استاندار خوزستان گفت: درصد بیشتری از درآمد ناخالص کشور باید به پژوهش اختصاص یابد، امروزه دانشگاههای تیپ سه (دانشگاههای کارآفرین) به دلیل اهمیت پژوهش و تحقیق مورد توجه هستند.
کد خبر: ۸۰۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ 15 December 2019

غلامرضا شریعتی در جشنواره دانش آموزی هفته پژوهش و زنگ آغاز هفته پژوهش در مدرسه زهره بنیانیان اهواز که با حضور دانش‌آموزان و مسئولان استان برگزار شد بیان کرد: معلمهای محقق، دانش آموزان پژوهشگر تربیت می کنند و اگر دانش آموزان پژوهشگر و محقق وارد دانشگاه شوند در رشته خود با موفقیت بیشتری به تحصیل خود ادامه خواهند داد.

به گزارش"تابناک" وی گفت: درصد بیشتری از درآمد ناخالص کشور باید به پژوهش اختصاص یابد، امروزه دانشگاههای تیپ سه (دانشگاههای کارآفرین) به دلیل اهمیت پژوهش و تحقیق مورد توجه هستند.

استاندار خوزستان ادامه داد: تنها آموزش تئوری در دانشگاهها باعث پرورش یک پژوهشگر نمی‌شود، باید انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی را از دوران دانش‌آموزی در مدارس آموزش داده شود.

شریعتی با اشاره به لزوم توجه خیران به فعالیت های پژوهشی ادامه داد: تنها ساختن مدرسه و مسجد توسط خیران ثواب نیست لازم است که فرهنگ کمک از سوی خیران برای انجام فعالیتهای پژوهشی و علمی نیز ترویج یابد.

استاندار خوزستان بیان کرد: توسعه و پیشرفت کشورها امروزه دیگر بر اساس منابع زیرزمینی سنجیده نمی‌شود بلکه میزان توسعه هر کشور بر اساس درجه علمی و پژوهشی آن محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه کشوری که خلق علم بیشتری دارد درآمد بیشتری نیز کسب می‌ کند افزود: به همین منظور خلق علم و دانش در دنیای امروز بسیار مورد اهمیت است و نمی‌توان جز تولید علم به توسعه و پیشرفت دست یافت.

استاندار خوزستان ادامه داد: در گذشته پایان نامه‌های زیادی تولید میشد که در کتابخانه‌ها بایگانی می‌شدند اما امروزه در بسیاری از دانشگاههای کشور و استان ، اساتید هدفمند ، تحقیقات و پژوهش ها را انجام می‌دهند تا به خلق علم و دانش دست یابند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه پژوهش باید رسیدن به یک فناوری باشد گفت:  انجام پژوهشهای غیرهدفمند از بین بردن منابع است و برگشت سرمایه‌ای را در پی نخواهد داشت.

شریعتی با اشاره به اینکه در دانشگاه شهید چمران اهواز اقدامات خوبی در زمینه پژوهش و فناوری انجام شده است گفت: در دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از  تجهیزات نفتی را تولید کردند که برای حفاری چاه های نفت استفاده می‌شود ، در گذشته  این وسیله به استان و کشور وارد میشد و هزینه زیادی را برای صنعت نفت به همراه داشت.

استاندار خوزستان با اشاره به فناوری دیگری که در سازمان جهاد دانشگاهی استان انجام گرفت ادامه داد: مته‌های حفاری و دستگاههای تولید گاز ترش در این سازمان تولید شد که این تولیدات نیز کمک زیادی به صنعت نفت داشته است.

وی گفت: در شرایط تحریم فعلی اساتید استان در صنعت فولاد نیز از سنگ آهن شمش و شرکت فولاد خوزستان ورق  فولاد و در نهایت لوله فولادی تولید و این صنعت را بومی سازی کردند که این تولید مهم باعث برگشت سرمایه زیادی به خوزستان می‌شود.

شریعتی بیان کرد: اگر این کار جمعی در بحث فولاد انجام نمی گرفت تا ۱۵ سال آینده به این فناوری دست نمی‌یافتیم.

استاندار خوزستان گفت: روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان در مدارس باید تقویت شود تا به پژوهشگران ارزشمند تبدیل شوند.

همچنین کوروش مودت بیان کرد: در خوزستان ۴۰ پژوهشسرای دانش‌آموزی  وجود دارد که مرکزی برای نهادینه کردن و  آموختن فعالیت های پژوهشی به دانش آموزان هستند.

وی گفت: دانش‌آموزان وقتی یافته‌های پژوهشی خود را عرضه کنند به اعتماد می‌رسند و در تولید علم اثر گذار خواهند بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد:استعدادهای دانش‌آموزان باید توسط معلم‌های خلاق کشف شود و با استفاده از معلم های نخبه و محقق در پژوهشسراها دانش آموزان کارهای تحقیقاتی انجام می دهند.

مودت، با اشاره به تاثیر اولیا بر تقویت فعالیت های علمی دانش آموزان ادامه داد: در کنار حمایت معلمان در تقویت فعالیت تحقیقاتی دانش آموزان ، خانواده ها نیز با دقت و حساسیت خود در تبدیل دانش آموزان به پژوهشگرانی قدرتمند تاثیر گذار هستند.

وی گفت: دانشگاه های خوزستان با حمایت مسئولان در تربیت دانش آموزان پژوهشگر بسیار تاثیر گذار هستند.

در ادامه غلامحسین خواجه در این آیین اظهار کرد: آغاز هفته پژوهش و فناوری در مدارس حاکی از این واقعیت است که نطفه پژوهش در مدارس بسته می‌شود. باید پژوهش را از مدارس آغاز کنیم و همچنان که نیکوکاری، از خودگذشتگی، اخلاق و وطن‌پرستی را باید در مدرسه آموخت، پژوهش نیز باید در مدارس آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه معلمان در تربیت پژوهشگران برتر اهمیت بسیاری دارند، افزود: اگر توانستیم دانش‌آموزان را  پرسشگر و امیدوار به آینده تربیت کنیم، بزرگترین خدمت را به کشور کرده‌ایم. آغاز هفته پژوهش نباید تنها به صورت نمادین باشد بلکه با تدوین یک برنامه مدون، گام‌های موثر در این زمینه برداشته شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: به همه پژوهشگران اعلام می‌کنم که درب‌های دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه، به روی آن‌ها نه تنها در هفته پژوهش بلکه در طول سال، باز است.

در ادامه این مراسم رییس آموزش و پرورش ناحیه ۲ اهواز بیان کرد: علم ثروت تولید می کند و پژوهش بستر ایجاد علم است که باید در مدارس زمینه پژوهشگری را فراهم کرد.

سیروس حسین پور بیان کرد: نباید آموزش در مدارس معلم محور باشد باید پژوهش محور باشد و از دوره ابتدایی دانش آموزان را باید با پژوهش آشنا کرد ومحتوای کتابها باید پژوهشی باشد.

وی ادامه داد: پژوهشی ارزشمند است که تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار