عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج:
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج گفت: ۵۰ درصد صنایع آلاینده ایران آلودگی هوا، ۳۰ درصد آلودگی آب، پساب و آلودگی فاضلابی و ۴.۵ تا پنج درصد آلودگی پسماندی ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ 22 December 2019

غلامرضا صالحی جوزانی در نشست زیست فناوری، در سرسرای دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد:در ایران، ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی آلاینده و در خوزستان در حدود ۱۰۷ صنعت و شرکت آلاینده وجود دارد که آلاینده هوا و ایجاد کننده پسماند هستند.

وی افزود: چهار شهر خوزستان شامل اهواز، آبادان، ماهشهر و مسجدسلیمان با آلودگی واقعی هوا روبهرو که است.

صالحی جوزانی ادامه داد: از نظر شاخص های محیط زیستی، ایران رتبه ۸۰ را در بین ۱۸۰ کشور جهان دارد که رتبه متوسطی است اما باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

اولویت‌های زیست محیطی

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج بیان کرد: گرد و غبارو شن‌های روان، خشکی و کم آبی و خشک شدن تالاب ها، دریاچه ها و پسماندهای و پساب‌های شهری از اولویت‌های زیست محیطی هستند که در بیشتر استان‌ها با آن روبه رو هستند و در خوزستان نیز گرد و غبار، خشکی، مدیریت پسماند و پساب ها سه اولویت اول زیست محیطی است.

وی در خصوص دورنمای اتفاقات محیطی تا سال ۲۰۵۰ در صورتی که سیستم مدیریتی در جهان به شکل کنونی پیش برود بیان کرد: تا ۳۰ سال آینده جمعیت دنیا به ۹ میلیارد نفر می‌رسد و اگربا این سیستم مدیریت دنیا پیش برویم میانگین دمای محیط زیستی و انسانی حدود سه درجه افزایش می یابد.

صالحی جوزانی ادامه داد: ایران جزو کشورهایی است که تا سال ۲۰۵۰ میزان بارندگی در آن کاهش می‌یابد و شاید میانگین بارش به زیر ۱۰۰ میلیمتر برسد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج افزود: در ۳۰ سال آینده میزان نیاز آب در دنیا ۵۵ درصد افزایش می‌یابد و ۶۰ درصد جمعیت دنیا در شرایط خشکی و کم آبی قرار می‌گیرند و ۴۰ درصد مناطق دنیا آب کافی خواهند داشت.

ایران بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدید پذیر را در سال استفاده می‌کند

وی بیان کرد: مدیریت آب مناسبی در کشور وجود ندارد به ویژه در کشاورزی و بافت شهری میزان مصرف آب بالاست و ایران بیش از ۴۰ درصد آب های تجدید پذیر را در سال استفاده می‌کند؛سالانه ۹۷ میلیارد مترمکعب آب در ایران مصرف می‌شود که ۱۰ درصد آن مربوط به خوزستان است.

صالحی جوزانی گفت: به دلیل سیستم مناسب مدیریت و فناوری های نو، میزان مصرف آب در کشورهای پیشرفته اروپایی تا سال ۲۰۵۰ کاهش می یابد اما در کشورهای در حال توسعه بزرگ مثل برزیل، روسیه، چین، هند و اندونزی به دلیل رشد توسعه ای زیاد در بخش صنعتی، میزان مصرف آب افزایش می‌یابد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج اضافه کرد:  حدود ۲۰ درصد تنوع زیستی دنیا از بین می‌رود که در حوزه آبزیان بیشتر مشهود می‌شود، همچنین ۱۳ درصد میزان جنگل‌ها کاهش  و ۷۰ درصد تولید دی اکسید کربن افزایش می یابد.

وی ادامه داد: بر اساس یک سناریوی طراحی شده سازمان oecd  (همکاری اقتصادی و توسعه) اگر هر کشوری ۵.۵ درصد درآمد ناخالص ملی را برای مدیریت محیط زیست اختصاص دهد ۷۰ درصد تولید گازهای گلخانه ای را کاهش می‌دهد که اروپایی ها در این حیطه فعال هستند.

 تولید پساب و فاضلاب در ایران ۳۲ میلیارد مترمکعب است

صالحی جوزانی در ادامه گفت: تولید پساب و فاضلاب ایران ۳۲ میلیارد مترمکعب است که پنج ملیارد مترمکعب مربوط به به فاضلاب شهری است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج افزود: خوزستان جزو استان هایی است که به دلیل فراوانی صنایع بیش ازحد فاضلاب صنعتی دارد که حدود ۶۰ درصد فاضلاب صنعتی کشور را خوزستان تولید می کند که برای بنده کمی عجیب است که آیا واقعیت دارد.

وی بیان کرد: خوزستان در شبانه روز ۷۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌کند که سالانه  ۲۵۲ میلیون مترمکعب را شامل می‌شود.

 ایران به ۸۴۵ تصفیه خانه فاضلاب نیاز دارد

صالحی جوزانی ادامه داد: در خوزستان ۶ تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد که از ۲۵۲ میلیون متر مکعب تولید سالانه فاضلاب، ۱۵۰ میلیون مترمکعب را جمع آوری می‌کند یعنی حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب وارد محیط زیست می‌شود و دوباره مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج گفت: ۴۵ تصفیه خانه فاضلاب برای خوزستان باید طراحی شود که ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را تصفیه و مجدد وارد سیستم کند.

وی ادامه داد: در ایران ۱۶۸ سیستم تصفیه فاضلاب وجود دارد و ۸۴۵ تصفیه خانه جدید باید ایجاد شود؛ همچنین اکنون پنج تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در خوزستان و ۱۷۶ مورد در کشور وجود دارد.

صالحی جوزانی بیان کرد: در خوزستان مجموع پسماندهای شهری (زباله شهری)  یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال است و ۱۱ میلیون تن پسماندهای شهری، کشاورزی و دامی در خوزستان تولید می شود که این رقم در کل کشور ۲۰۰ میلیون تن در سال است.

وی گفت: از انواع پسماندهای شهری و کشاورزی در خوزستان پنج تا شش میلیون تن کود آلی و کمپوست و در کشور حدود هشت میلیون تن می‌توانیم تولید کنیم.

 زیست شناسی سامانه‌ای انقلاب در زندگی انسان‌ها ایجاد می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) نیز گفت: زیست شناسی به علوم ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه نیاز دارد که مجموعه اینها علوم یکپارچه ای شکل می‌گیرد که به آن زیست شناسی سامانه ای می‌گویند و قرار است چهار مشکل جدی انسان از جمله بهداشت، محیط زیست، انرژی و غذا را حل کند.

محمد رضا صعودی ادامه داد: در سال‌های آینده به زیست شناسان سامانه ای و مصنوعی نیاز داریم چون این دانش در حال رشد است و یک انقلاب در همه جنبه‌های زندگی انسان ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف باید رویکرد خود را نسبت به زیست شناسی سامانه ای تا پایان قرن مشخص کنند.

صعودی افزود: برنامه ریزی برای آینده دورنمای ۱۴۰۴، این است که جایگاه اول بیوتکنولوژی را در منطقه کسب کنیم؛ سه درصد از درآمد بیوتکنولوژی دنیا را داشته باشیم و ۱۰ درصد درآمد ناخالص ملی، حاصل زیست فناوری باشد.

به گفته حسین معتمدی دبیر علمی نشست زیست فناوری ، این نشست زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  برگزار می شود و بیان اولویت‌ها و حمایت‌های این ستاد از پژوهش‌های زیست فناوری در استان خوزستان، اجرای طرح تقسیم کار ملی با موضوع شناسایی ظرفیت هر استان برای اجرای پروژه های بیوتکنولوژی، بررسی نقاط ضعف و قوت هر استان در زمینه بیوتکنولوژی و بررسی شرایط و راهکارهای تجاری سازی محصولات زیست فناوری متناسب با شرایط هر استان، بخشی از اهداف برگزاری این نشست یک روزه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار