل اصلی در واقع تبعیض ریشه‌داری است که در مناطق کردنشین وجود دارد. از زمان‌های قدیم اجازه ورود نیروهای کرد را به مرکز نداده‌اند. کردها در مرکز کسی را ندارند. نماینده‌های کرد نیز مجلس به خاطر نظارت استصوابی و سخت‌گیری افراد ضعیفی هستند و ایده‌پرداز نیستند. افرادی که نمی‌توانند برای توجه به این مناطق به دولت و نظام فشار آورند.»
غلامعلی جعفرزاده: هر کسی پرچم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را بالا ببرد دچار خسارت می‌شودغلامعلی جعفرزاده درباره تأثیر عدم کاندیداتوری علی لاریجانی بر حرکت انتخاباتی جریان اعتدال، اظهار کرد: آقای لاریجانی تصمیم شخصی گرفت که نامزد انتخابات مردم نشود اما این مسئله چه ربطی باقی مسائل دارد. وی درباره بی‌بهره بودن جریان اعتدال از شخصیتی کاریزما و نمادین در انتخابات مجلس گفت: با این وجود اعتدالی‌ها خیلی قشنگ دارند برای انتخابات کار می‌کنند. نه جریان اصولگرا و نه جریان اصلاح طلب در مجلس آینده غلبه ندارد. هر کسی این دو پرچم را بلند کند دچار خسارت می شود. معتقدم یکسری آدم های خنثی یا نیمه خنثی سیاسی به مجلس راه پیدا می کنند. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یادآور شد: امروز هر سه جریان سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی باید با هم بنشینند و مشکلات و گره های فی مابین خودشان را باز کنند تا برای اداره کشور اجماع نیرویی ایجاد شود.


علی صوفی: نارضایتی از اصلاح‌طلبان به معنای افزایش رأی اصولگرایان نیست

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب باور دارد که تصور اینکه اصولگرایان پیروز قطعی انتخابات هستند، غیرواقعی است و نارضایتی مردم به این معنا نیست که رأی اصولگرایان بیشتر از جبهه اصلاحات خواهد بود. او در تحلیل فضای انتخاباتی فعلی به «نامه‌نیوز» گفت: «اصولگرایان با یک نگاه خوش‌بینانه خود را در مسیر پیروزی می‌بنند در صورتی که این نگاه غیرواقعی است. آنها با چنین باوری تدارک یک جنگ روانی علیه اصلاح‌طلبان را دیده‌اند و سعی می‌کنند با این حربه مردم را بیش از پیش از انتخابات دلسرد کنند. به هر حال انکارناپذیر است که اکنون متأسفانه به دلیل حوادث آبان‌ماه موج نارضایتی به شدت تشدید شد و مردم انتظاری که از دولت داشتند برآورده نشد. مردم به وعده‌های آقای روحانی دست نیافتند و به این دلیل نسبت به عرصه سیاسی دلزده شده‌اند. مردم با یک رأی قاطع آقای روحانی را انتخاب کردند اما هرچه زمان پیش رفت دولت بی‌عمل‌تر شد. فراکسیون امید مجلس هم زیر سوال است که چرا نتوانست آن‌طور که باید خواسته‌های رأی‌دهندگان را محقق کند. به چنین دلایلی گرایش مردم به صندوق رأی کم شده است و این موضوع هم به اصولگرایان و هم به اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد. یعنی اصولگرایان نمی‌توانند تصور کنند که چون مردم از روند دولت رضایت ندارند، پس به آنها رأی می‌دهند»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار