در حال حاضر بانک ایران‌زمین با ساختارشکنی دیجیتال در صنعت بانکداری توانسته در خدمات خود تغییراتی ایجاد کند که نه‌تنها مشتری هویتی واحد درگاه‌ها داشته باشد، بلکه به‌صورت یک سیستم یکپارچه به همه اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشد.
کد خبر: ۸۰۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸ 14 December 2019

انعطاف پذیری بانک ایران‌زمین در بستر دیجیتال

به کارگیری رمز دوم پویا از ابتدای دی 1398 اجرایی می‌شود، اقدامی که ضرورت توسعه بانکداری دیجیتال را نشان می‌دهد، حال در این مسیر برخی از بانک‌ها همچون ایران‌زمین توانسته‌اند بسترهای لازم را ایجاد کنند، در همین راستا عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران‌زمین تاکید کرده «با استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک و دیجیتال بسیاری از خدمات بانکی به خارج از محیط شعب منتقل شده است. چراکه امنیت تراکنش‌ها در سمت بانک‌ها بسیار بالاست و ما از تمام امکانات و تکنولوژی های روز دنیا برای حفظ امنیت حساب ها و تراکنش‌ها استفاده می‌کنیم. هرچند در ماه‌های اخیر شاهد برخی سوءاستفاده های از حساب‌های افراد هستیم که بخشی از آنها به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی از سوی مشتریان است.»

راه اندازی رمز پویا (رمز دوم اینترنتی) با ابلاغ بانک مرکزی توسط بانک‌ها اجرایی شده که می‌تواند بسیاری از موارد فیشینگ و سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان را کاهش دهد. بانک ایران‌زمین نیز نرم‌افزار رمز ساز را برای افزایش ضریب امنیتی عملیات مالی و غیرمالی تولید و در سامانه اینترنت بانک و نیز تراکنش‌های کارتی بانک ایران‌زمین قرار داده است که بر روی گوشی‌همراه با سیستم‌عامل اندروید و IOS قابل‌استفاده است.

البته پیش از این بانک خدمات اینترنت را برای مشتریان دارای ارتباط اینترنتی این امکان را فراهم کرده بود که مشتریان در هر زمانی که تمایل داشتند می‌توانند به کلیه خدمات بانکی مورد نیاز دسترسی داشته و برای خود یک شعبه خانگی ایجاد کنند. در واقع بانک ایران‌زمین دو گروه خدمات ارائه می‌دهد؛ نخست برای اشخاص حقیقی که شامل؛ دسترسی سریع به شماره سپرده، دریافت موجودی و صورتحساب، دریافت مشخصات سپرده خود، دسترسی به تمامی شماره سپرده‌ها، نمایش گردش‌ها با انتخاب نوع سپرده برحسب سال و ماه به صورت تقویمی، امکان ثبت شماره‌های کارت، تسهیلات ، سپرده و شبا، امکان انتقال داخلی ، انتقال شتابی (کارت به کارت) و انتقال وجه بین بانکی پایا، گزارش‌گیری از انتقال وجه‌ها، امکان لغو انتقال وجه مستمر و امکان لغو و تعلیق و باز فعال کردن انتقال وجه پایا، مشاهده وضعیت گزارش تسهیلات، دسترسی آسان به کارت‌های صادر برای پرداخت قبض، ثبت مبلغ چک‌های صادره قبل از وصول، مشاهده وضعیت چک‌های صادر شده، مدیریت پرداخت و تغییر در نام کاربری و رمز عبور است. همچنین در بخش حقوق نیز تنظیم و دسترسی سریع به شماره سپرده‌ها، دریافت مشخصات سپرده، دسترسی به تمامی شماره سپرده‌ها، نمایش گردش‌ها با انتخاب نوع سپرده برحسب سال و ماه به صورت تقویمی و مشاهده وضعیت چک‌های صادر شده را فراهم کرده است.

حال با توجه به اینکه بانکداری دیجیتال دسترسی آسان مشتری به خدمات بانکی در هر زمان و هر مکان است که به عنوان یکی از ویژگی‌های بانکداری از منظر مشتری مطرح است و از آنجایی که استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی پردازش تراکنش‌ها یا عملیات بانکی اهمیت ویژه‌ای دارد، از این رو رویکرد بانکداری دیجیتال به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و شاید اجرای رمز دوم پویا موضوع بانکداری الکترونیکی را بیشتر نمایان کرده است.

در حال حاضر بانکداری دیجیتال به دلیل در دسترس بودن سودمندی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه مشتری را به سمت خود سوق داده است و از سوی دیگر بانک‌ها نیز با اجرای این طرح، کاهش هزینه‌های عملیاتی، عاری شدن از خطا و بهبود خدمات را می‌توانند محقق کنند.

رابطه مشتری و بانک‌‌ها امروز دچار تحول شده و ساختارشکنی و نفوذ دیجیتال باعث شکل‌گیری نوع جدید از روابط همکاری شده است، از یک‌سو بانک‌ها تلاش کرده‌اند برای مدیریت حوزه دیجیتال و فعالیت در این بخش باید سریع عمل کنند تا بتوانند در کنار استارتاپ‌‌های جدید با مشتریان تعامل برقرار کنند، زیرا این شرکت‌ها امروزه تغییر جدید در راستای برآورده کردن انتظارات مشتری به وجود آورده‌اند که بر جریانات درآمد اثرگذار بوده است و  بانک‌‌ها نیز که خواهان موفقیت در اقتصاد دیجیتال هستند فرایند مشتری محوری را بهبود بخشیده‌اند، این اقدام تنها در صورتی محقق می‌شود که کارایی عملیاتی افزایش یابد و پیوسته نسبت به تغییرات حوزه فناوری واکنش نشان داد.

بنابراین بانک‌ها در کنار ارائه خدماتی جدید به صورت دوره‌ای در فعالیت‌های خود نیز متناسب با نیاز مشتری تغییراتی را ایجاد می‌کنند که بر عملکرد بلندمدت آن‌ها نیز تاثیرگذار است.

در حال حاضر نیز بانک ایران‌زمین با ساختارشکنی دیجیتال، در صنعت بانکداری توانسته در خدمات خود تغییراتی  ایجاد کند که نه‌تنها مشتری هویتی واحد درگاه‌ها داشته باشد، بلکه به‌صورت یک سیستم یکپارچه به همه اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشد و آن‌ها می‌توانند در هر زمان و مکانی سرویس‌های بانکی مورد نظر خود را دریافت کنند، بنابراین سرویس‌دهی به هر مشتری، مبتنی بر خدمات درگاه‌ها شخصی‌سازی شده است، از این رو نه‌تنها نیاز مخاطب در دسترسی به اطلاعات و خدمات برآورده می‌شود، بلکه در ورای آن هدف‌های سازمانی نیز دنبال می‌شود.

در واقع نباید نادیده گرفت که این روش از بانکداری  فرصت بزرگی برای بانک‌ها نیز ایجاد کرده  تا محصولات و خدمات گسترده و متنوعی را به مشتریان خود ارائه دهند، از این رو نوعی رقابت‌پذیری نیز بین خدمات بانکی ایجاد می‌شود که در نهایت به نفع مشتریان است و می‌توانند بهترین تصمیمات مالی و تجاری را در شرایط کنونی اتخاذ کنند. از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که شرایط محیطی نیز ایجاب می‌کند که بانک‌ها در مسیر دیجیتالی شدن حرکت کنند، چراکه حجم تراکنش‌ها در سال گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته که با در نظر گرفتن همین میزان رشد تدریجی در یک دهه پیشرو افزایش ۱۰۰ برابری در معاملات آنلاین به وجود می‌آید، از این رو بانک‌ها باید برای  افزایش قابلیت‌های دیجیتالی خود برنامه‌ریزی کنند. در واقع پلتفرم بانکداری دیجیتال باید به این سطح از توانایی برسد که حجم بالایی از معاملات را در مدت کوتاهی همچون  ۱۰۰ میلی‌ثانیه انجام دهد. و از طرف دیگر انطباق در این سیستم باید به‌قدری بالا رفته باشد که اطلاعات قبل از فرستادن به سیستم کربنکینگ ثبت و تایید شده و  تاخیری در ضبط سفارش‌های وجود نداشته باشد.

برچسب ها: بانک ایران زمین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار