معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طبق اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) و سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی مبنی بر احتمال هجوم ملخ صحرایی ، آمادگی کامل برای مبارزه با این آفت زیان‌بار در خوزستان وجود دارد.
کد خبر: ۸۰۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 15 December 2019

محمد قاسمی‌نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تجارب سال زراعی گذشته ، هماهنگی های لازم برای بسیج امکانات و تجهیزات برای مقابله با این آفت در مناطق مختلف استان انجام شده‌است.

وی به کشاورزان وبهره برداران محلی اطمینان داد نگران آفت ملخ نباشند و با پشتگرمی به تولید و سامان بخشی عملیات کاشت و داشت محصولات کشاورز بپردازند.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهادکشاورزی خوزستان افزود: سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۶ استان کشور درگیر آفت ملخ صحرایی شد که خوزستان نیز جزو این استان‌ها بود که با بسیج امکانات و هماهنگی بین بخشی ، این آفت  کنترل شد هرچند خساراتی به بهره برداران بخش‌کشاورزی ، جنگل ها و مراتع خوزستان وارد آمد.

قاسمی‌نژاد اظهار داشت: پارسال ۱۲۷ گروه پایش و ۱۷ گروه مبارزه علیه این آفت مهم بسیج شد و یک میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار عملیات پایش، ۱۵۲ هزارهکتار عملیات سمپاشی و۲۶ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم انواع سموم  برای مبارزه با این آفت مورد استفاده‌قرار گرفت.

وی با اشاره به چالش‌های فراروی تولید در بخش کشاورزی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات بین‌المللی انجام شده، ملخ با جمعیت میلیونی، روزانه بر یک نهم‌غذای کره‌خاکی تاثیرمنفی می‌گذارد.

بهمن پارسال نخستین گله ملح صحرایی (دریایی) وارد شهرستان ساحلی هندیجان شد و به فاصله کوتاهی بخش هایی زیادی از استان خوزستان را درگیر خود کرد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی و شیلاتی و عمل آوری بیش از ۱۲۴ نوع محصول ، از نظر حجم تولیدات و تنوع محصولات رتبه نخست را در کشور دارد.ارزش تولیدات کشاورزی خوزستان حدود ۱۵۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

اهمیت بخش کشاورزی خوزستان به لحاظ تولیدات مهمی همچون گندم ، شکر و ذرت در کشور به گونه ای است که بروز هرگونه آفت بیرونی ، درونی یا حوادث غیرمترقبه ای همچون سیلاب بهار ۹۸ ، بر کل کشاورزی کشوراثرگذاراست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار