کد خبر: ۸۰۳۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵ 08 December 2019
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
پشت پرده افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو

گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد که در حال‌حاضر هر فروشنده‌ای قیمتی جداگانه برچسب محصول خود می‌کند و همین موضوع باعث شده که حداقل در سه هفته اخیر قیمت خودرو‌های داخلی ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان گران شود. بسیاری از فعالان خودرو، عرضه نامناسب به بازار از سوی خودروسازان را تنها دلیل صعودی شدن قیمت‌ها عنوان می‌کردند؛ هر چند که این دلیل، از سوی تولیدکنندگان مورد انتقاد قرار گرفت. در هر صورت آمار‌های منتشر شده از سوی خودروسازان در سایت کدال نیز حکایت از افت تولید طی ماه‌های گذشته از پاییز دارد و مشخص است که با نزول تولید، خودروسازان نیز نمی‌توانند عرضه مناسبی به بازار داشته باشند.

همه دلسوزان نظام فراخوان ثبت‌نام بدهند

علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات به خبرآنلاین گفت: فراخوان آقای خاتمی برای کاندیداتوری چهره‌های اصلاح طلب را شنیده ام. مطمئنم ایشان از لیست اصلاح طلبان هم حمایت خواهند کرد. الیاس حضرتی، قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز گفت: در شرایط فعلی کشور هم آقای خاتمی هم بقیه شخصیت‌های دلسوز باید فراخوان بدهند تا کاندیدا‌های صالح، باتجربه و علاقمند به نظام در صحنه حضور یابند. ثبت‌نام صورت بگیرد و واجدان شرایط مشخص شوند، سپس برای سرلیست فکر می‌کنیم، کار سختی نیست. اگر لیستی در نهایت شکل گیرد حتما مورد حمایت رئیس دولت اصلاحات قرار خواهد گرفت.

در مشارکت پایین بازهم ریزش رأی اصولگرایان بالاست

علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت به، گفت: برای ما مهم نیست پیروز انتخابات شویم یا شکست بخوریم، ما وظیفه داشتیم به عنوان یک حزب به صحنه بیاییم. اگر دولت بتواند کار‌های مثبت انجام دهد و حاکمیت چند قدم در جهت خواسته‌های مردم بردارد، مشارکت بالا خواهد رفت. حتی اگر مشارکت پایین هم باشد، به دلیل اینکه ریزش رای از اصولگرایان خیلی بالا است، ما همچنان امیدوار هستیم که اصلاح‌طلبان بتوانند از این انتخابات نتیجه خوبی بگیرند. اصلاح طلبان یک لیست اصلی خواهند داشت. تحریم انتخابات نه، اما ممکن است از دادن لیست در انتخابات انصراف می‌دهیم. اینکه آقای خاتمی بخواهد وارد میدان بشود و حمایت کنند تصمیم خودشان است، اما ایشان همچنان بین مردم اعتبار دارد. کسی که ما اصلاح طلبان را متهم به خیانت می‌کند، خودش خیانتکار است.

تماس تلفنی خاتمی با اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس

با بالا گرفتن تب ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات مجلس یازدهم در آخرین روز ثبت نام ها، یک خبر گوش به گوش می‌چرخد «خاتمی در تماس با اصلاح طلبان خواستار کاندیداتوری و حضور پررنگ شده است.» قاسم میرزایی نکو، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم بعد از اعلام کاندیداتوری به خبرآنلاین گفت: بله آقای خاتمی به همه سفارش کردند. در جلسات مختلفی که برگزار شد، سفارش جدی کردند که حتما اصلاح طلبان کاندیدا شوند. در جلسه‌ای که دوستان با ایشان داشتند پیشنهاد کردند که حتما ثبت نام کنند. وی در پاسخ به این سوال که با وزرایشان تماس گرفته و تاکید به کاندیداتوری کرده اند گفت: از این موضوع مطلع نیستم.

بعد از افشاگری تاج، نوبت به کفاشیان رسید

رئیس فدراسیون فوتبال در برنامه ورزش و مردم تلویحا تائید کرد قرارداد ویلموتس و دستیارانش در سال سه میلیون یورو است. او البته برای آنکه ثابت کند رقم رقم مناسبی است، گفت:قرارداد کارلوس و کل دستیارانش هم همین بوده است. خود تاج در همان برنامه اعتراف کرد درخواست مالی کی روش در آخرین قرارداد ۱.۸ میلیون دلار بود. وقتی از کفاشیان هم در این باره سوال کردیم، پاسخ داد: ببینید تا زمانی که من رئیس فدراسیون بودم، بالاترین قراردادی که با کی روش و کل دستیارانش بستیم دو میلیون دلار بود.

این شیوه پرداخت یارانه گسترش گداپروری است

حجت الاسلام غرویان با بیان اینکه اگر پرداخت یارانه‌ها را با نگاهی ایده‌آلیستی بررسی کنیم متوجه خیلی از مسائل می‌شویم، یادآورشد: این شیوه به گونه‌ای گسترش گداپروری است، زیرا پرداخت نقدی یارانه‌ها در نهایت احساس فقر و کمرنگ شدن شوق زندگی را در جامعه گسترش می‌دهد. غرویان عدم انصراف برخی دریافت‌کنندگان یارانه را شکل‌گیری این تفکر در ذهن مردم عنوان کرد و می‌گوید: دریافت یارانه یک حق بالقوه است که به هیچ عنوان نباید از آن گذشت. ضمیر ناخودآگاه جامعه به سمتی حرکت کرده که از هیچ پولی نباید گذشت. حال آنکه این تفکر خطرآفرین و البته نادرست است. وی یکی دیگر از دلایلی که موجب نارضایتی اجتماعی در مقابل حذف یارانه‌ها شده است را گسترش فساد‌های مالی مطرح کرد و گفت: مردم هر روز با خبر‌های متعددی پیرامون دادگاه مفسدان اقتصادی و اخلالگران مواجه می‌شوند. علاوه بر این خبر‌هایی مبنی بر گسترش حقوق‌های نجومی خود موجب گسترش بی‌اعتمادی جامعه نسبت به دولت می‌شود. /ایلنا

فرار مالیاتی پزشکان و وکلا معادل نیمی از یارانه نقدی

به طور کلی مالیات‌های درآمدی به سه دسته مالیات از شرکت‌ها، مالیات از مشاغل و افراد و مالیات از حقوق و دستمزد تقسیم می‌شود. مجموع مالیات پرداختی گروه مشاغل حتی از مالیات کارمندان دولت که ذیل دسته حقوق و دستمزدی‌ها قرار می‌گیرند نیز کمتر است و برآورد‌ها حاکی از آن است که مجموع فرار مالیاتی پزشکان و وکلا به حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که مجموع یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی که سالانه به حدود ۷۸ میلیون نفر از مردم پرداخت می‌شود، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است/ فارس
 
در شبکه‌های اجتماعی مدل اعتراض چین و هنگ‌کنگ را آموزش می‌دادند

سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی به تشریح حوادث بنزینی اخیر در کشور پرداخت و گفت: حوادثی در لبنان و عراق داشتیم و نگرانی ما بر این بود که شاید این حوادث به داخل کشور تسری پیدا کند، البته معاندان مرتباً در شبکه‌های اجتماعی مردم را تحریک می‌کردند حتی می‌گفتند چگونه اعتراض کنند، به طور مثال مدل چین و هنگ‌کنک مبنی بر رها کردن خودرو‌ها یا خالی کردن شن و ماسه را در معابر مطرح کردند. فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس در شب جمعه در تمام پمپ‌بنزین‌ها مستقر شد، گفت: تا روز جمعه بعدازظهر مشکلی نداشتیم، اما بعد از آن در خرمشهر حرکت مسلحانه شکل گرفت که با عکس‌العمل سریع نیرو‌های نظامی روبه‌رو شدند همچنین در سیرجان نخستین حمله به پمپ‌بنزین صورت گرفت، در این شهر یک انبار سوخت نزدیک پمپ‌بنزین بود که البته آن محل از دست افراد شرور خارج شد اگر آن محل آتش می‌گرفت خسارات زیادی به بار می‌آمد.

حمله کیهان به بازیگرانی که صداوسیما را تحریم کردند

کیهان نوشت: تعدادی از بازیگران درجه سه سینما که برخی از آن‌ها اصلا در حد بازیگری در تلویزیون نیستند، اعلام کردند که به خاطر انتقادات صداوسیما از سلبریتی‌ها دیگر در سریال‌های تلویزیونی نقش‌آفرینی نخواهند کرد. اظهارنظر‌های غیرحرفه‌ای و دور از تخصص برخی از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی طی سال‌های اخیر آن‌ها را آماج انتقادات فراوانی قرار داده است. تأثیرگذاری منفی بسیاری از به اصطلاح سلبریتی‌ها در منحرف‌سازی افکار عمومی در بزنگاه‌های سیاسی، باعث شده تا بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای، این جماعت اغلب شکم‌سیر و پرادعا را خطری برای افکار عمومی قلمداد کنند. به همین دلیل هم اخیرا در برنامه‌های صداوسیما انتقاداتی به این افراد وارد شده است. اما بعضی از بازیگران درجه سه سینما که کمتر در تلویزیون نیز دیده شده‌اند، اخیرا با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خودشان ابراز داشته‌اند که به خاطر توهین رسانه ملی به هنرمندان، دیگر در هیچ یک از سریال‌های تلویزیونی حاضر به همکاری نخواهند شد.

دادستان کل کشور: آمار دقیقی از کشته‌شدگان وقایع آبان ماه ندارم

محمد جعفر منتظری در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: تلاش دادستانی تسریع در روند این اقدامات است و امیدواریم با همکاری صورت گرفته با نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی افرادی که باید به دادگاه معرفی شوند، معرفی شوند. وی در ارتباط با چرایی عدم اعلام تعداد دقیق بازداشت شدگان گفت: دلیل این مسئله آن است که تعداد بازداشتی‌ها متغیر است بنابراین اگر امروز عددی اعلام کنم ممکن است منطبق با واقعیت نباشد. وی همچنین گفت: لذا ما به دو الی سه اصل مهم اشاره می‌کنیم. تلاش ما بر این است که کسانی که دارای تقصیر جزئی بودند آزاد شوند هرچند که بسیاری از آن‌ها آزاد شدند و افرادی که همچنان در بازداشت هستند کسانی هستند که تحقیقات درباره آن‌ها هنوز تمام نشده است.

عارف: مردم اصرار داشتند، اما کاندیدا نمی‌شوم

محمدرضا عارف در گفت‌وگویی ضمن تشریح دلایلش برای عدم کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم گفت که از تمامی نخبگان، جوانان و خانم‌ها درخواست می‌کنم که در مجلس ثبت نام کنند تا شاهد مجلس پویاتر و کیفی‌تر باشیم. بنده هم در بیرون از مجلس در حد وسع کمک خواهم کرد.

زاکانی کاندیدای قم نتوانست حتی یک محله از این شهر را نام ببرد

علیرضا زاکانی از چهره‌های سیاسی تهران که پیش از ظهر امروز به فرمانداری قم مراجعه و در انتخابات مجلس از قم ثبت‌نام کرد، در اولین مواجهه با خبرنگاران قم نتوانست پاسخ درستی در‌باره شناخت خود از قم بدهد. وی ضمن طرح انتقاداتی از دولت و مجلس تاکید کرد: قم یک گوهر ناشناخته و یک استان جهانی است. زاکانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مهمترین مشکلات شهری قم را چه می‌دانید، گفت: بحث کلی همین مترو و زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین عدم استفاده از امکانات چاپ و نشر در این استان و شهرک‌های صنعتی است. وی در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین پروژه‌های معطل ماندن درون‌شهری قم را کدام پروژه‌ها می‌دانید و آیا این پروژه‌ها را می‌شناسید، گفت: عجله نکن؛ بعدا. زاکانی در ادامه در پاسخ به این سئوال که اگر شما می‌خواهید نماینده مردم شهر قم باشید، آیا نباید قم را به درستی بشناسید، گفت: قطعا ظرفیت‌هایی در قم هست و ما باید بافت‌های فرسوده را احیا کنیم. وی در پاسخ به این سئوال که دو، سه نقطه بافت فرسوده قم را که نیاز به توجه دارند را نام ببرید، گفت: التماس دعا. /ایلنا

دایی پیشنهاد تراکتور را رد کرد

بعد از برکناری مصطفی دنیزلی از سرمربی تراکتور خبر‌های مبنی بر مذاکره این باشگاه با علی دایی به گوش رسید. در همین رابطه حتی یکی از رسانه‌ها صحبت از حضور دایی در شهر تبریز برای مذاکره با تراکتوری‌ها کرد. اما سرمربی پیشین تیم ملی اعلام کرد در تهران به سر می‌برد و پیشنهاد باشگاه تراکتور را رد کرده است. علی دایی در گفتگو با ایسنا، درباره پیشنهاد مربی‌گری باشگاه تراکتور گفت: ده روز قبل با من برای قبول هدایت تراکتور صحبت کردند، اما با توجه به مشکلات شخصی نتوانستم پیشنهاد آن‌ها را قبول کنم. من از آقای زنوزی و همین‌طور مدیران باشگاه تراکتور تشکر می‌کنم، اما متاسفم که نتوانستم پیشنهاد آن‌ها را بپذیریم. دایی هم‌چنین عنوان کرد: نمی‌دانم برخی چطور خبر از حضور من در تبریز مطرح کردند در حالی که من الان در تهران به سر می‌برم.
 
زریبافان: برای کاندیداتوری با احمدی‌نژاد هماهنگ نکردم

معاون رئیس جمهوری در دولت دهم پس از ثبت نام در انتخابات مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا با احمدی نژاد جلساتی داشته و اصولا وی را ملاقات می‌کند یا خیر، خاطر نشان کرد: خیر، جلساتی با ایشان ندارم. مسعود زریبافان معاون رئیس جمهوری در دولت دهم و رئیس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران، پس از حضور در محل ثبت نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران و ثبت نام در این دوره از انتخابات در جمع خبرنگاران، گفت:: مسئولان باید به جای حرف زدن کار کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا هماهنگی گسترده‌ای انجام شده تا نزدیکان آقای احمدی نژاد در انتخابات مجلس ثبت نام کنند، اظهار داشت: بنده برای ثبت نام در انتخابات با کسی نه مشورت و نه هماهنگ کرده‌ام. رئیس پیشین بنیاد شهید با بیان اینکه هر مجلسی محاسن و معایب خود را دارد، در ارزیابی از عملکرد مجلس دهم، تصریح کرد: توقع مردم و نظام از مجلس دهم بیشتر از آن چیزی بود که در این مجلس مشاهده می‌کنید.
 
مشاور احمدی‌نژاد از زندان کاندیدای مجلس شد!

مشاور رئیس‌جمهور پیشین که در زندان به سر می‌برد، وکیل خود را برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به فرمانداری تهران فرستاد. عبدالرضا داوری که به گفته سخنگوی قوه قضائیه به اتهامات متعددی از جمله ارتباط با کانال «آمدنیوز» در بازداشت به سر می‌برد، توسط وکیل خود، وحید هروآبادی برای شرکت در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد.
 
میرسلیم: اصولگرایان به لیست واحد می‌رسند

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه وحدت اصولگرایان روند مثبتی را طی می‌کند و به فهرست واحد منتهی خواهد شد، گفت: از طرف حزب موتلفه اسلامی کاندیدا شدم. سید مصطفی میرسلیم در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی درخصوص لیست انتخاباتی اصولگرایان اظهار کرد: فهرست ائتلاف هنوز تهیه نشده است، ولی از شخصیت‌های مؤثر ائتلاف به من پیشنهاد شد ثبت‌نام کنم. وی افزود: وحدت اصولگرایان روند مناسب و مثبتی را طی می‌کند و ان شاءالله به فهرست واحد منتهی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار