مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب:
محمدی از اجرای ۲ طرح ملی در حوزه نفت و گاز در خوزستان خبر داد و گفت: در اجرای این ۲ طرح استفاده از کالاهای وارداتی که در کشور ساخته می شود، ممنوع است.
کد خبر: ۸۰۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳ 14 December 2019

احمد محمدی عصر امروز (جمعه ۲۲ آذر) در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات داخلی نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت صنعت حفاری در اهواز اظهار کرد: نمایشگاه صنعت نفت اهواز به محلی برای گردهمایی سالانه همه سازندگان و شرکت ها، صاحبان صنایع کوچک و بزرگ و شرکت های صاحب نام تبدیل شده است.
 
به گزارش"تابناک"؛ مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب خوزستان را خاستگاه صنعت نفت ایران و نیم کره شرقی به ویژه خاورمیانه دانست و افزود: شایسته است نمایشگاه بین اللملی صنعت نفت و حوزه نفت و انرژی در مرکز این استان برگزار شود که البته تمهیدات و زیرساخت هایی لازم است تا خوزستان بتواند از صاحبان صنایع نفت و صنعتگرانی که در این حوزه مهم در تلاش هستند، میزبانی کند.
 
وی تصریح کرد: با توان و پشتکار بخش خصوصی استان و همراهی همیشگی بخش دولتی می توان خوزستان را در عمل به قطب و مکانی برای برگزاری همیشگی این نمایشگاه ها و سمپوزیوم های مرتبط با نفت تبدیل کنیم.
 
محمدی با تاکید بر اینکه اولویت برای برگزاری این نمایشگاها در حوزه نفت و انرژی باید خوزستان باشد اضافه کرد: شرکت های دولتی، دستگاه هایی اجرایی و مسئولان خوزستان باید همکاری کنند تا این موضوع را نهادینه کرده و نسبت به شرایط کنونی سطح آن را بالاتر ببریم تا بتوانیم نمایشگاه  بین المللی برگزار کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی داخلی حرکت های عظیمی در راستای بوم سازی ساخت قطعات انجام داده ولی در بعضی قسمت ها نیاز به تجهیزاتی هست که هنوز ساخت آنها بومی سازی نشده ابراز کرد :حرکتی که آغاز شده طبق فرمایش رهبری به درستی و هوشمندانه به رونق تولید و حمایت از ساخت داخل و خود اتکایی معطوف شده و با حداکثر توان که در داخل وجود دارد می توانیم به نقطه مطلوب و استقلال صنعتی برسیم.
 
مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب به تاریخچه نفت در ایران اشاره کرد و اذعان داشت :بیش از یکصد سال پیش نفت به عنوان یک کالاهای تجاری در مسجدسلیمان متولد شد و بسیاری از کالاهای مصرفی و پرمصرف این صنعت در آن شهر تولید و به کار گرفته می شد.
 
وی بیان کرد: بعد از اینکه کنسرسیوم ها و نفت حضور پررنگی به ویژه در دهه۳۰ شمسی داشتند، غربی ها متوجه شدند از این زنجیره با ارزش منتفع نمی شوند و به همین علت کارگاه هایی که تولید، تعمیر و بازسازی را انجام می دادند، به تدریج از کشور بیرون بردند و صنعت نفت را وابسته به خارج از کشور کردند.
 
محمدی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، هوشمندی مسئولان ارشد کشور و نظام و دولت هایی که مستمر پیگیر خوداتکایی و خودکفایی کشور بودند، به تدریج شروع به ساخت قطعات پیچیده و پرکاربرد کردیم و تاکنون توانستیم بالغ بر ۱۲ هزار قطعه را بومی سازی کنیم که از این بین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰  قلم توسط شرکت های نوظهور، دانش بنیان و پارک علم و فناوری ایجاد شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: صنعت نفت هم اکنون از قطعه سازی به تجهیزسازی رسیده به طوری که برخی از ماشین آلات پیچیده که قبلا کاملا از بیرون می آمد را سازندگان خصوصی و حمایت بخش دولتی تبدیل به ساخت داخل و بومی سازی کرده اند.
 
مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب از دیگر بومی سازی و کالاهای ساخت داخل را توربین های پرمصرف و بعضی از پمپ های درون چاهی برای جلوگیری از افت تولید و رساندن نفت به کارخانجات نفت نام برد و تشریح کرد: بومی سازی و ساخت قطعات، کالاها و مواد شیمیایی به دست پرتوان بخش خصوصی، بومی سازی شده به طوری که نیازهای پرمصرف و حیاتی را در کشور تولید می کنیم.
 
وی به ایجاد شهرک انرژی در خوزستان اشاره کرد و یاد آور شد: در این شهرک، شرکت های صاحب نامی در جنوب و جنوب غرب کشور رشد پیدا کرده و توانستند خط تولید خود را به اینجا بیاورند که این کار نه تنها به صنعت نفت کشور کمک می کند بلکه در بازارهای پیرامون ما و کشورهای اطراف تاثیرگذار است.
 
محمدی تاکید کرد: این موضوع  با همکاری همه آحاد و دستگاه های درگیر با انرژی تحقق پیدا می کند و از آنجایی که خوزستان زادگاه نفت و یکی از عناصر جوامع تاثیرگذار در دنیا است می تواند به جایگاه خودش دست پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه قطعا تا وضع مطلوب فاصله داریم عنوان کرد: برای رفع این فاصله باید همه تلاش کنند و تبلیغات تاثیرگذار و با اطلاعات درست، موارد مورد نیاز صنعت و کمبودها را به بخش سازندگان، بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان اطلاع دهیم؛ با این رویکرد می توان با شتاب بیشتری به سمت وضع مطلوب حرکت کرد.
 
مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب اظهار داشت: در این نمایشگاه بیش از هفت هزار و ۵۰۰  قطعه کالا توسط یک لوح فشرده تحویل سازندگان و شرکت های دانش بنیان خواهیم شد تا این شرکت ها بداند نیاز ما چه اندازه و در چه حوزه هایی است.
 
وی از ۲ طرح طراحی شده در حوزه نفت و گاز در کشور خبر داد و تصریح کرد: یکی  از این طرح ها طرح جمع آوری گازهای مشعل با هزینه تقریبی بیش از ۱.۲ میلیارد دلار است که بیش از ۷۰ درصد آن در خوزستان اجرا می شود.
 
محمدی اضافه کرد: فاز اجرایی این طرح شروع و در اسناد و شرح قرارداد آورده شده که آن دسته از کالاهایی که ساخت داخل هستند واردات آنها ممنوع است و برای استفاده از تجهیزات و کالاهای ساخت داخل در این طرح بزرگ باید حداکثرسازی کنیم.
 
وی نام طرح دوم را طرح ملی افزایش و نگه داشت تولید دانست و عنوان کرد: این طرح در مناطق نفت خیز به عنوان طرح ۲۸ مخزن اطلاق می شود که در آن حداکثر سازی تجهیزات ساخت داخل را هدف گذاری کرده ایم.
 
مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با تاکید بر اینکه این طرح کاملا ایرانی است و در صنعت در این حجم و مقیاس نمونه ای نداشته ایم بیان کرد: این طرح توسط مناطق نفت خیز طراحی و نهایی شده و به اسناد مناقصه تبدیل شده و به پیمانکاران عمومی  بخش خصوصی کاملا داخلی قرار داده شده که از بین این پیمانکاران انتخاب می شوند.
 
وی با اشاره به اینکه این طرح به مسئولیت های اجتماعی و محیطی زیستی توجه حداکثری دارد خاطر نشان کرد: چهار درصد از صورت وضعیت های این طرح صرف مسئولیت های اجتماعی در مناطق کم برخوردار در استان های محل اجرای این طرح می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار