معاون وزیر تعاون:
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: «استان کرمان از نظر زیرساخت‌ها وضعیت مناسبی دارد و می‌تواند به خوبی سطح آموزش‌های مهارتی را افزایش دهد و در صورت نیاز به مربی، از خارج از استان تامین خواهد شد».
کد خبر: ۸۰۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ 16 December 2019

به گزارش «تابناک کرمان» به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، علی اوسط‌هاشمی در نشست هم‌اندیشی با موضوع تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنایع استان، با اشاره به این‌که با کمبود نیروی متخصص و ماهر روبه‌رو هستیم، بیان کرد: «هیچ نیروی ماهری بیکار نمی‌ماند، پس درمان بیکاری مهارت‌آموزی و راه عبور از چالش امروز، آموزش بر پایه‌ی توانمندی است».

هیچ نیروی کار ماهری بیکار نمی‌ماند
وی با بیان این‌که بعد از انقلاب در مسیر دانش قرار گرفتیم و فرصت‌های برابر ایجاد شد، افزود: «اما در ادامه با جابه‌جایی ارزش‌ها مواجه شدیم و تمامی ارزش‌ها به حضور در عرصه‌ی علم و برخورداری از مدارک دانشگاهی معطوف شد».
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: «این نگاه تا اندازه‌ای وسعت یافت که دانشگاه آزاد حتی در بخش‌های بسیاری از استان‌ها نیز جای خالی مراکز دولتی را پر کرد و البته چنین روزی را نیز برآورد نکرد که امروز با بحران و حدود ۴۰۰ هزار صندلی خالی در مراکز آموزش عالی روبه‌رو شود».
وی با اشاره به این‌که در بعضی مراکز آموزشی دانشجو بدون کنکور مشغول به تحصیل می‌شود، اضافه کرد: «البته عده‌ای نیز برای تصرف بهترین کرسی‌ها در بهترین دانشگاه‌ها تلاش بسیاری انجام می‌دهند اما با این وجود، آمارهای امروز در خصوص دانش‌آموختگان نگران‌کننده است».
اوسط‌هاشمی افزود: «اگر پذیرش در دانشگاه‌ها آسان و پایان‌نامه خریدنی باشد، نتیجه‌ای جز دانش‌آموخته‌ی بیکار نخواهد بود».
وی با بیان این‌که ۴۰ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای شرکت در کارگاه‌های مهارت‌آموزی مراجعه می‌کنند، گفت: «در کرمان اکثر آن‌ها دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس هستند که در یکی از آن‌ها فردی با مدرک فوق‌لیسانس رشته‌ی برق در کارگاه چوب مشغول به کار بود و این به معنای وارد شدن خسارت به کشور است».
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با اشاره به راه‌های برون‌رفت از این مشکلات بیان کرد: «باید بدانیم که ارزش‌ها به عنوان نیست، ارزش‌ها به صلاحیت و شایستگی‌هاست، در این مدت به توانایی و مهارت کمتر اندیشیده‌ایم، مثلا اثر اجتماعی موفقیت یک ورزشکار را نباید با نخبه علمی و قهرمان المپیاد مهارتی بررسی کنیم زیرا اصلا قابل مقایسه نخواهد بود».
اوسط‌هاشمی، آمار شرکت‌کنندگان در رقابت کنکور را سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر بیان کرد و گفت: «متاسفانه آموزشگاه‌های کنکور نیز فقط با روش تست‌زنی و اتکا به مطالب حفظ کردنی و نه یادگیری، هزینه و استرس زیادی را به جامعه و خانواده‌های دانش‌آموزان تحمیل می‌کنند و البته پس از کسب نشدن نتیجه‌ی دلخواه دانش‌آموزان، آن‌ها را به گونه‌ای دیگر ترغیب به ادامه‌ی همین مسیر و چرخه‌ی باطل می‌کنند».
وی با بیان این‌که ما نیازمند تغییر نگاه هستیم، خاطرنشان کرد: «در بعضی از کشورها ۲۱ هزار رشته پروانه‌ی استاندارد دارند در حالی که در ایران این رقم در پنج هزار و ۴۰۰ رشته باقی مانده که باید بخشی از این تغییر نگاه توسط دولت و همچنین بخش دیگر با پرچمداری بخش خصوصی و فعالان حوزه‌ی صنعت و تولید ایجاد شود».
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بر ایجاد موج و جریان در زمینه‌ی مهارت‌آموزی تاکید کرد و گفت: «این مهم را ابتدا از رئیس‌جمهور آغاز کردیم تا بر روی گواهینامه‌ی مهارت ارزش بگذاریم، امروزه افراد جویای کار در خارج از کشور، می‌دانند که مدرک مهارت ارزش بیشتری نسبت به مدرک دانشگاهی دارد».
اوسط‌هاشمی، در ادامه از تشکیل شورای مهارت در هفت استان و تشکیل آن در سایر استان‌ها در آینده خبر داد و افزود: «در برخی بخش‌ها نیروی توانمند کمتری داریم».
وی اضافه کرد: «به اتاق کرمان مجوز راه‌اندازی آموزشگاه را خواهیم داد تا این آموزشگاه الگویی مبتنی بر استفاده‌ی درست از منابع، افزایش بهره‌وری و رعایت همه‌ی استانداردها باشد».
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که بخشی از سند مهارت استان کرمان تهیه شده است، بیان کرد: «این استان از نظر زیرساخت‌ها وضعیت مناسبی دارد و می‌تواند به خوبی سطح آموزش‌های مهارتی را افزایش دهد و در صورت نیاز به مربی، از خارج از استان تامین خواهد شد».
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به وجود برخی خلأهای موجود تاکید کرد: «باید دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را در کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با رشته‌ی آن‌ها آموزش داد و این‌گونه نباشد که به‌طور مثال فردی با مدرک فوق‌لیسانس برق در کارگاه چوب کار کند».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار