معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ضرورت و فعالیت‌های فرهنگی پایدار در تهران، گفت: ساختمان‌های میدان مشق تهران می‌تواند به موزه تبدیل شود.
کد خبر: ۸۰۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 18 December 2019

به گزارش تابناک تهران، محمد حسن طالبیان سه شنبه شب در آیین نمایش سردیس سرباز هخامنشی در برج میلاد تهران با اشاره به بازگشت سردیس سرباز هخامنشی به ایران، گفت: این سردیس پس از ۸۰ سال اسارت به کشور باز گردانده شد.

وی ادامه داد: هم اکنون تعداد زیادی از قطعات تخت جمشید به تاراج رفته و در صدد هستیم به زودی برخی از آنها را به کشور و محل اصلی و واقعی خود برگردانیم.
معاون وزیر میراث فرهنگی همچنین با اشاره به دوره مدیریت خود در تخت‌جمشید، گفت: همچنان رازهای زیادی در تخت‌جمشید نهفته است، تخت جمشید نمونه یکی از بزرگترین مهندسی سنگ و روایتگری است که برای ساخت بیش قوم برای ساخت استفاده شده است.
وی از ضرورت انجام فعالیت ها فرهنگی در تهران خبر داد و گفت : انجام فعالیت های فرهنگی از جمله نیازهای اصلی شهر تهران است.

طالبیان همچنین در ادامه خواستار تبدیل شدن ساختمان‌های میدان مشق تهران به موضوع شد و اظهار داشت:‌این کلانشهر بزرگ با توجه به گستردگی و جمعیتی که دارد نیازمند چنین فضاهایی است.

نقش برجسته هخامنشی بی تردید اثری ملی و متعلق به مردم ایران است

رییس موزه ملی هم در این آیین، گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا مربوط به سده پنجم پیش از میلاد، نشانی از شکوه فرهنگ، هنر و تمدن غنی دوره هخامنشی است که در باشکوه ترین اثر معماری این دوره در تخت جمشید جای گرفته و این اثر در فاصله سالهای 1311-1312 در کاوش‌های موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد. اما متاسفانه در سال 1316 به سرقت رفت.
جبراییل نوکنده، افزود: این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال1330 توسط یک مجموعه‌دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا گردید. نقش برجسته سرباز هخامنشی به مدت نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجددا به سرقت رفت. این اثر طبق حکم دفتر دادستانی نیویورک در سال 1396 از یک موسسه حراج آثار هنری مصادره شد.
او افزود: سازمان میراث فرهنگی وقت بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 با ارایه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد. خوشبختانه با هماهنگی با مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد این شی تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رای نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد.
وی اضافه کرد: در نهایت این اثر در 13 شهریورماه 1397 تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دایم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.
نوکنده گفت: بر این باورم این اثر ارزشمند در طی سال های دوری از وطن هم به عنوان سفیری فرهنگی عمل کرده و توانسته بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان را با فرهنگ و تمدن غنی ایران آشنا ساخته و مایه مباهات و سرافرازی این سرزمین باشد. عناصر فرهنگی و هنری این دیار آن چنان پیوندی با این آب وخاک دارند که دست هیچ غارتگری نمی تواند آنها را از ریشه هایشان دور سازد.
رییس موزه ملی افزود: این نقش برجسته هخامنشی بی تردید اثری ملی و متعلق به مردم ایران است و در اجرای رهنمود و توصیه مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شد این اثر برای بازدید مردم فرهنگ دوست در شهرهای مختلف کشور نمایش داده می‌شود.
وی گفت: در این راستا استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان شاهد برگزاری نمایش این نقش برجسته بوده اند.
نوکنده گفت: امروز نیز به همت و ابتکار مسئولان برج میلاد تهران این اثر در بلندای برجی جای گرفته که خود نماد عزت و افتخار کلان شهر تهران پایتخت ایران است. برای این نمایشگاه بازدیدکنندگان بیشماری را آرزو می کنم.

پیشینه تاریخی اساس هوست جامعه

مدیر کل موزه و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز واضح است که اساس هر جامعه هویت آن را تشکیل می دهد و هویت پیشینه تاریخی هر جامعه ای است.
محمد رضا کارگر افزود: اگر جامعه ای بداند از چه پیشینه تاریخی برخوردار است در آن زمان متوجه می شود اکنون لایق چه جامعه ای است.
کارگر افزود: اما اگر جامعه ای از پیشینه تاریخی اش را فراموش کند دیگران هرچه به او بگویند را می پذیرد
وی در ادامه به وظایف باستان‌شناسان پرداخت و گفت باستان‌شناسی حقایقی را مشخص می‌کند حقایق ما از از جهان هستی مشخص می‌کند.
غریبه الواح هخامنشی که چندی پیش به ایران بازگردانده شد شده بود گفت در میان الواح متعددی که به ایران آمده است دو کتیبه نظرم را بسیار جلب کرده است در یکی از آنها مشخص می کند رئیس کارگاه ساختمان سازی در دوره هخامنشی به یک بانو و مدیریت دیگر به یک آقا تعلق دارد که این نشان از تساوی مرد اذر در آن دوره تاریخی دارد.
وی افزود در این دوره ماه گاه مدعی می شویم زنان توانایی مدیریت کار ساختمانی را ندارند و این کار برای آنها وظیفه سنگین است در حالیکه در دوره هخامنشی اینگونه تصور نمی شد و هر دو مدیره زن و مرد به یک میزان حقوق دریافت می کردند.
کارگر افزود در حالی که ما در آن دوره تاریخی حقوق تساوی میان زنان و مردان داشتیم که در ۴۰ سال گذشته بسیاری از کشور آن مدعی زنان حق باز کردن حساب های بانکی را نداشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار