رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مسئله مهار آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی است و باید نهادهای مختلف در خصوص آن تصمیم گیری کنند، معتقد است: وضعیت هوای پایتخت افتضاح است.
کد خبر: ۸۰۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 17 December 2019

به گزارش تابناک تهران، محسن هاشمی روز سه شنبه در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران توضیح داد: تقریبا همه اعضا در تذکرات خود به موضوع آلودگی هوا اشاره کردند و تذکر من به عنوان رئیس شورا نیز در خصوص آلودگی هوا بود.

وی ادامه داد: در خصوص مهار آلودگی هوا در برنامه ای در صدا و سیما  به طور مفصل دلایل آلودگی هوا و اینکه کدام بخش حاکمیتی و کدام دولتی است و شورای شهر و شهرداری چه اختیاراتی در این حادثه دارند،‌ توضیح دادم.

هاشمی در بخش دیگری در خصوص برگزاری نمایشگاه الکامپ در نمایشگاه بین المللی گفت: اینکه کدام فعالیت ها در زمان آلودگی هوا ادامه داشته باشد و کدام متوقف شود باید در کمیته اضطرار مشخص شود.

وی ادامه داد: خود من حتی نمی توانم به دلیل آلودگی هوا صحن شورا را تعطیل کنم و تصمیم گیری در خصوص فعالیت ها بر عهده کمیته اضطرار است.

هاشمی در خصوص اینکه گفته می شود شهردار تهران اعلام کرده شاخص آلودگی هوا اگر به ۲۰۰ می رسید باید شهر را تخلیه می کردند، گفت: شب گذشته شاخص از عدد ۱۸۷ بالاتر نرفت و آلودگی هوا مشکلی است که همان طور که گفتم باید توسط همه نهادهای حاکمیتی و دولتی حل شود.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص جزئیات تفاهم نامه بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران و عدم اطلاع بسیاری از اعضای شورا از مفاد این تفاهم نامه گفت: شهردار تهران موضوع واگذاری زمین های بنیاد به شهرداری را در جلسه هم اندیشی مطرح کرده بودند که با مخالفت برخی از اعضا از جمله رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی روبرو شد. 

وی ادامه داد: من نیز با این واگذاری مخالف هستم، زیرا برای گرفتن ساختمان هایی که امکانات مناسبی ندارند نباید املاک مناسب خود را واگذار کنیم.

هاشمی اضافه کرد: گمان می کنم دلیل علاقه مندی حناچی برای گرفتن زمین های بنیاد یکپارچه کردن زمین های اراضی عباس آباد است. 

به گفته هاشمی، این زمین ها در مجاورت مصلی قرار دارند و مناسب بلندمرتبه سازی نیستند. 

وی افزود: در طرح قدیمی اراضی عباس آباد پروژه داریوش که شامل سه برج ۳۰ طبقه و یک برج گرد بود، برای این محدوده پیش بینی شده بود که بعد از انقلاب این طرح متوقف شد و در حال حاضر از نظر سازه ای امکان ساخت و ساز در این زمین ها وجود ندارد و زمین ها از نظر شهرداری بی ارزش است، بنابراین شهرداری نباید زمین های ارزشمند شهر را در ازای چنین زمین های بی ارزشی تهاتر کند. 

وی با تأکید بر اینکه شهرداری موظف نیست شورا را در جریان تفاهم نامه های خود قرار دهد، گفت: میان شورا و شهرداری اختلاف افکنی نکنید. 

هاشمی در پاسخ به تکرار پرسش خبرنگاران در خصوص راهکارهای مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا گفت: متأسفانه سخنان من کوتاه می شود و بخش هایی که مربوط به انتقاد از دولت است را پخش می کنند و بخش های دیگر را نه، بنابراین ترجیح می دهم کمتر در این خصوص صحبت کنم اما برای کاهش آلودگی هوا وظایفی برای دستگاه های حاکمیتی و دولت وجود دارد که باید هر دو در خصوص آن به وظایف خود عمل کنند. 

وی با ذکر مثالی پرداخت و گفت: یکی از منشأهای آلودگی هوا سوختی است که در دستگاه های حرارتی استفاده می شود یا تصمیم در خصوص اینکه خودرویی که بالای ۱۰ لیتر سوخت مصرف می کند در کشور تولید نشود و یا تولید برق از نیروی گاز و ارائه برق به شهرهایی که از لحاظ آلودگی دچار مشکل حاد هستند.

وی ادامه داد: باید وزارت کشور، بانک مرکزی، صندوق ذخیره ارزی، سازمان برنامه و بودجه که در اختصاص اعتبار به حمل و نقل عمومی مرتبط هستند، از این بخش حمایت کنند. وزارت صمت که در تولید و خرید اتوبوس ها و واگن ها نقش دارند به وظایف خود عمل کند. اگر تهران ۹ هزار اتوبوس، ۳ هزار واگن و ۴۵۶ کیلومتر مترو داشت، مشکلاتش در حوزه حمل و نقل به شدت کاهش پیدا می کرد. در حال حاضر این ظرفیت نصف است که از نیمی از همین ظرفیت نیز استفاده نمی شود.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در زمان هدفمند شدن یارانه ها مصوب شد سالیانه ۴ هزار میلیارد از محل صرفه جویی به حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود که تاکنون یک ریال اختصاص داده نشده و شهرها از این محل ۴۰ هزار میلیارد طلبکار هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار