ملکی نماینده مشگین‌شهر است نه ارشق!
باید پذیرفت که این تصمیم صرفنطر از پشت پرده های آشکار آن، مصداق نقد را به نسیه فروختن است و چه بسا مقاومت در تجدیدنظر در چنین تصمیمی سراسر ناعادلانه در سایه سکوت نماینده مردم ...
کد خبر: ۸۰۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱ 21 December 2019

تابناک اردبیل- منطقه ارشق به عنوان یکی از بخش‌های تابعه شهرستان مشگین‌شهر، به لطف سیاست‌های تبعیض‌آمیز ادوار مسئولان این شهرستان، بدون اغراق از نظر میزان مهاجرت به مرکز استان، تهران و البرز جزو سه رتبه اول در کشور بشمار می‌آید.

فقر و محرومیت و خشکسالی‌های مداوم از طرفی و بی‌توجهی مسئولان امر موجب شده تا جمعیت این منطقه با وسعت يك‌هزار و دويست هكتار و 62 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان داراي دو دهستان موسوم به ارشق مركزي و ارشق شمالي به کمتر از 10 هزار نفر کاهش یابد.

اغلب مسئولان و نمایندگان ادوار که سهم بسزایی در ارشق مظلوم و مفلوک داشته‌اند، مردم این منطقه را در قبال منابع بودجه‌ای و خلاء‌هایی چون بی‌آبی "شرطی" کرده و در مقاطعی چون انتخابات آن را به صورت شعاری پیش کشیده و با فروکش کردن تب وعده ها، آنها را به حال خودشان رها کرده‌اند.

مردم ارشق را شرطی نکنید

تخصیص حقابه ارشق از سد سبلان بر روی رودخانه قره‌سو، وعده‌ای است که در سالیان اخیر به کرات از زبان نماینده مشگین‌شهر در مجلس، فرماندار و سایر مسئولان شهرستان سر داده شده و اخیراً در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در حال تکرار است. وعده‌ای که به نظر می‌رسد به حکم تاریخی و رفتارهای تبعیض‌آمیز گذشته، هیچ وقت عملی نشده و مقاومت آهنین مشگین‌شهر برای سرازیر شدن آب به زمین‌های تشنه ارشق شکسته نخواهد شد.

مضحک‌تر اینکه نماینده مشگین‌شهر در راستای وعده‌های توخالی و با علم به ماده 7 قانون و ضوابط تقسیمات کشوری- وعده کرده که مراحل اولیه تبدیل بخش به شهرستان در وزارت کشور انجام یافته و بخش ارشق به شهرستان تبدیل خواهد شد!

منطقه ارشق با وجود فرصت‌ها و  مزیت‌های کم‌نظیر ترانزیتی، خاک حاصلخیز و نقاط بکر تاریخی و توریستی تنها به دلیل فقدان متولی و مسئول دلسوز در سطح شهرستان و مجلس متاسفانه به فرزند ناتنی استان اردبیل ملقب شده و کمترین میزان سهم از توسعه استان را نیز دارا نیست.   

روستای «رحیم‌بیگلو» از توابع ارشق مرکزی شهرستان مشگین‌شهر در 3کیلومتری شهر رضی و 73کیلومتری مشگین‌شهر، دارای قنات با قدمت دیرینه و سابقه صدها ساله است که به لطف آن بخش علیا و سفلی روستا دارای یکی از بهترین مزارع کشاورزی و باغات بوده است اما طی سالهای اخیر به دلیل سیاست های تبعیض‌آمیز شهرستان مشگین‌شهر، نه تنها ریالی بودجه برای لایروبی و بازسازی آن تخصیص نیافته بلکه ردیف بودجه آن همواره به نفع مناطقه خاص و موردنظر آقایان مسئول جابجا شده است!

بودجه احیای قنات روستا را جابجا کردند

یاسر منصوری، رئیس شورای اسلامی روستای رحیم‌بیگلو در گفت‌وگو با تابناک اردبیل می‌گوید: در بودجه 98 حدود 100 میلیون تومان اعتبار برای احیا و لایروبی قنات روستا اختصاص یافته بود که متاسفانه به دستور رئیس جهادکشاورزی شهرستان مشگین‌شهر و به بهانه‌ای که طرح نیازمند مطالعات بیشتر است، آن را لغو و در لیست طرح‌های مورد مطالعه قرار دادند.

وی با اظهار گلایه از وعده‌های مکرر نماینده مشگین‌شهر در مجلس، فرماندار و سایر مسئولان شهرستان در خصوص احیا و لایروبی قنات روستا افزود: چندین سال است که این وعده‌ها موجب شده تا بخش‌های زیادی از قنات تخریب و عملاً خشک شود؛ در عجبم که با چه استدلالی آقایان می‌خواهند قناتی که آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و نیازمند احیای اورژانسی است یک سال دیگر به بهانه مطالعات به عقب بیندازند و سپس نوشدارو بعد از مرگ سهراب را رقم بزنند.

رئیس شورای اسلامی روستای رحیم‌بیگلو خطاب به مسئولان امر با تذکر این که تداوم سیاست‌های تبعیض‌آمیز مشگین‌شهر در قبال ارشق به جز نابودی روستاها و مهاجرت مردم هیچ سودی نداشته است، گفت: نمی‌دانم مردم ارشق چه هیزم  تَری به آقایان فروخته است که حاضرند در مقابل چشمان شان این منطقه در آتش بی‌مسئولیتی بسوزد و نظاره‌گر آن باشند!

نماینده مشگین‌شهر سکوت کند، شائبه‌برانگیز است

خبرنگار تابناک اردبیل برای بررسی موضوع با مسئولان جهادکشاورزی شهرستان مشگین‌شهر تماس گرفت اما کسی پاسخگو نبود، با این حال از منبع موثق در این مجموعه کسب اطلاع کرد که رئیس جهادکشاورزی شهرستان به بهانه این که بازسازی و لایروبی قنات نیازمند بررسی کارسناسی و تعیین دقیق اعتبار است، دستور داده تا طرح به مشاور موردنظر جهت مطالعه بیشتر داده شود تا به گفته او مبتنی بر نتایج طرح مطالعاتی، اعتبار موردنیاز پیشنهاد گردد.

باید پذیرفت که این تصمیم صرفنطر از پشت پرده های آشکار آن، مصداق نقد را به نسیه فروختن است و چه بسا مقاومت در تجدیدنظر در چنین تصمیمی سراسر ناعادلانه در سایه سکوت نماینده مردم ارشق- بخوانید نماینده مشگین‌شهر- در مجلس می‌تواند شائبه‌های پیرامونی را دوچندان کند.  

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ارشقلی
|
-
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
چندین ساله خواستارانتزاع ازمشگین شهروالحاق به شهرستان اردبیل هستیم.
ماکه ترددوفاصله مان بااردبیل مناسب هست چراموافقت نمی شود؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار