در نشست بررسی سند چشم انداز توسعه خوزستان عنوان شد؛
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: علت اصلی به سرانجام مطمئن نرسیدن برنامه‌های توسعه‌ای، پایدار نبودن درآمدها در کشور است و از این رو به جای صرف زمان و هزینه برای تدوین برنامه، بهتر است تا سند راهبردی تعریف کنیم.
کد خبر: ۸۰۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۹ 13 December 2019

امید حاجتی در نشست مجمع جوانان نواندیش خوزستان با موضوع "بررسی سند چشم انداز توسعه خوزستان" که ۲۰ آذرماه در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی خوزستان بحث توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: اگر کسی به برنامه بلند مدت اعتقاد دارد، باید برنامه میان مدت در همان راستا تعریف و در جهت اجرای آن برنامه ها حرکت کند زیرا برنامه بلند مدت، مجموعه ای از برنامه های میان مدت و کوتاه مدت است.

حاجتی گفت : از نظر کارشناسی سند توسعه بیش از اندازه ایده آل نگر است و شاخص های کمی قابل اندازه گیری برای اهداف تعریف نشده است. در برخی موارد شاهد آن هستیم که برنامه های دولت ها ارتباط منسجم و ساختاری با سندتوسعه ندارد.

وی افزود: کشور ایران برای توسعه، نیازمند سند راهبردی است و برای کشورهایی مانند ایران که نمی‌توان برخی از منابع درآمدی آن را پیش بینی کرد، نمی‌توان برنامه توسعه ای تدوین کرد و تحقق توسعه در چنین کشورهایی می‌تواند با تدوین سندهای راهبردی محقق شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در بحث مدیریت استان‌ها و به ویژه استان خوزستان آن است که تنها کمتر از ۵ درصد از منابعی که باید توسعه را در خوزستان رقم بزند، توسط مدیران استانی مدیریت می‌شود و باقی منابع به صورت متمرکز در کشور مدیریت می‌شوند.

وی عنوان کرد: ساختار مدیریتی کشور به گونه‌ای است که اختیارات متمرکز است و بنابراین عمده منابعی که می‌تواند تحول ساز باشد، در اختیار مرکز است و در اختیار مدیران استانی نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه دانش، تخصص و عملکرد موفق یک نیروی انسانی می‌تواند زمینه ساز توسعه باشد، اظهار کرد: عامل اصلی توسعه در دنیا نیروی انسانی است و نیروی انسانی که باید براساس شایسته سالاری شکل بگیرد، می‌تواند زمینه ساز توسعه باشد.

امید حاجتی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در رابطه با مقایسه توسعه استان ها و همچنین عقب ماندگی های استان خوزستان، گفت : استان های دیگر در دوران هشت سال جنگ با ارز هفت هزار تومانی زیرساختها را فراهم کردند اما امروز شبکه فاضلاب خوزستان با ارز ۱۵ هزار تومانی هم قابل اجرا نیست.

مجتبی حاجتی رئیس مجمع جوانان نواندیش استان خوزستان نیز در این نشست، بیان کرد: دغدغه اعضای مجمع جوانان نواندیش موجب شد برگزاری سلسله نشست هایی در حوزه توسعه بالاخص در استان خوزستان در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: سالها است که در کشور و استان خوزستان بحث برنامه های توسعه ای مطرح می شود اما مساله اصلی این است که آیا این برنامه ها تاکنون توانسته است به حل مشکلات استان کمک کند؟ در صورت عدم تحقق این برنامه ها آیا دلایل به نتیجه نرسیدن این برنامه ها و تحقق نیافتن آن مورد بررسی قرار گرفته است که چه عواملی در توفیق نیافتن آن موثر است.

رئیس مجمع جوانان نواندیش استان خوزستان خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که آیا تاکنون عملکرد مدیران دستگاهها بر اساس برنامه های توسعه ای استان پایش شده است؟

حاجتی، ادامه داد: آنچه در نهایت برای مجمع جوانان مهم است حساسیت جامعه و نخبگان و مدیران دستگاهها نسبت به مباحث برنامه توسعه و شاخص های عملکرد است تا بتوان با اجرای آن در راستای پیشرفت استان خوزستان گام برداشت.

داودی از فعالان حوزه توسعه در خوزستان نیز گفت: بررسی علت تحقق نیافتن سند های توسعه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ با توجه به اینکه به پایان زمان سند چشم انداز چیزی باقی نمانده است باید بررسی شود که کدام دستگاه ها در اجرای این سند موفق بوده و چه دستگاهی عملکرد خوبی نداشته است.

وی گفت : یکی دیگر از مشکلات این است که دستگاه ها چشم انداز و برنامه ریزی صحیحی برای زیر مجموعه مدیریتی خود ندارند .

این فعال حوزه توسعه در استان خوزستان با اشاره به جایگاه بانوان در این استان، بیان کرد: در رشد شاخص های توسعه باید به زنان فعال توجه داشت. نگاه سازمان مدیریت برنامه ریزی بیشتر نگاه فیزیکال است در حالی که به سرمایه اجتماعی باید بیشتر توجه شود.

داودی در پایان اظهار کرد: برنامه توسعه ای باید با توجه به فرهنگ هر استان تدوین شود تا عملکرد مثبتی داشته باشد و جایگزینی نگاه ملی با نگاه استانی عامل مهم محقق شدن برنامه های توسعه ای است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان: نیروی انسانی و شایسته سالاری عامل اصلی در توسعه است

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان: نیروی انسانی و شایسته سالاری عامل اصلی در توسعه است

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان: نیروی انسانی و شایسته سالاری عامل اصلی در توسعه است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار