دکتر فرهاد ابول نژادیان درآیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سرسرای شهدای این دانشگاه با تاکید بر سه مولفه موثر در سلامت شامل آب، هوا و غذا بیان کرد: مساله هوا جزو برنامه‌های استراتژیکی است که پژوهش درباره آن به دانشگاه های علوم پزشکی منطقه چهار کشور واگذار شده است.
کد خبر: ۸۰۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ 16 December 2019

دکتر فرهاد ابول نژادیان درآیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سرسرای شهدای این دانشگاه با تاکید بر سه مولفه موثر در سلامت شامل آب، هوا و غذا بیان کرد: مساله هوا جزو برنامه‌های استراتژیکی است که پژوهش درباره آن به دانشگاه های علوم پزشکی منطقه چهار کشور واگذار شده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: پژوهش زیربنای پیشرفت هر کشور است و کشورهایی با برنامه‌ریزی استراتژیک به استقلال و توسعه دست یافته و برآن اساس پژوهش و سیاستگذاری کردند.

ابول نژادیان ادامه داد: در این زمینه به نیروی انسانی قوی و تامین منابع مالی نیاز داریم و به همین دلیل کشورهای توسعه یافته، بخش عمده منابع مالی را به سمت پژوهش سوق داده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص سیر تحولات دانشگاه ها گفت: نقش اصلی دانشگاه های نسل اول تربیت نیروی انسانی بود و هم اکنون به انداره کافی نیروی انسانی خوب و لایق وجود دارد ؛ دانشگاه های نسل دوم پژوهش محور و دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین هستند که باید با جدیت در این مسیر حرکت کنیم.

وی بیان کرد: کارآفرینی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ارایه تحقیقات در حوزه کسب و کار اولویت دانشگاه های کارآفرین است.

ابول نژادیان ادامه داد: در حاشیه جاده اهواز - ماهشهر زمینی برای احداث پارک علم و فناوری تا مرحله عقد قراداد با پیمانکار پیش رفته و امید است با جدیت بیشتری پیگیری شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت: در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مرحله گذار از شرکت های فناور به شرکت‌های دانش بنیان هستیم البته روند کند بوده اما امید است با همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران، تعداد شرکت های دانش بنیان این دانشگاه را افزایش دهیم و تولیدات علمی را به ثمر برسانیم.

وی افزود: از دانشگاه های نسل دوم به سوم در حال گذار هستیم و امید است با همکاری دانشگاهیان، سرعت حرکت به سمت دانشکاه های نسل سوم افزایش یابد.

ابول نژادیان ادامه داد: اگربه سمت شرکت‌های فناور، دانش بنیان و محورهای پژوهشی حرکت کنیم منابع جدید از درآمد و ثروت برای دانشگاه و پژوهش می توان ایجاد کرد؛ در پروسه دانشگاه های نسل سوم تولید محتوا و سرفصل مهم است.

در ادامه محمد بدوی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اهواز که امروز (۲۴ آذر) در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: اساس پیشرفت جوامع بر اساس پژوهش است. هدف پژوهش باید حل مشکلات، ارتقای سطح زندگی و تامین و حفظ ارتقای سلامت جامعه باشد، چرا که سلامت اصلی‌ترین شاخص یک جامعه موفق است. بنابراین نقش و اهمیت پژوهش بسیار بارز است.

وی افزود: کار کردن و هزینه کردن در حوزه پژوهش در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده است. پژوهش دیر بازده است درحالی که ممکن است مسئولان انتظار بازدهی زود و بدون سرمایه‌گذاری داشته باشند. پژوهش برای ارائه راهکار، حل مشکل و ارتقای کشور است که حاصل کار گروهی و نیازمند همکاری علمی میان بخش‌های مختلف است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دانشگاه مبدا تحولات است و جامعه‌ای موفق است که به دانشگاه اهمیت دهد، گفت: فردی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود باید این توانایی را داشته باشد که علم را یک قدم به جلو ببرد. لازمه این کار، تربیت نیروی انسانی با تکنیک و تحول جدید است تا بتواند مبدا تحول باشد.

بدوی با اشاره به پیشینه غنی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز به عنوان یکی از پرافتخارترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان، افزود: تعداد مقالات چاپ شده از دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، شش هزار و ۴۵۵ مقاله بوده است. همچنین ۶۷۶ عضو هیات علمی در دانشگاه وجود دارند که از این تعداد حدود ۲۰ درصد تاکنون یک مقاله یا بدون مقاله هستند که می‌تواند بر شاخص‌های دانشگاه موثر باشد. مشابه این آمار در دانشگاه‌های تراز اول کشور حدود ۸ تا ۱۰ درصد است. دلیل این موضوع نیز جذب هیات علمی جدید و مشغول بودن هیات علمی دانشگاه به کارهای بالینی و درمانی است. البته این موضوع نگران‌کننده‌ای برای دانشگاه نیست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بسیاری از اعضای هیات علمی پس از بازنشستگی به دانشگاه‌های دیگر می‌روند و همین باعث شده که یکی از دانشگاه‌های مهاجرفرست باشیم. بر اساس تعداد مقالات، دانشگاه علوم پزشکی اهواز در کشور رتبه ۸ را دارد که وضعیت مناسبی است.

وی در پایان گفت: اگر هدف پژوهش تنها ارتقای شخصی و چاپ مقاله باشد، مشکلات کشور حل نخواهند شد.

در این آیین جمعی از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور جمعی از مسئولان تقدیر شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار