معاون فرهنگی ارشاد خوزستان:
معاون فرهنگی ارشاد خوزستان گفت: پنجمین جشنواره جایزه فیروزه با محوریت کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی_اسلامی و بومی در استان خوزستان برگزار می شود.
کد خبر: ۸۰۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 25 December 2019

مرتضی جمشیدی اظهار کرد: نخستین جشنواره استانی مصرف کالاهای فرهنگی هنری خوزستان تحت عنوان «جشنواره جایزه فیروزه» با موضوعات محصولات و هدایای فرهنگی بومی، کسب و کارهای نوپا استارتاپ، تولیدات دیجیتالی فرهنگی، نواها و موسیقی محلی و نوشت‌افزار برگزار می شود.

وی افزود: نمایشگاه آثار برتر از تاریخ ۳۰ دی ماه لغایت ۵ بهمن هم‌زمان با نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار می شود.

معاون فرهنگی ارشاد خوزستان تصریح کرد: در این جشنواره بیشتر به کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی_اسلامی و بومی استان خوزستان توجه شده و اهداف آن کمک به گسترش و فرهنگ‌سازی در استفاده از محصولات فرهنگی بومی این استان است.

ارسلان عبدالهی دبیر جشنواره فیروزه نیز در این نشست بیان کرد: جشنواره جایزه فیروزه چهار دوره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران به صورت ملی برگزار شده که امسال هم‌زمان با پنجمین دوره آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصمیم گرفته تا جشنواره را به صورت بومی برای استان خوزستان برگزار کند.

وی ادامه داد: در بخش موسیقی و نواها تنها آثاری پذیرفته و داوری می شوند که در آنها زبان‌ها و گویش‌های بومی استان خوزستان استفاده شود؛ همچنین در بخش کسب و کار آثار ارائه شده از کلیه افرادی که به حرفه و کارهای خلاق بومی اعم از صنایع دستی، گردشگری و فرهنگی مشغول هستند، به مرحله داوری راه پیدا می کند.

دبیر اولین جشنواره استانی فیروزه با اشاره به اینکه در بخش نوشت افزار و تولیدات دیجیتال نیز بومی بودن آثار مهم تلقی می شود، عنوان کرد: در زمینهٔ محصولات فرهنگی و هدایا نیز آثاری مدنظر است که محوریت آنها «خوزستان» باشد و به عنوان هدیه یا کالای با موضوعیت استان خوزستان تولید شده باشد.

عبدالهی یادآور شد: فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای فرهنگی_بومی از جمله اهداف این جشنواره است تا فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی را رونق ببخشیم؛ هم‌زمان کار نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای فرهنگی_بومی را در میان اقشار مردم داریم.

وی اضافه کرد: بخش دیگر کار هم به تولیدکنندگان بر می گردد تا آثار خود را ارسال کنند چون برای آنها نیز جوایز نفیسی را مدنظر قرار دادیم؛ مهم‌ترین نکته مورد توجه برای علاقه‌مندان به حضور در جشنواره خلاقیت و کاربردی بودن محصولات است.

دبیر جشنواره فیروزه با اشاره به اینکه نمایشگاه این جشنواره در پنج بخش با حداقل ۴۰ غرفه برگزار می شود، خبر داد: فراخوان جشنواره شروع شده و علاقه‌مندان به شرکت می توانند در سایت khzfanoos.ir ثبت نام کنند؛ مهلت ارسال آثار تا ۱۵ دی ماه تعیین و بعد از آن داوری‌ها شروع می شود.

عبدالهی با اشاره به اینکه هم‌زمان با نمایشگاه کتاب خوزستان نمایشگاه آثار برتر این جشنواره را برپا و آثار برتر به مردم عرضه می شود، ادامه داد: نفرات برتر استانی را به نمایشگاه تهران نیز اعزام می کنیم که چند روز زودتر از ۲۴ تا ۲۹ دی ماه برگزار می شود؛ هزینه شرکت افراد برتر در این نمایشگاه هم با ارشاد خواهد بود.

وی با اشاره اینکه هر بخش یک کارگروه تخصصی دارد که آثار ارائه شده را داوری می کند، گفت: در جشنواره فیروزه نفرات اول تا سوم تقدیر می شوند اما نفرات برتری که کار فاخر داشته باشند ولی مقام کسب نکنند هم در نمایشگاه شرکت می دهیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار